Forum

Regler om kalibrering og syn af instrume

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Mårtensson, 10. august 2015 kl. 22.01

Hej, jeg er ved at uddanne mig som anlægsgartner, jeg har et spørgsmål som jeg tænkte at en af jer herinde måske kan svare mig på.

Jeg er interesseret i af vide om der er nogen regler om fx kalibrering af laser og syn af vaterpas og andet opmålingsudstyr man bruger når man anlægger haver, og hvis dette er tilfældet så om hvor man kan slå det op.

På forhånd tak! :-)

Venlig hilsen Martin Mårtensson

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2015 kl. 0.38

Det er mange år siden, at der var krav om kontrol af måleinstrumenter udefra.
Det er dit eget ansvar, at du måler rigtigt. Du lærer under uddannelsen at kontrollere de forskellige måleinstrumenter.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 11. august 2015 kl. 9.58

Hvis man skal certificeres efter en eller anden standard, så har denne standard ofte regler for kalibrering. Sådan er det i hvert fald inden for drikkevand og laboratorier

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2015 kl. 11.02

Måleinstrumenter, f.eks. til måling af højdeforskelle kontrolleres af brugeren, bedst hver gang de skal bruges.
Det gøres ved at måle til to punkter fra hver ende (vaterpas lægges på en vandret flade, vendes en halv omgang og skal atter vise vandret).
Kan man ikke selv rette en evt. fejl, må man få en instrumentmager til at klare det.
Der findes ikke standarder for måleinstrumenter til landmåling, men der kan til forskellige opgaver være forskellige krav til nøjagtighed. Det kan man så dokumentere ved en kontrolmåling.

Nyt svar til emnet »Regler om kalibrering og syn af instrume«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Regler om kalibrering og syn af instrume

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider