Forum

Må man »stjæle« fra en mark

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. oktober 2015 kl. 4.01

Jeg var ude og tage billeder af vores hegn mod marken udefra. Nu har de høstet løgene, men de ligger til tørre.
Der lå en del i det, der før var en bræmme af byg, som jeg er ret sikker på, at de ikke vil samle.

Må jeg så samle dem op?
Det ærgrer mig ud over al måde- at der ligger store saftige løg, og også små. Som bare vil blive pløjet ned.

Må man det?! Jeg tager ikke fra rækkerne på selve løgmarken- men dem, der allerede er lidt "smidt ud" af maskinerne. Flere meter ud faktisk.

Jeg går kun også på bygstykket (afhøstet) fordi, der ikke er sået udlæg- og det er tørt nu!- Når de pløjer og sår- er det jo helt forbudt.

Jeg er opdraget med, hvor man må gå (egentlig må jeg jo heller ikke gå på anden mands jord uden tilladelse, men ego og kattene laver ikke skade, og jeg går for at se, hvordan mit hegn har det- hvordan det skal skæres ned,)

Og mit hegn er mast! Og de har igen begravet skelpælen i hjørnet med to sten. Plus de har sprøjtet og kvast en del af mit hegn, langt inde over min grund.

Det er, hvad det er. Derfor vil jeg gerne klippe mit hegn på ydersiden, så de kan se, hvor skellet er. Det kræver så- at jeg også må gå ud på jord, der ikke er min.

De bruger pt større maskiner, så de "intimbarberer" ikke mere. Det er jo godt nok! Ellers så jeg for mig- at min have ville blive barberet ind a la rullepølse i skiver.

Mvh
Tine

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 5. oktober 2015 kl. 4.57

www.flickr.com/photos/134046705@N06/21332557373/in/datetaken/

Tv Pind- th tykke Blå, der er faldet om af træthed.

Mvh
Tine

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. oktober 2015 kl. 7.12

Du kunne jo spørge markens ejer?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2015 kl. 9.33

Det var to spørgsmål.
1. Du må gerne gå på naboens jord for at vedligeholde dit hegn, når det kan ske uden skade på marken. Der er ikke fælleshegn mellem beboelse og landbrug, så du har vedligeholdelsespligten.
2. Du må ikke uden tilladelse tage noget fra marken, selv om det er kasseret.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 5. oktober 2015 kl. 16.30

For mange, mange år siden stjal vi en lrabi fra en mark. Vi kendte jo kålrabi fra vores barndoms sparsommelige krigskøkken. På det tidspunkt, sidst i 60'erne kunne man ikke købe kålrabi i butikkerne og vi havde stor lyst til en omgang stuvet kålrabi. Men selv så lang tid efter siger min mand: Det gør jeg aldrig mere! Nu kan man også lejlighedsvis købe dem enkelte steder, hvis ikke vi forsyner os med dem lige syd for grænsen. Så nej Tine spørg du pænt, så har du god samvittighed :-)
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 5. oktober 2015 kl. 16.31

Lrabi skal være kålrabi. Tror jeg skal holde op med at skrive på Ipad. Undskyld
Ingeborg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. oktober 2015 kl. 2.37

Kålrabi, ja det ser man jo nærmest aldrig mere... Jeg fodrede kaninger med dem om vinteren.

Takker for svar!

Marken er forpagtet ud og ejeren er desværre ikke lige til at tale med (efter vi sidst fik forputtet vores skelpæl + smadret garagevæggen- og skulle støve op, hvem der kørte rundt
). Så løgene må nok bare ligge og rådne op. Desværre!

Sådan et hegn, hvor bredt må det være? Skal det følge min skellinie - og ikke mere- eller hvordan?

Jeg har pt haft gravet nogen brombær op- og holdt ½ meter udenfor skel klippet med min plænetæsker, det var det "nemme"- resten af hegnet er noget mere besværligt (Verdens mest tornede roser!), asketræer og sådan.

Men noget skal væk, så jeg kan få befriet det nethegn, der er lagt ned af emsige maskinbetjenere.... Om ikke andet skal det helt væk, så et andet mere synligt, kan fungere som markør af skellinien.

Mvh
Tine

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. oktober 2015 kl. 21.53

@Tine.
Da du ikke har fælleshegn mod naboen, der jo er en landbrugsejendom (her markerne), må dit eget hegn være så bredt, det skal være, men det skal holdes på din ejendom.
Et fælleshegn må ikke være bredere, end at det fremstår i velpasset stand. Naboen sørger så selv for, at det ikke kommer for langt ind på hans ejendom.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. oktober 2015 kl. 13.19

Det er rigtig vigtigt, at man opfatter nabolandmanden som en nabo, uanset om man er enig med ham i hans dyrkningsmetoder eller ej.

Ligesom med dine andre naboer, er det en god ide med lidt smalltalk i det daglige, og når det brænder på med et problem, så er det meget lettere at begynde at snakke om det, end hvis alle er i forsvarsposition fra starten.

Det lyder som om dit hegn er uden for dit skel, så det er første step til at komme på talefod er, at du får de skåret ind. Måske hurtigt, mens du kan færdes derude uden at skade afgrøder.

Du kan jo også lige spørge pænt, om det er ok, at du gør det nu, så du kan lade kvaset ligge fra dag til dag. Måske kan du efter aftale få lov til at køre en trailer ud og læsse det på stedet. Han er jo også interesseret i det.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. oktober 2015 kl. 12.14

Tak for svar!

Det er absolut ikke fordi, jeg vil være uvenner med markens ejer/forpagterne. Han blev bare sådan "#¤!!- da jeg sidst påpegede at der blev pløjet tæt på- og at jeg ikke kunne finde min skelpæl.

Jeg er som regel meget høflig og flink overfor folk i telefonen (Jeg har været IT-supporter), men han og hans kone syntes min manglende skelpæl var komisk, da jeg påpegede det kan blive en ret dyr historie- flejnede de ud.

De tog det ikke alvorligt før, jeg påpegede det kunne blive dyrt (og er ulovligt), hvis den var væk...

Jeg var ikke sur eller noget- men det blev de så...

Hvad og hvordan der dyrkes- er jeg ret ligeglad med.

Men tak for svar!

(Da jeg sidst fik fældet hegn, var de ikke ret meget for det, da en med en traktor skulle ind over deres græsmark.. (Havde ringet og spurt pænt!), hvor der kun gik kødkvæg- bare ikke da.) Manden skulle bare hente nogen opsavede stammestykker.

Mvh
Tine-

Nyt svar til emnet »Må man »stjæle« fra en mark«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Må man »stjæle« fra en mark

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider