Forum

Beskæring af Filippa æbletræ – ja/nej

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 30. august 2015 kl. 22.03

Vores mere end 40 år gamle Filippa æbletræ har en lidt uharmonisk vækst og jeg er i tvivl om det skal beskæres lidt (også af hensyn til naboen, som dog ikke har gjort vrøvl. Det skygger kun på taget af et haveskur).
Træet havde mange visne skudspidser i foråret, mange æbler er raslet ned, de fleste med gul monilla. Jeg må gå ud fra, at træet er sygt, for det har i snart 20 år haft kræftknuder. Men det har altid båret meget mere frugt end vi kunne overkomme, da sorten jo ikke er langtidsholdbar, men smager vidunderligt den korte tid æblerne er nye.
Skal vi lade en gartner beskære træet sådan som jeg har skitseret, eller skal vi lade det være. Træet er nok 5-6-7 meter højt, så vi kan ikke plukke æblerne, men må vente på at de falder ned.
Ingeborg

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. august 2015 kl. 17.02

Filippa bærer på skudspidserne, så jeg ville godt turde nappe en eller flere af de ældre grene for, at få en mere harmonisk vækst. De vil så først bære om to-tre år.

Alle træer smider frugter, der måske ikke er bestøvet godt nok, der er for mange og sådan noget. Hvis træet (ranken/busken) bærer for meget og tæt, skal man udtynde frugterne. Det virker på mig noget underligt og provokerende- men hellere 30 æbler end 300, der går til/er orm i.

Eller hvepsene!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Beskæring af Filippa æbletræ – ja/nej«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af Filippa æbletræ – ja/nej

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider