Forum

Hybenfrø og invasive arter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. oktober 2015 kl. 10.40

I går da jeg stod og rensede hyben, var jeg som altid omhyggelig med at samle frøene og smide dem i dagrenovationen. Dette gør jeg fordi, man ved japansk pileurt f.eks ikke må smide rester i komposten for at undgå den spreder sig unødvendigt, så jeg tænker at lignende forholdsregel kan være nødvendig ved hyben.
Men er der nogen af jer som ved om det i det hele taget nødvendigt?

Er kompostbunken fuld af små hybenplanter i årevis efter man har smidt frø der?

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. oktober 2015 kl. 11.55

Jeg synes ikke at have bemærket, at rynket rose spreder sig voldsomt ved frø. Det er planteøerne, der breder sig, hvis man ikke får slået rodskuddene.
Jeg ville se, om ikke kunne være godt foder til hønsene, men det kræver, at jeg får fat i nogle hyben først.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. oktober 2015 kl. 12.28

Jeg kunne ikke drømme om at smide sådan en portion frø i komposten. I hvert fald ikke medmindre jeg havde noget kogende vand ved hånden jeg kunne skolde dem med.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. oktober 2015 kl. 13.49

I kunne også komme frøene i blenderen inden i giver fuglene dem, så er i sikker på at de ikke ligger og spire, hvis fugle får spredt dem.

Selvom de er blendet groft tror jeg godt at fuglene stadig vil tage dem . Spireevne er der ikke noget tilbage af.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. oktober 2015 kl. 15.24

Hvis forholdene er gunstige ( sandjord ), spreder Rynket Rose sig villigt fra frø.
Blendermetoden duer ikke. Mange frø bevarer spireevnen ved så grov formaling.
Vi så en massiv spredning af Flyvehavre for mange år siden, fordi korn blev malet for groft Det resulterede i et påbud om slaglemølleformaling med en max. soldstørrelse.
Opvarmning er det eneste sikre.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 2. oktober 2015 kl. 15.42

Jeg smider hvert år hybenfrø i komposten. Aldrig har jeg set små hybenplanter af den grund.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 2. oktober 2015 kl. 17.28

Emnet er jo meget relevant i forhold til emnet
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/15628.html.
Nu har jeg tygget på nogle af frøene - og det er ærlig talt kun tørstof/fibre jeg kan smage. Hvad har fuglene så ud af at spise dem, sådan rent ernæringsmæssigt?
Ingeborg

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. oktober 2015 kl. 19.04

Hvis de godt kan overleve en tur med blenderen så må du hellere koge dem. så er det bare et spørgsmål om hvor længe de skal have . Jeg tror nu hellere at jeg viller smide dem ud med dagrenovationen, så er du på den sikker side .

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 2. oktober 2015 kl. 19.17

Tak Søren Duun
Jeg tror også at hybenfrøene må ud med dagrenovationen. I forbindelse med de frøstande af bredbladet vejbred som jeg også gemmer til vinterfoder, har mine tanker slet ikke strejfet muligheden af at de også kunne spire som "ukrudt".
Ingeborg

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. oktober 2015 kl. 19.25

Jeg har engang tabt et væddemål om en flaske snaps, idet jeg påstod a birkes fra et bagt rundstykke ikke kunne spire.

Bagerjomfruen kiggede underligt på mig, da jeg bad om 3 rundstykker til at så.
De kunne spire, så jeg tabte med et brag :-)
Vedkommende havde smidt krummerne ud af vinduet og ud i haven.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. oktober 2015 kl. 20.13

Det er skæg du lige nævner birkes for jeg har købt en pose af urtekrams blå birkes som jeg ville prøve at så. Jeg har sagt til min kone at de med garanti er varmebehandlet så de sikkert ikke dur .

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 2. oktober 2015 kl. 20.19

Hej Søren Duun. Hvad forventer du af blomster - altså bortset fra at det er valmuer :-)? Ganske almindelige røde er det vel ikke?
Ingeborg

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. oktober 2015 kl. 20.24

Fort ikke at blive helt til grin, spurgte jeg bageren.-- Det var for øvrigt bageren i Kvickly i Kalundborg--.

Det kom ikke meget bag på ham, og han gav denne forklaring: Det er meget olieholdige frø. og de er så Kort tid i ovnen at ikke alle frø får spireevnen ødelagt..
Hvor bliver man klog, hvis man lever længe nok :-).

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 2. oktober 2015 kl. 20.38

Tilde P. - Sjovt nok har jeg lige spist en jordbærkage fra den nævnte bager - var i sommerhus ved Svallerup strand - og det var der, jeg fandt en masse hyben.
Ingeborg

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. oktober 2015 kl. 20.57

Jeg regner med at få opiums valmuer hvis altså de duer.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. oktober 2015 kl. 13.06

Ingeborg

Jeg var lige i Tiger i Køge og så på bl.a hybenpulver og man får 90 gram for Kr 10,- og det består af både hyben og kerner , der er malet til mel . Det bruges på bl.a ymer og yoghurt . Det skulle være godt imod leddegigt. Hybene stammer fra Central europa.

Jeg ved ikke om det kan betale sig at fremstille det selv.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 3. oktober 2015 kl. 13.14

Hej Søren. Så længe jeg synes at noget er sjovt, giver motion osv, tænker jeg ikke over om det kan betale sig. Det kan det jo som regel slet ikke. Det kan sammenlignes med f. Eks. Håndstrikning. Det kan bestemt heller ikke betale sig :-). Men hvor kan man slappe af og filosofere mens man gør sådanne ting. Hvis det gik efter hvad der kan betale sig, skulle vi slet ikke dyrke vore haver. Så kunne man også undgå mange skuffelser.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hybenfrø og invasive arter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hybenfrø og invasive arter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider