Forum

»Sendefladen«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2015 kl. 9.01

Forleden var der et medlem som skrev,at visse personer "satte" sig på en stor det af sendefladen. Udover at jeg nok vidste, til hvilke personer der blev sigtet, må vedkommende ikke have vidst at det er tit er indlæg fra netop disse personer, der holder liv i dette forum, i hvert tilfælde udenfor havesæsonenen, hvor dette forum ofte har været i vinterhi. Heldigvis er man ikke tvunget til HAVENYTS sendeflade og det virker som om enkelte medlemmer ikke kan sortere, hvilken kanal = hvilket emne de føler sig tvunget til at læse og kommentere, bare fordi de har kanalen. Her er der ingen læsetvang, så venligst sluk når det er uinteressant!
Kanal Ingeborg under FRI DEBAT

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. september 2015 kl. 11.00

Der står sådan her i "overskriften" til Fri debat:

"Her kan du udveksle ideer og erfaringer med andre haveinteresserede. Du kan deltage i debatten om emner, som allerede er i gang – se nedenfor. Eller du kan oprette et nyt emne."

Det læser jeg helt klart som, at indlæggene stadig skal være havefokuserede og ikke bare handle om noget andet, som man lige føler for at skrive om. Du har fuldstændig ret i, at man kan springe der over - men jeg kan ikke se, at det ikke-haverelaterede overhovedet har en plads her.

Hvis man bare skal hyggesludre eller føler trang til at dele alt muligt andet, der ikke har en fløjtende f.. med den miljøvenlige have at gøre, må man da finde sig et forum, hvor det er muligt :)

Jeg kan ikke se, at det er problem, at havenyt går i vinterhi i en kort periode - og jeg kan i hvert fald slet ikke se, at det behøver holdes i gang med alverdens indlæg, som ikke burde have været her overhovedet...

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2015 kl. 17.34

......og jeg fortolker det sådan at jeg i FRI DEBAT udveksler erfaringer om andet end have og de menupunkter der er angivet, med andre haveinteresserede. Ok - jeg er unægtelig haveinteresseret. Men der findes jo også et liv udenfor havelågen, som man kan diskutere med andre haveinteresserede. Jeg er ikke noget kasse- eller regnskabsark menneske, som sætter grænser for hvad jeg ønsker at debattere under FRI DEBAT. HUSK DER ER LÆSEFRIHED.

Ingeborg

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 11. september 2015 kl. 17.52

Kære have venner.
Jeg vil holde op med at følge med på dette forum, hvis denne small talk fortsætter.
Et målrettet ØKohaveforum hvor man kan udveksle om have, planter, frø, jord osv er det jeg har glæde af.
Når ligegyldighederne og (indimellem) mundhuggeriet tager over
Mister det For mig sin værdi. Og ja, jeg har frihed til at lade være med at læse. Men kun hvis jeg holder op med at besøge siden. Det der en gang er læst har sat sit præg. Man kan ikke gøre det u-læst.
Vh K Langgaard.

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2015 kl. 22.07

Hej K. Langgaard
Læser du mon også din avis fra ende til anden? Overskrifter og forfatterens navn er da nok til at man kan springe let hen over de indlæg og forfattere man ikke gider læse. Ingen roser uden torne!
Ingeborg

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. september 2015 kl. 23.04

For mig forringer det min glæde ved at læse havenyt rigtig meget, at der er så mange irrelevante indlæg - også selv om jeg ikke gider læse dem.

Tidligere læste jeg med hver dag - det gør jeg ikke mere, netop af den årsag. Jeg er meget enig med dig, K. Langgaard - jeg er heller ikke til smalltalk :)

Og jeg må da ærligt indrømme, Ingeborg, at jeg er ret ligeglad med, hvad du ønsker og ikke ønsker at debattere - der må simpelthen være en grænse for, hvor fri debatten må være, hvis forum skal skal være interessant at deltage i.

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. september 2015 kl. 8.32

ingeborg nu synes jeg du strammer den - find dog en eller anden gruppe hvor alt dit usaglige vrøvl -( som ikke har noget med have - planter - økologi ) bliver værdsat

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2015 kl. 10.39

Nu kunne man jo få den tanke, at økologi og tolerance ikke harmonerer sammen. Til jeres forundring kan jeg skrive, at at den fornuftige og yderst kompetente redaktør af dette forum, Karna Maj skriftligt har bekræftet mig i at mine omdiskuterede indlæg var velkomne.
Iøvrigt er et "vinterdødt" forum, som nogle foretrækker det, vel ikke ønskværdigt for HAVENYTS annoncører.
Ingeborg

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. september 2015 kl. 19.21

Tja! Og hvor er grænsen så?!
Jeg kan leve med, at jeg får kommentarer som "Tines dagbog"- og hvorfor skriver du ikke bare på Fjæsbogen?! Men når indlæg ikke slettes af moderationen, så må de vel være her.

(Den samme diskution kører forresten på ing.dk)

Men Jer, der ikke gider: Hvor er grænsen? Er Jeres mening vigtigere end Havenyts?

Hvis man kun skal læse "enig med alle"- bliver det kedeligt. Men ok- så dør fora- og dem, der ikke bryder sig om, at andre skriver noget andet- har vundet.
Til lykke med det! At I så skriver meget færre indlæg om året- holder ikke fora i live.

Der er rigtig mange andre steder, de nu uønskede brugere kan gå hen, og det gør de vel. Vil i så skrive mere og mere end nu?

Mvh
Tine- det her er vel "Tines dagbog"- og det burde jeg skrive på Fjæsbogen-

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. september 2015 kl. 8.12

det kunne være rart med redaktionens kommentarer til den retning debatten har taget

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. september 2015 kl. 9.53

Jeg må sige, at jeg foretrækker helt klart en mere stille periode frem for mere eller mindre irrelevante indlæg, som fratager mig lysten til overhovedet at være med... Og det lader da ikke til, at jeg er den eneste, der har det sådan!

Hvis jeg får lyst til at deltage i et sludreforum, så finder jeg sådan et :)

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. september 2015 kl. 11.19

Det handler ganske rigtigt mere om annoncører end om økologi og værdien af annoncepladsen áfgøres af besøgstal. Om gode besøgstal skyldes pludren i øst og vest er ligegyldigt, så længe annoncørerne vurderer, at investeringen giver et passende afkast.

Er der ikke en forældelsesfrist på de artikler, som rent faktisk handler om dette?
Hvor ofte kommer der nye input om økologi i haven fra redaktionen?
Jeg undrer mig efterhånden over med hvilken begrundelse der ansøges om tilskud fra Danske Spil - er det stadig under påskud af at fremme økologien i de danske haver?

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. september 2015 kl. 12.06

Alle indlæg på Havenyt skal handle om at dyrke sin have.

Fri Debat er en kategori, som man kan bruge, hvis man ikke lige synes ens HAVEerfaringer passer ind i de andre kategorier. Man går ind på Havenyt for at læse om have - så del andre oplevelser et andet sted.

Måske skal vi lige genopfriske, hvad der står i Vilkår for brug af Havenyt:

I forum skal man som deltager holde en god tone i forhold til de andre brugere. Havenyt.dk er et netsted om miljøvenlig havebrug, og alle indlæg skal være haverelaterede og må ikke opfordre til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker og dyr.

Her kan man læse Vilkår for brug i sin helhed:
www.havenyt.dk/om_havenyt/vilkaar_for_brug/

Derfor - og det gælder alle - det her drejer sig om at udveksle erfaringer og glæde ved at dyrke sin have miljøvenligt/økologisk.

Tak til alle dem, som gør en indsats for, at vi holder Havenyt på sporet.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. september 2015 kl. 12.48

Karna - Tom spørger om, hvad tilskuddet fra Danske Spil går til, og jeg kan ikke huske det. Kan du hjælpe?

Og tak for præciseringen!

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2015 kl. 17.30

Og er saftpressere så relevante?
Bevares, jeg har selv éen, men har det med haven at gøre- og må jeg så efterspørge fx opskrifter på krægeblommer? (De er hvinesure, så pt er landet på at lave dem til snaps)

Jeg spørger bare- det er ikke et angreb på saftpresser-indlægs-starteren. ;-)

Jeg synes da, det er en del af at have have, at man også må berette om glæder (det, der virker- og det man uventet ser) og sorger (dræbersnegle- men også om de der usandsynligt violette og lyserrøde pileborerlarver- de er store! )

Mvh
Tine

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2015 kl. 17.41

PS: Jeg er på andre sites/fora om fugle, insekter og det løse i haven, som jeg ser. Men en miljøvenlig have bør også rumme de dyr, man ser, planter og måske endda svampe?

Fx at jeg i en vis grad freder tidsler- og derfor har Stillits (en finkeart) ynglende i haven (de elsker tidselfrø). At den lille tudse (UFF), der vankede ind i forgårs- blev sat pænt ud (Den æder snegle). Og at jeg engang nær havde påkørt et pindsvin med haveslåeren (Pindsvin æder både insekter og snegle- endda hugorme)? Det er måske dét, andre ser som pludder?

Haven er jo ikke bare planter... Når alt kommer til alt. :-)

Mvh
Tine

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. september 2015 kl. 22.51

Efterhånden får man oparbejdet en fornemmelse for hvilke personers indlæg der er værd at kikke nærmere på , men ved næsten på forhånd at det er noget fornuftigt, modsat andre personers indlæg som mange gange hører hjemme i "Bo Bedre"eller Kig Ind...............

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. september 2015 kl. 8.35

tak karna - det må da hjælpe på seriøsiteten

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2015 kl. 11.23

Nu er afsnittet med saftpresser slettet, så jeg kan ikke se, hvad det handlede om.
Men en saftpresse er meget nyttig til fremstilling af æblemost og vin. Så det hører da til her i forum (hvis det ikke er spam eller ubetalt reklame.)

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. september 2015 kl. 13.16

Selvfølgelig hører havens dyreliv og fugle med til havelivet. Og selvfølgelig må man skrive om glæder og sorger ved at have en have, hvis der er et emne til det. Kan vi ikke prøve at en god dialog, uden at det hele tiden ender i for og imod? Men en debat om emnerne.

Emnet med saftpressere er ikke slettet, kun en, som annoncerede i et indlæg med en i øvrigt god ide med at han kører rundt og presser æbler hos private. Han er nu kommet på listen inde i artiklen, hvor der er en oversigt over, hvor man kan få presset æbler.

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. september 2015 kl. 16.38

Jeg undrer mig over at Havenyt ikke åbent fortæller i navn og ledende menuer at dette er et økologisk site. Karna Maj kaldet det endda kun miljøvenligt i ovenstående indlæg.
Er man bange for at skilte med økologien? Vil der komme færre medlemmer?
Vil det forskrække annoncører?
Jeg var miljøbevidst da jeg blev medlem, men ikke fanatisk økologi interesseret. Jeg tænkte bare "naturligt" og kunne ikke drømme om at bruge f. Eks. Round up eller anden kemi.
I dag læser jeg så at man bare skal slappe af og lade ukrudtet gro, så vi kan få flere insekter og dyr i haven.
Jeg slapper af med at holde min have sirlig og pæn. Hvad er der galt i det, sammenlignet med dem, der hindrer insekter til at komme til afgrøderne ved at lægge fiberdug, tuneller osv over de planter, som kunne interessere insekterne? En kålsommerfugl har vel lige så meget ret til at være her som en admiral?
I min have er der trods "Bo-bedre" stil også plads til insekter og dyr. Mange indlæg i HAVENYT drejer sig om at få has på visse insekter og det kan gøres på naturlig måde med disse insekters fjender. Men er det naturligt? Jeg finder mig i at bladlusene indvaderer roser og andre blomster. Det er for mig naturens orden.
Ingeborg
Bedre

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2015 kl. 20.01

Når jeg læser: "lad ukrudtet gro" ser jeg ingen kritik af manuel sund motion, men jeg ser en kritik af at bruge gift. Og det er jeg helt enig i.
Og så ser jeg det som en opfordring til at luge selektivt. Jeg har i år høstet over 500 g birkes på "den renholdte" jord samt andre frø og grøntsager til hønsene. Det er ikke en "Bo Bedre have" - endnu! For det kræver at Bo Bedre tænker lidt økologisk.
Hvad er smukt? Jeg er ikke enig med min kone, men for mig er skønhed i (køkken)haven vækstkraft, udbytte og stabilt grøn vækst hele sæsonen.
At kålsommerfuglen bliver forment adgang til 15-30 m2 i en 3700 m2 stor have, ser jeg ikke som en kriminel handling. Sennep, olieræddike m.fl. som bliver sået uden net, må være tilstrækkeligt til at videreføre slægten hos sommerfuglen (den er i hvert fald lige talrig hvert år).

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2015 kl. 11.24

Hej Lars Holt
Det lyder bare som om en æstetisk smuk have (i mine øjne, og jeg kan jo ikke se med andres øjne) ikke kan indeholde biodiversiteter. Det kommer da an på hvad man har plantet, og især om der året igennem er noget for individer af dyreriget at komme efter. Jeg har også et rigt fugleliv med mange arter, som jeg værner om med mange ynglekasser, foderpladser og ikke mindst vand året igennem. Hvis man kender en familie, hvis barn er druknet i naboens vandhul, tror jeg ikke at man af hensyn til biodiversiteten anlægger et vandhul. Jeg har 3 fuglebade og et stort fladt bassin lavet af en omvendt skorstenskrave. Her er der altid 3 cm vand. Jeg har tudser, firben, muldvarpe, mosegrise og i sommer en masse spidsmus i haven. Så hvad skal min fine have klandres for? Jeg kan bare ikke finde ud af at lade stå til !
Ingeborg

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2015 kl. 14.58

Jeg kan ikke se at nogen klandrer din fine have. Jeg har ikke selv set den, så derfor ved jeg ikke, hvordan den er.
Men du er med her i forum, og du interesserer dig for naturen og dens liv, så du gør nok det rigtige (hvis nogen ved, hvad det er :o).
Men jeg har set andre "fine" haver, hvor der kunne trænges til en fornuftig snak om økologi og naturens behov.
Haven bør ikke være en steril udestue, hvor alt andet, end hvad haveejeren har sat, skal slås ihjel. Haveejerens opgave er at styre beplantningen, så den er til gavn for mennesker og dyr.
Det tror jeg da at alle her på forum er enige i (hvis jeg har fået forklaret mig tydeligt nok).

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2015 kl. 22.21

Ork jo, Lars Holt. Medlemmer har kaldt min have for en Bo Bedre have og det var ikke positivt ment. Andre har kaldt mig fru Hyacinth.
Min have kan ses på www.strikingeshave.blogspot.dk.
Og der er absolut ingen tvang til at besøge min have på nettet!
Ingeborg

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. september 2015 kl. 11.22

Jeg har set flere fotos af din have Ingeborg, og den er absolut flot. Respekt.

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. september 2015 kl. 11.23

Ros når roses skal. Det er der ikke for meget af i Havenyt.

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. september 2015 kl. 0.10

@ Ingeborg:
De sure er vel dem, der mener jeg bør poste på fjæsbogen og "Tines dagbog", det blev jeg også såret over, men efterhånden er jeg blevet tykhudet: Folk på nettet kommenterer på det, du skriver. De kender dig ikke personligt eller som menneske.

Jeg blev forresten lidt småfornærmet på dig engang- du spurte efter pileflettede fugleting, og jeg svarede efter bedste evne- og følte mig noget næset af. Efterfølgende så jeg så: Åh, det er sådan en pertentlig havekrukke holder, der ikke fatter brik af os med vilde haver og katte!! Såh.
Men det var også forkert.

Vi har haver og glæden ved det levende til fælles. At nogen mennesker er mere ude efter et ekkorum (radikalisering) er ikke så rart, men det står dem frit for, at springe indlæg over.

Der er ikke læsetvang. Og selvom man er gl og trofast bruger på et forum, så "ejer" man det ikke mere end nyere brugere. Kun lige så meget.

Mvh
Tine
Kan man forresten slippe for "del jorden" propaganda? Nej? Det tænkte jeg nok. Men reklame er reklame.

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. september 2015 kl. 10.02

Tine - det er ikke et spørgsmål om personer, det er et spørgsmål om indholdet af havenyt.dk.

Og hvad det er, har Karna præciseret længere oppe :) Og så bør den vel egentlig ikke være længere...

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. september 2015 kl. 10.26

Hej Ingeborg

Jeg ville tage den bemærkning med Bo Bedre som en anerkendelse af, at du har en meget flot have. Jeg har lige været inde og kigge.

Jeg synes også, at det er en rigtig fin have med rigtig mange forskellige planter, og jorden er dækket af frodig planter.

Så lad være med at være så nærtagende. Vær stolt af din have, den er som du gerne vil have den.

Min have er ikke nær så fin, og her er masser af ukrudt i mine bede, men under kontrol. Det får jeg også bemærkninger for, og blikke. Men det er jeg da ligeglad med, det er min have, som jeg dyrker den.

Vi skal respektere hinanden. Dele haveglæden og være positive. Og så skal vi sammen arbejde for, at få andre til at lade være med at bruge kemi i haven. Og din have kan netop vise, at man kan få en rigtig fin have ved at bruge knofedt. Mens andres kan vise, at man kan dyrke sin have på andre måder.

Hilsen Karna

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 17. september 2015 kl. 13.58

Karna, hvor har du ret. Min have udseende er for min skyld(hvis andre så synes den er fin, bliver jeg da glad, men det vigtige er , at jeg er glad i min have). Samtidig er det selvfølgelig en fantastisk ting, at spise egne madvarer fra ens have, og vide at det er helt sund/ren spise

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2015 kl. 15.05

Lige et eksempel på hvordan nogle medlemmer bedømmer et emne, som absolut har med have at gøre. Måske skulle overskriften til mit emne have været "ligusterbær" og ikke "trådt i en lakrids?".
Så jo, jeg har humoristisk sans - til oplysning for dem, som efterlyste det :-)
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/14263.html
Og så sætter jeg mit økologiske punktum for denne tråd. "TAKE IT OR LEAVE IT".
Ingeborg, som nu vil gå ud og fjerne lakridser! :-)

Nyt svar til emnet »»Sendefladen««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > »Sendefladen«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider