Skrevet af: Anonym bruger, 14. november 2015 kl. 19.50
Hvor ved en plante fra, hvor stor den var sidste år, når den hvert år bliver beskåret næsten helt ned.
Roser vokser til en bestemt højde, omtrent som den nyplantede unge plante.
Hortensia derimod bliver større og større for hvert år, selvom de bliver klippet helt ned.
Anne Marie Lønbæk har skrevet at de gamle sorter tåler at blive klippet ned - og alligevel blomstrer.
Mine hortensiaer bliver bare større og større for hvert år. Har det noget med rodsystemet at gøre? De er nu så store at jeg ikke vil kunne grave dem op for at studse rødderne. De er mindst 2 m høje.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. november 2015 kl. 7.44
det ser ud som du gøder ret meget - jeg gøder kun med lidt genbrugskompost hvis planter ser ud til at trænge til det - men det er jo forskelligt hvor store de forskellige arter - sorter bli´r - jeg læser altid alt hvad jeg kan finde om en plante før jeg anskaffer den - du skal nemlig ikke altid tro på skiltet som er på planten nå du køber den
Skrevet af: Anonym bruger, 15. november 2015 kl. 8.40
Nej Mogens, jeg gøder nærmest slet ikke! Vi har jo i mange, mange år haft SUPERFOSS 12 km fra os og det har vist været gratis gødning via luften i mange år. Mine rabatter og bede får ingen gødning. Roser får en lille håndfuld ANIMIX om foråret og det er det. Græsplænen får NPK i en dosis, som i år har været for lille. Næste forår kan den få kompost, fordi der endelig er nok. Alle hække og jordflader, hvor jeg kan komme til, dækkes med græsafklip og hjemmekværnet materiale. Det vil være synd at sige at jeg gøder for meget. De viste Hortensiaer har slet ikke fået gødning, fordi de står i et bed sammen med Rhododendron, som bare vokser og vokser.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 15. november 2015 kl. 8.46
Jeg glemte at skrive at de to viste Hortensiaer er to potteplanter, som vi fik i en flot skjuler til vores sølvbryllup for 30 år siden. I normale somre bliver de heller ikke så store. De blev klippet helt ned i foråret, fordi grenene var for spinkle til at bære rigtig mange blomster sidste år. I år er grenene blevet meget tykkere og stabile. Det undret mig at der kom blomster i år, omend få.
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 15. november 2015 kl. 20.53
@Ingeborg
Mange faktorer gør sig gældende for hvor stor en plante bliver.
Planter har som vi selv nogle anlæg der stopper væksten på et tidspunkt.
Gives børn vækst hormoner bliver de højere og stærkere og klare sig bedre i skolegården. Og på samme måde med planter.
På den anden side ved vi også, at der er mennesker der ikke bliver meget mere end én meter og mennesker som bliver to en halv meter.
Sådan også med planter.
Langt mere interessant end hvorfor planter afviger er det, hvorfor planter overhovedet gider at stikke hovedet frem, år efter år og kæmpe med naboplanter om bl.a. lys, næring og vand.
Er det en drivkraft som resulterer i, at de dukker frem findes der også et motiv og har planter et motiv så...
Det fantastiske er ofte det naturligt unaturlige ;)
Skrevet af: Else B.H., 16. november 2015 kl. 22.39
Som Villy skriver er en af de faktorer der afgør plantens størrelse, dens gener - de er kodet til en bestemt højde, men derudover er jordbund, gødning, vand og klimaforhold med til at bestemme plantens vækst. En plante har et rodnet der er ligeså stort som toppen, så når en busk bliver beskåret hårdt, er rodnettet pludselig meget større end toppen og derfor vil den årets efter beskæringen skyde med lange, kraftige grene. En plante husker ikke og den reflekterer heller ikke over om den gider gro i år, den reagerer på de vilkår der er for dens vækst - varme, kulde, tørke, vand osv. :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 17. november 2015 kl. 10.01
Jeg synes ikke at det for alle vækster passer, at rodsystemet er lige så stort som væksten over jorden. Selvom man ikke får alle hårrødder med op ved opgravning af roser, er der betydelig mindre rodsystem end overjordisk materiale.
Det gælder jo heller ikke for planter med pælerod.
Omvendt har mange potteplanter, som f. Eks. Azaleer jo et langt større rodsystem end den grønne del.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.