Forum

Pilea plante/ penge plante hvide knopper

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Gilberg, 29. november 2015 kl. 14.04

Mine pilea planter har små hvide prikker/ knopper på bagsiden. Det ligner ikke nogen af de blad luse former der er beskrevet mange steder. Er der nogen der ved hvad det kan være og hvordan jeg får dem væk? Har vedlagt et billede

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. december 2015 kl. 8.44

det er noget som skal være der

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Gilberg, 3. december 2015 kl. 18.30

Hvor ser du det henne? Har dine også det?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. december 2015 kl. 20.25

Ingen af mine pilea har disse pletter. Jeg synes nu ikke bladene ser syge ud. Mine ser forskelligt ud efter hvor meget lys, de får, men ingen har pletter som dine.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Gilberg, 3. december 2015 kl. 20.32

Nej forstår heller ikke hvad det er.. Det er lige til at " kradse" af og de er meget små..Mine planter stor trives og smider mange skud så for mig ser de heller ikke syge ud men synes bare at det ser meget mærkeligt ud:-(

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. december 2015 kl. 22.44

Når du kan "kradse" det af, tænker jeg, det er noget, der ikke skal være der. Nogle af mine har netop været angrebne af skjoldlus. Dem kan man også "kradse af", men de er jo mørkere.
Jeg håber du får dem " kradset af", så de kradser af til glæde for din plante. ;-) selv om planten trives nu, er det vel ikke godt for den..

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. december 2015 kl. 11.10

Denne artikel omhandler chili, men kan måske alligevel give et hint om, hvad der er galt med din plante. Du skal et godt stykke ned på siden til det afsnit der hedder: Pletter eller blister på bladene.

dyrkchili.weebly.com/problemer.html

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. december 2015 kl. 14.34

som jeg har skrevet før så skal pletterne være der - pilea hører til de primitive planter som ikke blomstrer men formerer sig ved sporer ligesom bregner - pletterne er sporeanlæg og lad dem dog være i fred

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Gilberg, 6. december 2015 kl. 14.39

Men hvorfor er der så kun nogle planter der har det?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. december 2015 kl. 9.02

det kommer på en masse faktorer om planten vil sætte sporer - alder - luftfugtighed - dagtemp. kontra nattetemp. for meget gødning for lidt gødning - - det er jo heller ikke alle kvinder som bliver gravide på samme tid

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 9. december 2015 kl. 1.15

Mine Pilea Peperomioides blomstrer da hvert år, og det gør de planter jeg igennem tiderne har foræret væk da også, men der kommer vist ikke spiredygtigt frø på planten, den er åbenbart ikke selvbestøvende, men mangler en anden pilea den ikke er i nær familie med. Planten gror lige som den store brændenælde, det ses tydeligt på rødderne.
Her kommer der vel et problem, når alle de Pilea Peperomioides der cirkulerer mellem alle os, der har dem, vi har jo modtaget en stikling af en bekendt, og sådan er det for alle, de planter vi nu har i vores vinduer, de stammer fra den oprindelige plante som den norske missionær Agnar Espegren tog med hjem, da han flygtede fra Kina i slutningen af 2. verdenskrig.
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund

Nyt svar til emnet »Pilea plante/ penge plante hvide knopper«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Pilea plante/ penge plante hvide knopper

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider