Forum

Sandjord!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line, 18. oktober 2004 kl. 16.15

Vi har lige købt en byggegrund i en dejligt område, og efter mange år i lejlighed glæder jeg mig usigeligt til at få min egen have.

Men ak, den geotekniske undersøgelse viser at der under 50 cm sandet muld er smeltevandssand/-grus mindst ned til 3,5 m under terræn. Nærmest perfekt for funderingen af huset, men hvad med min drøm om en frodig have?!

Kan jeg godt opgive min drøm, eller er det muligt at få noget godt ud af en sandbunke? Jeg vil gerne have køkkenhave, frugttræer osv. Håber nogen har erfaringer på området og vil hjælpe mig?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 18. oktober 2004 kl. 17.01

Jeg har også sandjord – men heldigvis kun i dele af haven.

Jeg har valgt at udnytte det ved at dyrke ting der trives i sandjord. F eks har jeg virkelig flotte forårsblomstrende løg som tulipaner, scillaer etc- Mine liljer synes også det er fantastisk og div. middelhavsplanter som isop, timian, salvie etc.Løvefod, div nelliker, nogle typer storkenæb, iris, roser af pimpinellitypen som Fruhlingsduft, Aicha etc er også fine. I køkkenhaven er jorden med tiden blevet lidt forbedret men den er stadig ret let fordelen er at den bliver hurtig parat om foråret!- kartofler, hvidløg og div rodfrugter har det fint mens salat og ærter er en forårs og efterårsfornøjelse- da jorden bliver alt for tør midt på sommeren. Jeg ville låne bogen "Hvilke plante hvor" af Jane Schul- den har fine lister med forslag til sandede -, fugtige -, lerjorde etc- så kan du med hjælp af en staudebog finde frem til de planter der er realistiske at plante i din nye have. Når I har bygget – ville jeg foreslå dig at bruge et par tusinde kr på at får hjælp af en landskabsarkitekt/havearkitekt (en rigtig en af dem fra Landbohøjskolen -de ved mest om jordbunde og plantevalg) til at skabe nogle overodnede rammer hvor du så kan bolter dig. Det KAN godt lade sig gøre at have enkelte bede med en mere frodig vækst/plantevalg – men det kræver meget arbejde i form af tilsætning af kompost /jordforbedring og vand- de bliver bedre med tiden- men jeg vil råde dig til at se realistisk på tingene og i høj grad vælge planter som trives på området.

Held og lykke

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 20. oktober 2004 kl. 7.18

Hej Line
Der er som nævnt fordele og ulemper ved sandjord. Ulempen er, at jorden bliver for tør om sommeren. Det løser du ved at vande. Mange synes, at det er dyrt at vande. Jeg betaler 40 kr pr. m3 til vandværket, renseanlægget, mm. Hver gang jeg vander, giver jeg hvad der svarer til 10 mm regn. Det er 10 liter pr. m2 eller 500 liter på hele køkkenhaven på 50 m3. Det koster mig altså 20 kroner at vande hele køkkenhaven. Det synes jeg ikke er dyrt.

Nu, hvor du alligevel bygger, kan du jo også tænke på at give dig selv mulighed for at samle regnvand sammen. Men, der skal store beholdere til for at det batter noget. Som du ser, skal du bruge 500 liter til 50 m2 have. Det regner normalt hver uge, men når det svigter, er det, at vi gerne vil vande. Jeg synes derfor, at det er godt at kunne samle mindst 1000 liter vand sammen.

God fornøjelse med haven

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 22. oktober 2004 kl. 11.14

Tak for nogen gode svar, det er rart at se at jeg ikke helt behøver at miste modet. ''''Hvilken plante hvor'''' er allerede skrevet på ønskesedlen til jul :-)

Jeg har tænkt en del på forskelllige muligheder for jordforbedring, og i den forbindelse vil jeg spørge, om nogen har erfaring med hvorvidt det er være muligt at forbedre jorden ved at tilføre et lag lerjord. I forbindelse med nyanlæg af en have er det jo ikke noget stort problem at gøre dette, evt kun i en mindre del af haven, men vil det nytte noget?

PFT!

Nyt svar til emnet »Sandjord!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sandjord!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider