Forum

Troldhassel med 2 kg nødder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. oktober 2015 kl. 21.53

Min troldhassel har vildt mange nødder i år. Tidligere har den haft nødder hvert år, men ikke i den mængde. Til gengæld har jeg for mange år siden plantet hasselbuske i et blandet busket. De har aldrig båret frugter. Naboen har en hasselhæk med flotte store nødder, så der findes rigeligt med »bestøvere« i nærheden. Er der en årsag til at mine hasselbuske ikke får nødder? For tæt beplantning mellem store træer (Birk- seljerøn) og fjeldribes. Nødder fra troldhassel har meget mere smag end naboens nødder. De virker ligesom »federe« og mere sødlige.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. oktober 2015 kl. 8.56

Det er da flot!
Jeg troede ikke, at de bar nødder. Men der kan man se.

Mvh
Tine- bare vent! Engang får jeg vel storfrugtet hassel- og valnødder.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. oktober 2015 kl. 21.40

Vi har ikke bemærket forskel på troldhassels ydeevne og naboens almindlige hasselbuske.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2015 kl. 0.28

Hvis jeg tænkte mig lidt bedre om, tror jeg at forklaringen på den større nøddehøst ligger i at jeg i mange år har foræret troldhasselgrene væk til venner og bekendte ved juletid. Dermed jo også grene med rakler. Det gjorde jeg ikke de sidste par år.
Min busk er 5-6 meter høj og har fra den 50 cm høje og meget tykke stamme 5 tykke grene ud, pænt fordelt.
Troldhassel er efter min mening ikke særlig smuk når den bliver tæt. Derfor tynder jeg hvert 2. år ud i de tykkere øverste grene.
De afsavede grene er utrolig fine til støtte for kaprifolie og klematis for eksempel ved vore nedløb fra tagrenden.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Troldhassel med 2 kg nødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Troldhassel med 2 kg nødder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider