Forum

Valmue-frø + optimalt såtidspunkt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 22. september 2015 kl. 10.12

Jeg vil ha' sået nogle almindelige valmue-frø på Friland.
Jeg er meget i tvivl om hvornår det skal gøres.
Hvad er det optimale så-tidspunkt?

Jeg læser forskellige instrukser:

a)
på en købe-frø-pose står der 'april til maj'
www.froetorvet.dk/product/valmue-korn-4779/

b)
Claus Dalby skriver 'december'
www.clausdalby.dk/2011/12/ud-og-sa.html#.VgEJkqHU_cs

c)
min egen logik sir' mig "nu" i september, hvis man skal følge naturens gang, hvor de afblomstrede valumue-blomster nu er visnet og nu smider frøene.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 22. september 2015 kl. 11.57

Du kan gøre begge dele - jeg har én gang sået i foråret, fik fine store planter og siden har naturen klaret det helt selv :o)

Men de kloge siger at frøene skal være friske, så det vil sige nu. Husk at de endelig ikke skal dækkes men bare trykkes let mod jorden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2015 kl. 12.13

Selvom de ikke spirer det første år, kan de holde spirerevnen i mange år. Kornvalmuen kan holde spirerevnen over 800 år . Jeg ved ikke hvor længe de dyrkede arter bevare spirerevnen men sikkert nogle hundrede år.
I vores indkørsel, op ad huset er der spiret røde valmuer frem, som vi ikke selv hae sået og de må have ligget i jorden her i mange år.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. september 2015 kl. 21.13

Det er rigtigt alt sammen. Frø, der er høstet i år, er også friske til foråret. For de spirer jo ikke før maj/juni, uanset om de er sået nu, i december eller i april. Planten strør selv sine frø ud ovenpå jorden nu, men jo før man gør det, jo flere frø vil nå at gå til (blive spist,mugne), så hvis de skal strøs, så vent til marts/april og gerne i løsnet jord, som rives let efter såning. - Nogle af de selvsåede frø vil via kultivering, gravning, dyrs roden, ende dybere nede i jorden, hvor spiring ikke er muligt, og må så vente på at blive væltet opad igen senere. Og det er korrekt, at kornvalmuen holder spireevnen i mange år, jeg har haft et par hvert år, selvom jeg ikke har sået dem i over 15 år. Husk på, at det ikke er kornvalmuens frø, man bruger til birkes, det er frø fra opiumsvalmuen, der bruges.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 23. september 2015 kl. 15.00

Tak for jeres respons!

Nyt svar til emnet »Valmue-frø + optimalt såtidspunkt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Valmue-frø + optimalt såtidspunkt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider