Skrevet af: Vibeke Sørensen, 20. august 2015 kl. 16.43
Hej med jer alle kloge plante interesserde.
Kan i svare mig på. hvad denne afgrøde er. Den er nok snart moden til høst. Tager på Falster. Ikke så ofte jeg har set denne. Nu har den lagt sig ned, men vil skyde på at den er ca 1 meter høj. Bælge, der har hvide frø i sig. Aner ikke om de senere bliver mørke
Nogen der kan sige noget. ? Nærboerne har, aner ikke hvad det er, da det ikke er en normal afgrøde...
Mange gode sommervarme hilsener fra Vibeke
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2015 kl. 18.45
Hestebønner skulle jeg mene. Det ville være lettere hvis der et blad med på fotoet.
Skrevet af: Tilde P., 20. august 2015 kl. 18.53
Det kunne meget vel være olieræddike, som har overvintret i den milde vinter på et stykke brakmark, hvor de blev sået sidste år som efterafgrøde. Her har vi nogle, som ser sådan ud, og som jeg ved med sikkerhed er olieræddike fra sidste år.
Skrevet af: Tilde P., 20. august 2015 kl. 19.19
Billede af olieræddike lige nu. Jeg tror det er sådan nogle.
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2015 kl. 19.57
Det ser ud til du har ret Tilde. Kunne det ikke evt. være såsædsproduktion af olieræddike?
Skrevet af: Tilde P., 20. august 2015 kl. 20.06
Jeg mener alt frø bliver importeret. I normale vintre fryser de ud, og det ønsker man som efterafgrøde sået om efteråret. Jeg mener ikke der er noget i gang med at fremavle vinterfaste sorter.
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2015 kl. 21.33
Så vidt jeg lige kan læse mig til, sætter olieræddike frø blot man sår den i foråret. Der er dansk produktion, men om det meste produceres i udlandet skal jeg ikke kunne sige.
Skrevet af: Søren S Duun, 20. august 2015 kl. 22.01
kan det ikke være radise frøkapsler
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2015 kl. 22.07
Jo. Radiser og olieræddiker er varianter af samme art så jeg vil tro de ligner hinanden meget på dette stadium. Jeg tror nu olieræddiker er mere sandsynligt.
Skrevet af: Søren S Duun, 20. august 2015 kl. 22.30
Jeg har bare forstået at det er sjældent at se olieræddike blive dyrket i Dk da det skulle være svært at skaffe frø .
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2015 kl. 22.44
Den er almindelig som efterafgrøde i landbruget.
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 18.09
Der bliver dyrket olieræddike i danmark, bl.a. på Midtsjælland.
Og når man dyrker den selv (sået i foråret), er det ikke svært at høste spiredygtige frø på den.
Men om det er olieræddike, radise eller en af de andre beslægtede sorter, er ikke til at se på frøkapslerne.
Skrevet af: Tilde P., 21. august 2015 kl. 18.30
Jeg mener ikke at frø af egen avl af olieræddike, må anvendes til pligtige efterafgrøder og på Mfo brak.
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.46
Hvad der er gældende i proffessionelt landbrug, skal jeg ikke kunne udtale mig om, men deltagere i dette økologiske forum er nok småavlere og havebrugere!
Jeg må gerne bruge frø af egen avl af olieræddike på min ejendom.
Jeg må muligvis ikke sælge dem, eller bytte dem væk - jeg har ikke helt fod på, hvor den diskussion i foråret landede, men ministeren (den foregående) lovede at tilpasse reglerne til de stillede krav.
Jeg tager nu også kun frø efter eget behov.
Skrevet af: Vibeke Sørensen, 28. august 2015 kl. 8.41
Hvor er i gode. Jeg mener ikke det er en hestebønne, for den har da langt større frø/bønner. Disse er max 5 mm store. Olie ræddike lyder interessant. Trækker man olie af den, og hvad/hvor bruges dette. Kunne man forestille sig en "gourmet oile" på supermarked hylder?
Hilsen Vibeke
Skrevet af: Lars Holt, 29. august 2015 kl. 21.01
Det er en plante, der bruges til jordkur i tung lerjord. Altså jordforbedring.
Hvis man lader den blomstre, lader man den danne frø, så man har til senere. Man kan også slå den ved blomstring - så danner den flere rødder, stængler og blade.
Normalt kultiveres den ned om foråret (dør om vinteren).
Jeg har aldrig undersøgt, om der kan være noget spiseligt tilbage - maske frøkapslerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.