Forum

Komposten er alt for våd

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2015 kl. 17.29

Pyh ha, i dag tog jeg mig sammen til at tømme komposten. Højre afdeling med det færdig komposterede blev sigtet og lagt ud på rosenbedet. Det grove materiale som blev sigtet fra, lagde jeg i en bunke ved siden af komposten. Det plejer at være helt formuldet i løbet af et år eller to.
Venstre afdeling fra i år skulle så med greben lægges over i højre side, men det viste sig at være alt for vådt. Stedvis fint formuldet, men ikke til at sigte. Der var masser af kompostorm i. Desværre også nogle "kokager" af græs. Slimede og våde. Jeg lagde hele molevitten over i højre side, til tømning næste efterår.
Jeg har planer om at lægge plastik over kasserne, så der ikke kommer mere vand ned. Er der andet jeg kan gøre udover at jeg allerede nu har lagt nogle lag visne blade mellem lagene?
Jeg har været så stolt over at komposten i flere uger har været over 70 grader varm, men er ikke så stolt over at den ikke allerede kunne bruges nu.
Ingeborg
Ingeborg

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2015 kl. 17.30

Så våd er komposten og kan umuligt sies og bringes ud i år.
Ingeborg

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. oktober 2015 kl. 17.41

Hvis jeg forstår det ret, så bringer du omsat kompost ud om efteråret?

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. oktober 2015 kl. 17.50

Ja Tom, for jeg har ingen køkkenhave eller anden fri jord og jeg skal af med det. Jeg ved godt at det er lidt spild af krudt, men regner dog med at mine roser kan have lidt gavn af det. Om ikke for andet, så for jordforbedringen. De andre år har komposten kun været halvt omsat. Arbejdet med sigtning og omstikning er ved at overstige mine kræfter, når der er så meget andet, der også skal gøres. Principielt skal jeg bare af med det her om efteråret. Jeg klipper også mine roser ned om efteråret. Det er heller ikke efter reglerne, men jeg har held med det. Nogle år klipper jeg en gang mere om foråret.
For os er det desværre sådan, at de gode dage om foråret går med at klargøre sejlbåden - og det er altid de dage, hvor det også er havevejr. Tro mig, det harmonerer skidt med have og båd. Jeg er alene om haven, bortset fra at slå græs.

Ingeborg

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 18. oktober 2015 kl. 17.47

Jeg lægger også kompost ud om efteråret. Jeg synes det giver mest mening at gøre det på den årstid, hvor naturen selv ville dække jorden med organisk materiale.

Er det af æstetiske årsager du sier komposten? Min kompost er meget grov, måske ½ år mere omsat end den på dit billede og den fordeles bare i et godt lag uden nedgravning, så klarer orm, insekter og mikroorganismer resten.

Det er dejlig nemt og støtter den biologiske mangfoldighed i jorden.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2015 kl. 18.32

Naturen smider ikke mineraliseret organisk materiale på jorden om efteråret - kun dødt plantevæv også kaldet brunt jorddække eller førne :-)

Knastørre blader flyver med vinden, hvis de ikke dækkes til. Jeg samler dem i et hjørne med læ og spreder dem ud vådt i køkkenhaven i nov-dec, så flyver de ingen steder og giver jorden den naturlige beskyttelse, som du omtaler. Desværre har jeg slet ikke nok materiale.

Bortset fra i hvidløgsbedet spreder jeg ikke kompost i efteråret, men tidligt forår og forsommer til krævende afgrøder.

Bruger ikke tid på at sigte komposten - har tidligere gjort dette, men synes de grovere dele giver mere liv.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2015 kl. 18.52

Ja, jeg sier af æstetiske grunde, hvis komposten lægges ud på fortovsbedet. Jeg har rigtig god erfaring med at lægge komposten ud om efteråret. Der er jo masser af rosenrødder og når roserne skal forberede sig på ny blomstring, sker det vel ikke i den korte periode melle april og juni, men allerede hen over vinteren. Her er det min erfaring, som tæller mest. Der er måske også grænser for nedsivning i vores stive, men forbedrede lerjord.
Ingeborg

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2015 kl. 19.08

Nej, der sker ingen næringsoptagelse hen over vinteren.
Februar er vel det tidligste, som giver mening i forhold til næringsoptagelse og -tilgængelighed. Jordforbedring vil komposten nu medføre under alle omstændigheder, bl.a. p.g.a. regnormenes længere aktivitet under dækket. Næringsstofudvaskningen fra kompost i private haver vil aldrig betyde noget som helst i forhold til miljø og grundvand, så du skal da bare følge din egen erfaring, men jeg tror nu roserne kan have godt af lidt mere gødning i foråret, for kompostens indhold er vasket ud af rodzonen til den tid.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. oktober 2015 kl. 20.25

Det er kun kvælstoffet som let vaskes ud. Kompostens indhold af PK mv. skal nok være der til foråret.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2015 kl. 20.52

Ja, som sædvanligt er det kvælstof på nitrat-form, der er vores problem :)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. oktober 2015 kl. 21.39

I marts/ april og i juni giver jeg en håndfuld Animix rosengødning til hver plante.
Ingeborg

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2015 kl. 9.32

@Tom Andersen . Du skriver at næringsstofferne til den tid - tidligt forår - vil være vasket ud af rodzonen, som for mine rosers vedkommende er ca. 40-50 cm. (Roserne har været gravet op og genplantet i ny jord samme sted i forbindelse med omsætning af knækstenskanten i 2007). Hvis vi antager at jorden er frossen det meste af vinteren, går jeg ud fra, at der heller ingen nedsivning kan finde sted i den periode. Er det rigtigt?
Ingeborg

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. oktober 2015 kl. 17.00

Ingeborg, jeg er sikker på at du er ved at argumentere dig frem til, at der hjemme ved dig ikke sker tab af næringssalte ved udbringning af kompost om efteråret :-)

Bliv ved, din kompostudbringning om efteråret gavner miljøet meget mere end den skader.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2015 kl. 17.13

Jeg har netop sat hvidløg, og i den anledning dækket med kompost. Den er også meget våd her, men regntønderne løber jo også over, så vi må have fået meget regn på det seneste.
Jeg undlod at sigte komposten bl.a. fordi den var for våd - satser på, at Lone ikke opdager det!

Nyt svar til emnet »Komposten er alt for våd«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Komposten er alt for våd

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider