Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. oktober 2015 kl. 21.53
Min troldhassel har vildt mange nødder i år. Tidligere har den haft nødder hvert år, men ikke i den mængde. Til gengæld har jeg for mange år siden plantet hasselbuske i et blandet busket. De har aldrig båret frugter. Naboen har en hasselhæk med flotte store nødder, så der findes rigeligt med »bestøvere« i nærheden. Er der en årsag til at mine hasselbuske ikke får nødder? For tæt beplantning mellem store træer (Birk- seljerøn) og fjeldribes. Nødder fra troldhassel har meget mere smag end naboens nødder. De virker ligesom »federe« og mere sødlige.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 9. oktober 2015 kl. 8.56
Det er da flot!
Jeg troede ikke, at de bar nødder. Men der kan man se.
Mvh
Tine- bare vent! Engang får jeg vel storfrugtet hassel- og valnødder.
Skrevet af: Lars Holt, 9. oktober 2015 kl. 21.40
Vi har ikke bemærket forskel på troldhassels ydeevne og naboens almindlige hasselbuske.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2015 kl. 0.28
Hvis jeg tænkte mig lidt bedre om, tror jeg at forklaringen på den større nøddehøst ligger i at jeg i mange år har foræret troldhasselgrene væk til venner og bekendte ved juletid. Dermed jo også grene med rakler. Det gjorde jeg ikke de sidste par år.
Min busk er 5-6 meter høj og har fra den 50 cm høje og meget tykke stamme 5 tykke grene ud, pænt fordelt.
Troldhassel er efter min mening ikke særlig smuk når den bliver tæt. Derfor tynder jeg hvert 2. år ud i de tykkere øverste grene.
De afsavede grene er utrolig fine til støtte for kaprifolie og klematis for eksempel ved vore nedløb fra tagrenden.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.