Skrevet af: Camilla Lind, 16. august 2015 kl. 11.25
Hej alle plantekyndige. Jeg står i et dilemma og er ny her. Jeg ved ikke om man må spørge sådan her, men jeg tager chancen. Jeg har lejet et hus, med dertilhørende Oliventræ i potte. Tidl. Ejer tog det ikke med og jeg påtog mig at passe det, mest fordi at jeg fornemmede at det ville være en hjælp til udlejer der skulles skilles og stod i et sårbart »break-up«. Det skal siges at træet er omkring 2 inkl krone, men var lidt »træt i det«. Det mente jeg nu nok at jeg kunne holde i live.
Oliventræet stod i en potte der virkede for lille da jeg overtog boligen, og der var ikke dræn. Jeg opdagede sent at træet stod og søbbede i vand. Jeg tog et par fliser op, og gravede det ned i det sydvestlige hjørne på min overdækkede terrasse med plexiglas vinduer. Jeg vil ikke købe det, det har aldrig været meningen. Jeg har vandet men tror ikke at jeg har vandet nok. Det er august, bladene er generelt tørre, dog er nogle grønne. Nu har det fået en »sutteflaske« med to liter vand som jeg vil udskifte løbende sådan at den bliver vandet stabilt. Min udlejer kom til at sige en frisk bemærkning en dag og det nager mig. »Hvis det dør, så køber man det«
Hjælp mig hvis I kan. Kan jeg give træet akut førstehjælp og få det i trivsel ved at gøre som jeg har gjort? Eller skal jeg se at få den i en kæmpe krukke. Formoder at jeg skal få talt med min udlejer, men her og nu så klør jeg mig i håret. Dels synes jeg det er synd for træet, og dels har jeg fuld forståelse for vedkommendes situation. Kan I hjælpe mig med min rescue mission?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. august 2015 kl. 7.38
det kan ikke tåle frost
Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. august 2015 kl. 7.42
Jeg har ikke forstand på oliventræer - andet end at de er svære at holde i live i det danske klima ,o)
Men det kan da ALDRIG blive dit ansvar at passe træet - din udlejer er da bare heldig at du har gidet tage dig af træet ind til nu. Og du skal da under ingen omstændigheder købe træet uanset om det går ud eller ej. Jeg synes du skal gøre klart for din udlejer at du gerne hjælper med pasning efter bedste evne, men at du ikke vil påtage dig ansvaret for om træet overlever.
Skrevet af: Camilla Lind, 17. august 2015 kl. 7.54
Det er helt rigtig, jeg skal selvfølgelig ikke købe det træ og jeg vil også tale med min udlejer. Men jeg vil heller ikke lade træet gå til med vilje og jeg synes det er synd at undlade at gøre noget godt for det, jeg ved blot ikke hvordan jeg giver den rigtige førstehjælp. det er jo ikke træets skyld, hvis man kan sige det sådan. Jeg håber virkelig at nogen derude har et godt råd, og tak for de gode svar indtil videre 😊
Skrevet af: Mogens; E., 17. august 2015 kl. 8.48
Camilla.
Det træ er ikke dit ansvar.
Kres lidt med en negl i barken flere steder på planten. Er der grønt under barken, er der liv i træet. Er der brunt er grenen død.
I de varme lande hvor træet kommer fra, får de meget lidt vand.
Sådan et stort træ kræver en stor potte med hul i bunden, og alm. god havejord.
Den grønne gren som står ses nederst på fotoet, til venstre for stammen. Hvis den står i potten skal den fjernes, da den tager næring fra træet.
Skrevet af: Camilla Lind, 17. august 2015 kl. 9.00
Tak skal du have, jeg fjerner den grønne plante. Må træet ikke stå i veldrænet jord? Altså ikke i krukke, men i jorden?
Skrevet af: Camilla Lind, 17. august 2015 kl. 9.07
Juhuuu. Jeg har kradset lidt i stammen og på en af de helt tynde grene hvor bladene er brune og tørre. Der er liv!!!!
Skrevet af: Anne Demant, 17. august 2015 kl. 10.23
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/2490.html
giver vist svar på det meste :-)
Skrevet af: Charlotte Østervang, 18. august 2015 kl. 0.45
En kraftig brændenældete gør underværker. Flere gange i ugen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.