Forum

Jord med sur PH.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 12. august 2015 kl. 22.26

Jeg har en mark hvor jeg dyrker grøntsager, men planterne trives overhovedet ikke.. de gror ikke. jeg tror det måske kan skyldes at der er kommet en del spaghnum på fra min fars gamle rhododendron produktion (surbundsplanter).
Men jeg skal selvfølgelig ha tjekket PHén før jeg ved det med sikkerhed.
Vi har en digital ph måler, men den skal kalibreres.. er det demineraliseret vand eller destilleret vand man skal bruge til det?

Hvad er den bedste og mest økologiske måde at forøge PHén på?

min far har noget potaske, er det godt til formålet?

hele marken er plantet til med grøntsager. jeg kan vel godt tilføre noget kalk/potaske eller lignende til jorden alligevel?

noget af marken er fuldstændig dækket af ukrudt. skal det fjernes inden jeg kan tilføre noget kalk/potaske eller lignende til jorden eller kan man godt bare sprede det ovenpå ukrudtet?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2015 kl. 7.01

Du skal helst bruge to bufferopløsninger, f.eks. 4 og 7 - dem kan du købe hos leverandøren af pH-meteret.Vær opmærksom på, at pH-elektroder er noget følsomt noget og kræver korrekt opbevaring (må ikke tørre ud).

Potaske er ikke egnet - brug jordbrugskalk.

Jeg tror ikke dine grøntsager bryder sig om kalk på bladene, vil tro de kan svides af, men aner det ikke.

Var det ikke den mark, der som udgangspunkt var ret dårlig, noget med at mulden var fjernet?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2015 kl. 8.44

Den smule spagnum kan ikke ændre pHværdien katastrofalt. Jeg har pH under 6, og grøntsagerne trives godt (med nogle undtagelser fra år til år).
Mit pHmeter skal justeres vha en skrue. Til jord bruger jeg buffer 7.
Du skal nok finde problemet i den jord, der var der i forvejen. Er der humus nok i den? Er den tilstrækkelig porøs og luftig?
Har den været sprøjtet de foregående år?
Aske indeholder meget fosfor og kalium. Har du brug for det?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 13. august 2015 kl. 9.25

Tom Andersen

Hvis man ikke ved hvor PH måleren er købt hvor skaffer man så de bufferopløsninger?
hvordan kan man finde ud af om måleren har været opbevaret korrekt? det er jo svært at vide om den måler korrekt hvis man ikke har kalibreret den.. skal man så have en tredje bufferløsning som ligger mellem 4 og 7 og tjekke om den måler den korrekt efter kalibrering?
vores ph måler har bare lagt i stuen og forskellige steder, uden der er blevet tænkt nærmere over det.

kan godt være det er nemmere bare at købe nogle ph strips, end at anskaffe sig de bufferopløsninger osv.
men hvor nøjagtige er de ph strips der i forhold til et ph-meter?

det er egentlig lige meget om bladene bliver svitset for der bliver nok ikke noget at høste aligevel uden at jeg tilsætter kalk (hvis altså det viser sig at være ph-en den er galt med). jeg kan jo også bare tilsætte det lige før regnvejr så det bliver skyllet af bladene igen.
men tænker mere på med hensyn til jorden om det er bedst at gøre det nu eller vente. altså om det skal fræses ned eller så noget.

jo det er den mark jeg tidligere har nævnt med mulden som var blevet fjernet? dog ser det ud til der stadig er lidt muld på den her mark, selvom det er begrænset. den anden mark jeg har har et mere gult udseende da det mest er undergrundsjord.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 13. august 2015 kl. 9.26

Lars Holt

jorden er nok en del af problemmet ja. men der er ikke andet for at teste pH og se hvad den siger.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2015 kl. 9.44

pH strips er nøjagtige nok til dette formål. Du kan også som en midlertidig løsning justere dit pHmeter i deminiraliseret eller destilleret vand, der er ca. 7. Du skal jo blot finde ud af, om pH er over 5 og under 8.
Det lyder, som om du skal i gang med en jordkur (bliver jævnligt beskrevet her på siden) vha. et varieret udvalg af miljøplanter. Desuden skal du tilføre kompost og husdyrmøg. Du skal fokucere på at danne humus.
Er det et stort areal, bør du få foretaget en jordanalyse. Det lyder som om du gøder/kalker uden at kende dit behov.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. august 2015 kl. 13.48

En typisk pH elektrode skal opbevares med spidsen i 3M KCl. Den samme opløsning skal være inde i selve elektroden og kan normalt påfyldes gennem et lille hul i siden.

Hvis den er helt tør vil det være vanskeligt, måske umuligt, at få den til at fungere igen.
Jeg kan i øvrigt ikke anbefale at kalibrere med demineraliseret vand, da det normalt er lidt surt. pH 6 eller deromkring.

pH strips er fine til formålet. Det findes også et specialprodukt som vistnok Pindstrup laver.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. august 2015 kl. 14.09

Jeg vil tro du kan købe væsker til dit ph meter hos Frederiksen.dk.
I øvrigt dyrker man en del rodfrugter i Vildmosen, som må være næsten ren tørv.,

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 20. september 2015 kl. 10.59

dengang jeg var på landbrugsskole havde de sådan en lille kuffert med forskellige flasker med pulver i, og med det sæt kunne man teste for forskellige nærringstoffer og ph osv.
hvad er det de hedde sådan nogle sæt?

Nyt svar til emnet »Jord med sur PH.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Jord med sur PH.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider