Forum

Bedste anvendelse af hyben – erfaringer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. september 2015 kl. 10.45

Hej
jeg kender et sted med masser af hyben, som jeg ikke gerne ser gå til spilde. De må være økologiske i et sommerhusområde ned til vandet. Hvordan renser jeg dem nemmest? Jeg har googlet flere forskellige metoder, men hvem har erfaring? Et sted har jeg læst om en, som rister kærnerne, formaler dem og bruger dem i bagværk. Er der vitaminer i det, eller giver det udelukkende kostfibre?
Ingeborg

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. september 2015 kl. 13.17

Hej Ingeborg.

Har du kigget på hjemmesiden alt-om-hyben. dk?.
Der står en masse gode ting om hyben og dens anvendelse. Hvis du efterlyser billig tørrede hyben så har 10 kr butikken Tiger som regel tørrede hyben i deres krydderi sortiment . Uden at have regnet på det tror jeg at det er det billigste hyben du kan købe herhjemme . ellers kan man starte med at smage om mann overhovedet er til tørrede hyben. En pose koster kr 10,- .

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. september 2015 kl. 13.32

Kære Ingeborg, det lyder altsaa skønt med alle de hyben, og saa er de i tilgift rigtig gode for leddene - saa plages man af leddegigt eller leddesmerter, ja saa er det altsaa om at faa noget hyben indenbors. Det er sundt og godt for legemet. Ja, man kan jo købe hyben som kosttilskud i pille eller pulverform, men det er da mange gange bedre, om man selv samler og behandler disse hyben og anvender dem i madlavningen.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. september 2015 kl. 13.45

Rensning:

1) Fjern stilk og blomst.
2) Halver frugten og frys den ned i en kraftig plastic pose.
3 Tag de frosne hyben op og giv posen en ordentlig omgang tæsk så frøene falder ud.
4) Fjern de sidste frø med en grøntsagskniv inden de tør op.

Det er en god ide at have handsker på under processen så man ikke kommer til at klø for meget.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. september 2015 kl. 19.48

Tak for svarene. I dag prøvede jeg et af de gode forslag fra Google. Fremgangsmåden er følgende:
Vask frugterne, skær bund og stilk af, halver frugterne. Kom dem i en blender i små portioner og blend kort tid. Hæld massen i en høj skål, hæld vand på, så kærnerne kan flyde op til overfladen. Fisk kærnerne fra. Si vandet fra og anvend bundfaldet af frugt til mos, marmelade etc.
Det lød besnærende, men ........ Man kan da ikke bare smide det fine og vitaminrige vand ud? Det kunne jeg ikke få mig selv til, så jeg spædede vandet op med appelsinjuice. Saften er sikkert kun holdbar et par dage i køleskabet. Resten af frugtmosen ligger nu i fryseren indtil jeg får lavet mere. I morgen vil jeg prøve den metode, som Claus K.Madsen beskriver.
Allerede nu tror jeg dog at den gamle, besværlige og langsomme metode med at fjerne kærnerne med en teske tiltaler mig bedre, fordi man udnytter frugterne bedre. Blendermetoden blev også noget "griseri".
Nu kom jeg så i tanker om man kan tørre/fryse kærnerne til fuglefoder?
Ingeborg

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 28. september 2015 kl. 20.00

Jeg fjerner kernerne på den gammeldags måde, mest med mine fingre og lidt med en teske. Det tager tid, men resultatet er pænt. Jeg tror desværre, at det er for sent at finde fine hyben nu. Ormene kan også lide hyben. Jeg har plukket mine for en måned siden.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. september 2015 kl. 22.03

Du har ret i at størstedelen af frugterne er overmodne, men ca. Hver 6. Er en efternøler og fin lige nu. Jeg er ikke stødt på orme i de 500 g jeg har ordnet i dag. Ja, jeg går også over til den sikre metode i morgen.
Ingeborg

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. september 2015 kl. 19.55

Du kan evt halvere frugterne og lade dem tørre et døgns tid. Så er kernerne nemmere at fjerne. Hyben smager godt i marmelade med mirabeller, en anden frugt man ofte kan finde vildtvoksende.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. september 2015 kl. 20.05

En erfaring rigere: Ved metoden med blenderen, som jeg forsøgte mg med i går, var mine hybenfrugter for modne. Resultatet var noget værre smat, med stort spild. Havde frugterne været mindre modne, sådan omkring det orangefarvede, kunne det måske have givet et bedre resultat.
I dag er jeg bevidst gået efter frugter som var orange og ret hårde. Nyt eksperiment:
Frugterne skylles, stilk og blomst skæres fra, halveres og kommes i en skål vand. Med tommelfingerne vippes kærnere ud af skallen, mens de er dækket af vand. Små portioner ad gangen, som kommes i en dyb skål. Til sidst hældes koldt vand over de rensede skaller. Restkærnerne svømmer ovenpå pg fjernes. Hæld vandet fra og frys evt. I små portioner. Det gik forholdsvis nemt.
Metoden med at fryse frugterne og tæske skallerne ud, kan jeg ikke prøve i år, det er en måned for sent.
Ingeborg

:

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2015 kl. 21.42

Hej Ingeborg.
Hvad skal du lave af de frossen hybenskaller.
Hilsen Søren

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. september 2015 kl. 22.25

Hej Søren
Vi er i sommerhus p.t, så derfor er jeg nødt til at fryse skallerne først. Jeg tænker at de skal blive til marmelade, blandet med æbler eller appelsiner. Der er jo ingen syrlighed i hybenskallerne. Et alternativ vil være at blende dem med lidt citronsaft og lidt rørsukker og tørre massen i ovnen, for at bruge den som frugtstænger.
Ingeborg

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. september 2015 kl. 19.18

Det lyder spændende. Sidste år lavet vi marmelade af hyben plukket i Rørvig. Men i år har vi ikke nået det,
så der må jeg ty til den "Den gamle fabrik "de har hyben i deres sortiment.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. september 2015 kl. 20.18

Søren, jeg vil også prøve at komme ingefær i marmeladen.
Ingeborg

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. september 2015 kl. 21.01

Ingefæren kan du selv dyrke .Karna har skrevet en dyrknings vejledning som du kan finde via søgefunktionen.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. oktober 2015 kl. 22.26

Mine hybenskaller er nu blevet til marmelade. Jeg brugte Camilla plums opskrift til karamelliseret æblemarmelade og tilberedte hybenskallerne på samme måde, men i mindre målestok. Man starter med at koge sukkeret til karamel flydende masse, kommer æblerne i og koger til de er glasklare. Så skal der citronsaft, ingefær og 1 pakke smør i marmeladen. Jeg startede æble - og hybenmarmeladen op på samme vis. Da begge dele var færdige, blandede jeg 1/3 æblemarmelade i hybenmarmeladen. Når man tilbereder hybenmarmeladen på denne måde, bibeholdes flest mulige vitaminer, da tilberedningen tager meget kort tid i den varme sukkermasse. Smørret gør marmeladen ekstrem anderledes og lækker. Man behøver så heller ingen smør på brødet.
Ingeborg

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla O., 12. oktober 2015 kl. 12.46

Jeg bruger hvert år hyben til marmelade - det er i min optik den bedste marmelade der fås! :-)

Du kan se opskriften her: have-siden.dk/hybenmarmelade-opskrift/

Nyt svar til emnet »Bedste anvendelse af hyben – erfaringer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bedste anvendelse af hyben – erfaringer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider