Skrevet af: Henry Gregersen, 21. september 2015 kl. 8.31
Jeg kender en dagplejemor som påstår at børn ikke må sove i rum med planter et par timer, jeg mener at det er godt med planter i soverum, da planter renser luften og afgiver ilt.
Hvem har ret ???
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2015 kl. 8.44
Din dagplejemor har ret. Du kan google emnet under HAVENYTS eksperter. Søg efte."bruger planter ilt om natten". Det er blandt andet også grunden til at man på sygehuse fjerner blomsterne om natten.
Ingeborg
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. september 2015 kl. 9.10
Det er en myte
Et pund planter "bruger" ganske vidst 0,1 liter oxygen i timen om natten, imens et sovende menneske "bruger" hele 150liter. Om dagen vil planten udskille 10 gange mere, så faktisk er det lige modsat.
Det er altså lange mere "farligt" at sove med en anden person, end have rummet fuldt af planter!
Skrevet af: Henry Gregersen, 21. september 2015 kl. 9.39
Det er jo om dagen at børnene skal sove i rummet med planter.
Jeg mener det er sundt.
Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2015 kl. 12.30
Jeg tror også at der er tale om en misforståelse . Det skulle betyde at gartnere ,der opholder sig i drivhusene er til stor fare for dem selv.
Det er om dagen at planterne producere ilt, som Gert skriver.
Skrevet af: Tilde P., 21. september 2015 kl. 13.15
Hvis ikke planter lavede et nettooverskud af ilt, ville der ikke være liv på kloden. Så enkelt er det.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2015 kl. 13.21
Beklager - jeg misforstod - om dagen er det selvfølgelig helt ok!
Jeg troede at det var om natten - kunne heller ikke greje den med de par timer. Det er vist for længe siden jeg har haft små børn
Ingeborg
Skrevet af: Tilde P., 21. september 2015 kl. 13.59
Jeg tror teorien stammer fra en tid, hvor der sov mange flere mennesker i det samme rum. Rummene var mindre, og der skulle ikke ruttes med varmen ved at have vinduer stående lidt på klem om natten.
Men alt det er historie og ved at være glemt.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. september 2015 kl. 19.05
Hvorfor bærer de så stadigvæk blomsterne ud i gangene om natten?
(Sygehuse).Fornuftige sygehusbuketter burde ikke være stærkt duftende.
Ingeborg
Skrevet af: Anne Demant, 21. september 2015 kl. 19.52
Jeg ved ikke hvad de gør andre steder, men der hvor jeg kommer fra er der ingen der tager buketter væk om natten, det er meget længe siden man holdt op med det. Det er heller ikke noget vi lærer om, udover at der ikke må komme jord, altså potteplanter ind. Det er fordi der ofte gror skimmel og bakterier i jord.
Men duftende buketter er ganske rigtigt stygge for den der har kvalme eller allergi / astma. Da fjerner vi buketterne, oftest til et af fællesrummene.. Ellers må patienterne selv ordne dem, med nyt vand og fjerne visne blomster.
Men af hensyn til indeklimaet i hjemmet, og især i soverum, skal man tænke på fugt og skimmel. Så har man, eller får man, problemer i den retning, er det meget virkningsfuldt at fjerne planterne. Det er nok derfor dagplejen siger nej, så de ikke har det problem, hvis der kommer et astma barn.
Men ellers er bl.a. kaktus, væddeløber, vedbend og fredslilje gode luftrensere
Skrevet af: Mona Rosengren, 21. september 2015 kl. 22.51
Det er mig som er dagplejeren.
Jeg har børn i barnevogn som sover i et skur,der har jeg også haft masser af planter som skulle over vintre.Der kommer til at lugte af våd og fugtig jord( jeg vander ikke) men de er som regel fugtige når de bliver sat ind i skuret.Jeg er ikke sikker på det er sundt at ligge i. Tak for evt svar
Skrevet af: Anne Demant, 21. september 2015 kl. 23.16
Mona,- nej, sundt det lyder det bestemt ikke til at være.
Skrevet af: Henry Gregersen, 22. september 2015 kl. 7.23
De små ligger og sover i deres barnevogne et par timer om dagen, har du aldrig overvejet at lufte ud ?
Skrevet af: Mona Rosengren, 22. september 2015 kl. 8.31
De ligger med åben vindue👍
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. september 2015 kl. 8.38
Hvilken relevans har det egentlig til formålet med forum?
Skrevet af: Henry Gregersen, 22. september 2015 kl. 10.21
Jeg synes det er godt at der er nogle herinde der ved noget om planter, og gerne vil besvare spørgsmål.
Jeg synes da bare du skal hoppe videre Gert O. Hvis du ikke synes det er relevant.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2015 kl. 14.45
Jeg ville være meget betænkelig ved overhovedet at lade små børn sove i barnevogn i et fugtigt skur, hvor alle mulige skimelsvampe har gode betingelser. Er barnevogne ikke regntætte, måske ikke, når det styrtregner.? Jeg kan gå med til at have barne ognene stående under en overdækket terasse, men i et skur?
Ingeborg
Ps. Det oprindelige spørgsmål gik jo på planter, så det var da relevant for forum.
Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2015 kl. 19.03
Planter forbruger ilt, når de står mørkt/om natten. "Krebs cyklus"- hvis man vide mere.
Planter bruger også ilt og udskiller CO2, men mest i mørke, selvom processen også sker i dagslys, men da i meget mindre grad.
Man tog buketter væk på hospitalerne- så de holdt bedre! Ikke fordi patienterne fik iltmangel af dem. Blomster var dyre!
---
At lade børn sove i et muligt skimmelsvampe-miljø- er hul i hovedet!
Det har jeg aldrig mødt en dagplejer, der gjorde.
Mit barn har da aldrig sovet i et skur.
Mvh
Tine- hvis barn nu læser datalogi
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. september 2015 kl. 8.51
@ tine - planter forbruger CO2 om dagen og udskiller ilt - ellers ville vi hurtigt omkomme af iltmangel
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.