Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2015 kl. 21.09
Jeg bruger en del våd oasis til dekorationer. Normalt smuldrer jeg det, når det er udtjent og lægger det i bunden af krukker. Men hvorhen med det, når jeg tømmer krukkerne? Kan det komme på komposten? Blandes direkte i havejorden?
Ingeborg
Skrevet af: Else B.H., 30. november 2015 kl. 21.44
Hej Ingeborg. Det er et kunstigt produkt der skal i skraldespanden/dagrenovationen når du er færdig med at bruge det.. Det vil ikke forsvinde eller nedbrydes i haven. Hilsen Else
Skrevet af: Gartner Duun, 30. november 2015 kl. 21.50
Jeg tror heller ikke at du skal brænde det. Ud til dagrenovationen med det
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2015 kl. 22.40
Ja, efter at have googlet lidt - men kun fundet noget om Oasis på engelsk, tror jeg også at det skal ud - måske endda til problemaffald.
Citat fra Wikipedia:
"An open-celled phenolic foam that readily absorbs water"
Jeg synes at klokkerne ringer når jeg hører ordet phenol. Var der ikke noget om phenol-formaldehyd?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2015 kl. 22.42
I min naivitet troede jeg faktisk at det var et produkt som Rockwool, altså lavet af sten.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2015 kl. 23.05
Her kan man læse en masse om Fenol (Phenol)
da.wikipedia.org/wiki/Fenol
Tak for hjælpen
Ingeborg
Ps. Søren Duun - Hvordan kunne du tænke at jeg havde i sinde at brænde det? :-)
Skrevet af: Lone Brems, 1. december 2015 kl. 9.01
Hej Ingeborg
Måske skulle du bare finde et alternativ til våd oasis efter at du har samlet brugt og ubrugt sammen fra dine potter og gemmer og afleveret på Genbrugspladsen?
Bare fordi det er muligt at købe oasis er det jo ikke nødvendigvis en god idé at gøre det.....
Miljøstyrelsen har optaget phenol-produkter i sin "Kortlægning af problematiske kemiske stoffer i forbrugerprodukter" nr 132, 2014.
Viden skaber handling - (eller det ku' man ihvertfald godt ønske sig, at det gjorde ....)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. december 2015 kl. 9.20
Tak for svaret Lone.
Nu er det jo ikke kun mig der bruger det der grønne stads. Så jeg har skrevet til miljøministeriet for at de kan se på produktet, så producenten skal skrive hvordan det bortskaffes. Underligt at EU ikke har krævet det :-)
Jeg kunne undgå at bruge det ved at bruge ler, som dog ikke altid er så velegnet som det andet stads. Jeg har dog ikke hidtil tænkt videre over bortskaffelsen.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. december 2015 kl. 14.01
Phenols farlighed siger ikke noget om Oasis farlighed. Hvis der var frit phenol i produktet ville du få ætsninger på huden af at håndtere det.
På samme måde kan du uden problemer drikke af et engangskrus (polystyren) selv monomeren styren er noget giftigt stads.
Oasis er i bund og grund et plastprodukt og som sådan ikke mere eller mindre problematisk end andre plastprodukter.
Ud fra en ressource bør man se sig om efter alternativer, men selve bortskaffelsen er enkel. På forbrændingen med det.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. december 2015 kl. 15.01
Tak foe svarene. Jeg har læst at stoffet er krystalliseret. Jeg har i snart mange år anvendt det brugte ved at smuldre det og lægge det i bunden af mine krukker sammen med leca. Lecaen er dog i små sække af enten netgardin eller net fra grøntsager, så jeg nemt kan fiske det op igen.
Jeg kunne jo gøre det samme med oasis, så det kan genanvendes.
Jeg vil ikke så gerne bruge ler, fordi vi har et par fødselsdage at fejre midt i december. Når jeg bruger oasis, kan jeg nøjes med at skifte dele af dekorationerne ud til jul, hvor det skal være mere julet. Ler ville tørre ud.
Ingeborg
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 2. december 2015 kl. 0.59
Helt ufarligt er det da vist ikke. Se produktdatablad her, og en brugers oplevelser.
( Der er et alternativ til Oasis, som hedder Floral soil. kan vist ikke købes i DK-men vi kan jo håbe det kommer)
www.answerbag.com/q_view/2216624
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. december 2015 kl. 8.47
Hej Anne Grete
Tak for svaret, men der svares jo, at det ikke er giftigt. Men kan irritere, når det kommer i øjnene eller indåndes. ( går ud fra at det er små partikler, der menes. )
Nu er der jo ikke ret meget, som ikke irriterer øjne eller luftveje, når det kommer i kontakt med et produkt. (Sand, mel, sukker salt, jord, blomsterstøv, frugtsaft osv.)
Oasis smuldrer og da det er små krystaller, siger det sig selv at det vil irritere, dog uden at være giftig.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.