Forum

Efterår i haven – ik’ så ringe endda

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. oktober 2015 kl. 22.32

Det er altid lidt vemodigt at "pakke haven sammen" til vinteren. Det gælder om at komme ud og gøre det mens vejret endnu byder på små solstrejf. Først ordner jeg alt det der SKAL gøres, tømme krukker, rense dem, tømme regnvandstønder, plante 2-årige planter ud osv. Fjerne slatne blade fra Hosta - godt snegleskjul!
Men det er jo ingen sag, når haven ser ud, som den gjorde i dag!
Jeg håber at alle har haft en god dag i haven, selvom det blev tidligt mørkt.
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. oktober 2015 kl. 9.42

Her er det vinhøsten, der er på sit højeste, men nyde vejret og de smukke farver er der da også tid til.
Og endnu et bed kartofler blev gravet op.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. oktober 2015 kl. 20.34

Flot stemnings fyldt foto, Ingeborg.
Vi er inde i en rigtig smuk årstid, som desværre ikke holder farverne så længe, så de skal bare nydes nu.
Mit havearbejde er nu droslet meget ned, men græs og ukrudt gror stadig lystigt. Mine æbletræer har fået efterårsfarver, men æblerne er slet ikke modne endnu - det har jeg ikke set før. Ligeså min gamle udendørs bornholmerfigen, hvor næsten alle de gule blade er faldet af - men der er stadig mange store grønne figner. De er fint røde inden i, men skindet er irgrønt og sejt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. oktober 2015 kl. 20.50

Det er vel nok et ordentligt farveorgie du viser os. Det er jo flottere end forårsbilleder. Så mange nuancer kan jeg ikke præsentere! Men hvor har du ret Mogens blot en dag tid, og så har billeder ændret sig. Der er nok 20-30 Filippa æbler tilbage på mit træ og de er først rigtig søde og aromatiske nu.
Er der speciel meget "knald" på bladfarverne i år? Jeg har i hvert tilfælde mere øje for det i år. Bliver dine figner spiselige?
Jeg håber på lidt godt vejr et par dage fordi jeg har fundet en bunke marksten i bytte for et par flasker vin. Så jeg kan gå i gang med min markstenskant. Jeg elsker den slags arbejde, hvor der sker en synlig forandring.

Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. oktober 2015 kl. 19.52

Det er skønt, men det bliver godtnok tidligt mørkt nu, allerede kl. 18.00- er der for mørkt.

Men jeg høstede de sidste pærer i dag, i sidste uge blev græs og krudt slået for sidste gang i år (det tog 6! timer- i mit tempo...) Dog fik jeg sat skæret lovlig lavt, så jeg håber det kan nå at gro lidt.

I dag klippede jeg brombær, fandt en (tom) fuglerede, og en lille fugl sang meget nydeligt og hyggeligt for mig hele tiden. (Skal lige finde fuglestemme cd-en, om det er en gærdesmutte eller en rødhals).

Og med satanisk fryd klippede jeg "haler" af en mængde brombær. (haler er meget lange bladløse skud, der kan gro mange meter til de får jordkontakt, hvor de så vil slå rod).

Og jeg beundrede mine morgenfruer- og de gule kurveblomster, jeg ikke ved, hvad hedder (de er fra en pose blandede sommerblomster fra sidste år- selvsåede) for, de går til, når frosten kommer.

Naboernes høns gik for en gangs skyld hyggeligt rundt uden galen, kattene var kære, marken er høstet, pløjet, harvet og sået... Så nu kan vinteren næsten godt komme. Når jeg lige får stoppet det sidste i jorden, altså! ;-)

Mvh
Tine- "Det lysner over agres felt..." min yndlingsefterårssang.

Nyt svar til emnet »Efterår i haven – ik’ så ringe endda«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Efterår i haven – ik’ så ringe endda

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider