Forum

Trappebelægning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Friis Jensen, 11. oktober 2015 kl. 15.54

I mit sommerhus har jeg en let kurvet trappe på 12 trin op til huset. Trappen har uensartede trin (bredde, dybde og vinklerne) afgrænset med jernbanesveller fortil. Der er bare jord/græs på trinene men jeg kunne godt tænke mig en belægning der er »vedligeholdelses-fri«, dvs. at jeg ikke skal slå græs på trinene med kantklipper. Har overvejet stenmel, men tænker at det vil svine indenfor hvis man ikke lige får det af skosålerne. Det må heller ikke være glat når det er vådt. Nogen gode ideer?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2015 kl. 17.02

Hvad med mosaik sten. De er nemme og lægge og koster ikke så meget . Grus duer ikke, det vil du gå og sparke af med tiden .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. oktober 2015 kl. 19.56

Hej Helle Friis Jensen

Måske er det en overvejelse værd at opgive sveller som det styrende for trappens konstruktion ?

Det er især vigtig at overveje, hvis svellerne er mindre end ca 30 år gamle - i så lang en periode som op til 30 år efter imprægnering med Kreosot (et tjæreprodukt) vil svellerne ved hudkontakt (gælder f.eks bare fødder i sommerlandet) afgive kræft- og allergifremkaldende stoffer.
Som svellerne ligger hos dig afgiver de langsomt Kreosot til den jord, de er placeret på - det kan blive et problem den dag, du ønsker at sælge dit sommerhus.
Lad din sommerhuskommune tage sig af at bortskaffe svellerne på en miljømæssigt forsvarlig måde - og overvej evt at fjerne en pæn mængde jord under trappeforløbet og få det behandlet som forurenet jord.

Hvis svellerne fjernes kan du på en enkel måde komme frem til en trappekonstruktion som er vedligeholdelsesfri, sikker at gå på og som ikke vil give problemer med indslæbt sand på gulvene i huset.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2015 kl. 20.17

Læg fliser på svellerne, de kan skæres til med vinkelsliber.

Nyt svar til emnet »Trappebelægning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Trappebelægning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider