Forum

Flytning af hæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin W., 27. oktober 2015 kl. 7.54

Kære haveeksperter

Jeg står og skal have lavet en lille mur, som jeg vil bygge op af herregårdsblokke. For at der er ordentligt plads til muren (som kun bliver 20 cm høj), er jeg nødt til at rykke min bøgehæk 10 cm ind i haven.

Mit spørgsmål er nu. Hvordan gør jeg det smartest? Kan jeg bare grave fx 20 cm ned inde på græsplænen, og så trække planterne over, således, at de dybe rødder stadig er samme sted som før? Eller skal jeg grave dem helt op? Og vil jeg i så fald kunne ødelægge rødderne?

Det skal lige siges, at hækplanterne kun er ca. 100 cm. høje og plantet sidste forår. De er dog flotte og kraftige.

Mvh

Martin

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. oktober 2015 kl. 8.21

Hej Martin
Når det er bøg, skal du vente til efter 10. november og de har ikke dybt liggende rødder så du kan bare grave dem op og sætte dem et nyt sted. Hvis det er muligt at grave en rende i et spadestiks bredde, kan du måske skubbe eller trække dem over med klump og så tager rødderne mindre skade af flytningen.
Når du skal vente til efter 10. november skyldes det at en bøg ikke tåler at blive gravet op før den er helt afmodnet. Hvis den ikke er det, kan den dø inden for de næste 2 år, og det vil være ærgerligt og spild af planter.

Nyt svar til emnet »Flytning af hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flytning af hæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider