Forum

Fældning af alm.røn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 19. november 2015 kl. 19.44

Jeg har en almindelig røn, som er blevet for stor og dens bær sviner forfærdeligt og det over en næsten 2 mdrs. Periode. Jeg har kæmpet med mig selv: fælde eller kraftig beskæring. Vi har for T-8 år siden beskåret træet en hel del.
Vi kan umuligt få roden op og jeg kan leve med en træstub. Men vil træet så skyde mange rodskud? Kan jeg undgå dem? Hvis ikke, hvilket andet råd vil I så give?
Træet står et sted, hvor det ikke gavner eller ødelægger noget, Bortset fra at bærrene også bliver til træer, når jeg ikke luger dem væk.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. november 2015 kl. 19.22

Altså jeg ville få stubfræset efter fældning, men det betyder bare at *stubben* er væk. Rødderne er der stadig i 6-8-10 år eller mere. (Strdsegrønne længst tid om at gå væk- rådne).

Jeg har selv en stor gammel røn men den sviner ikke for fuglene æder som regel bærrene før, vi kan få glæde af dem...

Men jeg tror faktisk ikke, at røn er slem til at lave rodskud.

Mvh
Tine

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. november 2015 kl. 20.39

Hvis du vil have roden til at dø sammen med toppen, kan du ringe træet= fjerne barken i 30 cm ring om stammen i brysthøjde.
Så visner træet i løbet af 1-2 år og roden er stendød og behøver ikke at graves op.
Hilsen
Anne Marie

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. november 2015 kl. 21.09

@ Anne Marie:

Gælder dette også ask?

Mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. november 2015 kl. 9.24

Ja, det gælder alle træer, også nåletræer.
Især træer der sætter rodskud, som poppel,akasie,lind og elm.
Stammen skal have en vis tykkelse, for at det virker:
Roden sender saft op i toppen om foråret i midten af stammen.
Toppen sender næring til roden om efteråret i laget lige under barken.
Men det forhindres af den manglende barkring.
Top og rod udpiner sig selv i løbet af 1-2 år.
Når barken falder af træet, kan det fældes og bruges straks. Det er knastørt.
Det er en gammel udtyndings-måde i skovene, da man havde skovarbejdere, der kunne bruge en barkkniv. En motorsav må ikke bruges, da man sårer træet og det vælter i utide.
Hilsen
Anne Marie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 21. november 2015 kl. 11.07

Tak for svaret Anne Marie.
Jeg ved ikke om det rr den rigtige måde med den placering træet har. Det er meget synligt i helheden, 1 meter eller mindre fra nabohækken og tæt på terassen. Naboen har sin garage bagved og er derfor ikke generet af træet, selvom det må skygge ind over hans grund. Vi er også ret fredelige naboer.
Rodskud har der været mange af allerede nu, hvor min plantekasse uden bund er totalt invaderet af rønnens rødder og er årsag til at kassen er " sprængt" indefra.
Måske skal vi kun save træet ned, så det varer nogle år inden bærkastningen plager mig igen.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Fældning af alm.røn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fældning af alm.røn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider