Forum

Dit bidrag til Verden – spis mindre kød

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 18. november 2015 kl. 19.40

Tak Tom Andersen
Meget informativt at få det skåret ud i pap. Vi har halveret vores kødforbrug i løbet af det sidste år. Ikke engang med henblik på alle de grimme ting, der bliver nævnt i ovennævnte Video, men simpelthen fordi vi ikke har appetit på at spise kød hver dag.
Ingeborg

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. november 2015 kl. 20.08

For dem der vil have lidt underholdning, mens de tænker over kødforbrugets pris, kan det anbefales at se filmen cowspiracy

politiken.dk/kultur/filmogtv/ECE2867648/netflix-dokumentaren-cowspiracy-ryster-op-i-miljoedebatten/

Den er underholdende og viser også nogle overraskende forbindelser mellem visse miljøorganisationer og kødindustrien.

Filmen kan lejes på netflix eller købes (download) ved www.cowspiracy.com/

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. november 2015 kl. 21.26

Vi burde spise noget mere fisk. Meget af den fisk som ender som bifangst kunne sagtens spises men på grund af kvoterne ender det i stedet som krabbefoder .

4 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. november 2015 kl. 22.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. november 2015 kl. 22.16

6 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. november 2015 kl. 22.19

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 18. november 2015 kl. 23.31

Hej
Da jeg begyndte i dette forum besluttede jeg, at dette skulle være et kanon forum for mig mht masser af god information og gode råd med hensyn til dyrkning af diverse afgrøder og - selvfølgelig erfaringer gensidigt. Iht dyrkning af afgrøder.
Man kan jo så altid blive provokeret.!
Jeg ved ikke, hvordan der pludselig kan opstå en tråd med overdreven kødspisning...
Drejer dette forum sig ikke om dyrkning af diverse grøntsager??
Mvh Benedicte

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 19. november 2015 kl. 0.12

Hej Benedicte. Så har du ikke forstået, hvad linket drejer sig om.

Ingeborg

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. november 2015 kl. 7.45

Benedicte
Jo, det er måske lidt i kanten af havenyts formål, men i overensstemmelse fårmålsparagraffen for foreningen bag www.oekologi.dk/om_os/

Hvorfor dyrke haven økologisk? Af hensyn til egen sundhed eller af hensyn til natur og miljø? Jeg vil mene af hensyn til begge.

At du ligefrem bliver provokeret af indlægget forstår jeg da slet ikke. Jeg bliver voldsomt provokeret af klodens ødelæggelse og der nytter det jo ikke, at hver vores lille frimærke dyrkes økologisk, mens vores levevis med overdrevent indtag af kød medfører miljømæssige katastrofer af global karakter.

Lad dog være at følge tråden, hvis den provokerer dig!

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. november 2015 kl. 8.44

@Tom
Jeg vil nu give Benedicte ret.
Men vi mangler måske en kategori, som kunne hedde:
"fødevarer politik", "bæredygtighed" el. lign.
For selvfølgelig er der en sammenhæng, som er vigtig.
Bæredygtighed skal sættes ind i en politisk sammenhæng. Uden - iøvrigt - det behøver at have noget med partifarve at gøre.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. november 2015 kl. 17.27

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 19. november 2015 kl. 17.32

For mig er det helt naturligt at tænke over konsekvenserne af vores levemåde. Netop derfor er det vigtigt for mig at dyrke så mange sunde grøntsager, som jeg kan. Disse er vel et godt alternativ til al vores kødspiseri, så for mig er det særdeles relevant.
Fødevarepolitik og bæredygtighed hører da helt naturligt sammen med livssynet hos målgruppen for læserne af havenyt, tænker jeg. Tak for linksene. Jeg vil læse dem med interesse. Forhåbentlig får jeg ny inspiration.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. november 2015 kl. 18.20

@Annette

Tak fordi du forholder dig seriøst til emnet :-)
Jeg ved ikke om du har set filmen Food Incorporated, men den kan godt indpirere en til et mindre indtag af kød. Den ligger på youtube i flere varianter og denne er vist nok den originale:

m.youtube.com/watch?v=EKqdL7A_aUI

Den varer halvanden time!

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. november 2015 kl. 11.28

Her er et godt indlæg, som belyser problemstillingen omkring vores overdrevne kødspisning:

etiskraad.dk/da-DK/Temauniverser/Etikoglivet/Stamcellekoed/Koedspisning-klimaforandringer-og-foedevarekrise.aspx

Nyt svar til emnet »Dit bidrag til Verden – spis mindre kød«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dit bidrag til Verden – spis mindre kød

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider