Forum

Hvilken plante er det?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 9.41

Hej.

Inden ferien, var der et lille grønt skud, 5-8 cm, i mit kommende strandbed. Dvs rent sand og grus godt i dybden. Min overraskels var stor, da jeg 3 uger senere kommer hjem og ser denne pragt-plante! Men hvad er det for en?
Vinbjergsneglene har holdt peberroden nede, dræbersnegle tog sig af persillen, tomaterne, agurkerne, jordskogger og alt andet grønt. Undtagen det ukrudt på stierne. Det var efterladt til mig! Og så lige denne her plante. Alle går uden om den. Så melder mit spørgsmål sig: Er den giftig? Jeg har lige fået hvalp, så tænker lidt over planten.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 9.42

Et billede mere...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. juli 2015 kl. 10.40

Jeg tror det er pigæble. Den er seriøst giftig.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2015 kl. 15.10

Jeg tror også på datura/pigæble/engletrompet den er giftig, frøkapslerne er meget giftige. men den får nu fine blomster og så kan man rive den op og destruere den- bagefter.

Ved omgang med giftige planter- er handsker en god idé. Og at vaske hænder mv godt med sæbe.

Mvh
Tine
Jeg er allergisk overfor en del ting, men handsker og vask virker som regel forebyggende! ;-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 19.56

Tak for svarene :)
Lige et spørgsmål mere: Er det kun frugterne der er giftige, eller?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 20.05

Der er jo et kæmpe indlæg om Pigæble her på sitet... der står alt hvad der er værd at vide om planten. Lidt sjovt at se, når hundene kommer til planten. De snuser let, på afstand. nærmer sig forsigt snusende..og så går de :) Jeg har valgt at hegne den ind med hønsenet når jeg ikke er i haven, for den er faktisk pæn.
tak for hjælpen =D

mvh Ralph

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2015 kl. 20.17

Forgiftning af mennesker i DK er meget sjælden og oftest sker det, når plantens euforiserende virkning skal afprøves, så lad være med det!

Hele planten er giftig, men den frister ikke, frugten er en stikkende tingest og bladenes lugt er kvalmende.

Nyt svar til emnet »Hvilken plante er det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken plante er det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider