Forum

Udtynding af rose

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Randi Fuglsbjerg, 8. november 2015 kl. 13.04

Hej
Vi har en stor Alkymist som vokser op af vores plankeværk, den er vokset over ..... Min mand mener at vi godt kan klippe i den her i november måned... hvad mener I..... Skal vi ikke vente til foråret:-).....

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 8. november 2015 kl. 16.09

Vent til foråret hvis det bliver en hård vinter har rosen noget at stå imod med . Men andre vil mene at man kan tage en tredjedel fra nu og så en tredjedel til foråret .Så der er delte meninger .

I gør ikke noget dumt ved at vente.....

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. november 2015 kl. 12.40

Hej Randi i kan fint klippe jeres rose ned til halv højde nu, men klip altid mindst 6 cm over en sidegren der skal blive siddende, hvis det er om efteråret. Hilsen Henry G.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 11. november 2015 kl. 15.14

Hej Randi
Du skal vide at der hvor du slutter din beskæring, starter nyvæksten .Så hvis du skær din rose halvejs ned vil den blive bar forneden hvis ikke du tager mere af den til foråret . Derfor kommer du til at beskære den til foråret alligevel.
Hilsen Søren.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 12. november 2015 kl. 17.59

Søren jeg ved ikke hvor du har din viden om roser fra, men når man klipper en rose 6 cm over en sidegren, vil der aldrig komme nyvækst der, men der vil komme nye skud nedefra, når toppen forsvinder og derved også nye blade, det har jeg lært af gode læremestre. Henry G.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 12. november 2015 kl. 22.56

Henry - Jeg er ikke enig med dig og jeg foretrækker ydermere at beskære mine roser om foråret.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 13. november 2015 kl. 16.25

Du vil også få en masse stabbe med tiden som ikke ser særlig køn ud , hvorimod hvis du skær lige over en knop vil du undgå dette.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. november 2015 kl. 16.57

Desværre Søren du har ikke forstået en pind af hvad der blev spurgt om, jeg har i dette spørgsmål svaret Randi hvad der kunne gøres, når der bliver klippet om efteråret. Du kan måske engang i fremtiden finde ud af hvorfor man lader en "stab" sidde på en rose, når man klipper i efteråret

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 13. november 2015 kl. 17.28

Det er da stadig dobbelt arbejdet sådan som jeg ser det. Jeg foretrækker at beskære dem om foråret så har jeg det hele under en arbejdsgang og jeg forebygger evt at rosen forfryser hvis vinteren skulle blive ekstremt kold . Jeg skal heller ikke ude og fjerne stabbe som kan være grobund for svampe og bakterier. Mine såkaldte lærermester var hysteriske når de så stappe på træer og roser . De skulle bare væk de var grobund for ...o.s.v.

Sådan har jeg lært det og jeg har praktiseret det i mange år når jeg har "hjulpet til" i haverne rundt omkring igennm 25 år. Min erfaring har jeg fået fra de mange rosen bøger bl.a Hugo Lykke Rosenbog. Politikens beskæring. samt andre . I lærertiden er det trods alt begrænset hvad man når at lære.

Nyt svar til emnet »Udtynding af rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Udtynding af rose

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider