Forum

Rabarber.

  Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 2. december 2015 kl. 1.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 2. december 2015 kl. 7.16

altså, en sur, våd og kold morgen er det noget så opløftende at der var lidt at grine af. Tak :-)

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. december 2015 kl. 14.20

Det var en god vits om at holde tungen lige i munden.
Der gror åbenbart karse på tasterne i Havenyts forum lige nu.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. december 2015 kl. 8.39

det er nok fordi at dem der som regel har spørgsmålene holder sig inden døre og pynter til jul

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. december 2015 kl. 11.22

@
Man skal huske at vaske hænderne, inden man sætter sig til tastaturet efter at have sået karse

5 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. december 2015 kl. 11.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2015 kl. 11.58

Gør det ikke?

7 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. december 2015 kl. 12.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. december 2015 kl. 11.02

@Frank Chr.
Næste gang du graver køkkenhave, kunne det være, at du skulle bruge en mindre spade. Så rækker fornøjelsen længere ;)

Jeg syns da ellers godt nok, at jeg har rigeligt at se til med planlægning af næste sæson. Vi løb tør for knoldfennikel, purløg, radiser m.m. flere gange og første hold gulerødder kiksede totalt. De spirede ikke og ...
Jeg tror, at jeg efterhånden bruger mere tid på planlægningen end jeg bruger i haven.
Hensynet til afgrøder, vekseldrift, "leveringssikkerhed" osv. osv. tager ufattelig meget tid.

Men jeg graver ikke bedene.
Sår kløver, spinat m.m. der både giver luftig jord og binder kvælstof og kultivere selvfølgelig noget kompost ned i bedene når jeg har det.

Men det handler selvfølgelig også om erfaring.
Den har jeg ikke så meget af.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. december 2015 kl. 13.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 4. december 2015 kl. 16.09

quinoa ? ..Den er meget let at dyrke men vanskelig at høste da frøene indeholder et sæbelign. stof . Så de skal faktisk vaskes rene inden de kan fortæres.
Ellers gror den som ukrudt. Har selv prøvet at dyrke den i køkkenhaven . Jegg ved ikke hvor du får frø fra jeg fik mine fra et forsøgscenter.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 4. december 2015 kl. 16.40

Man kan købe quinoafrø hos Hunsballe. Det bliver brugt rent eller i blandinger til vildtpleje,
butik.hunsballe.dk/shop/quinoa-1-kg-387p.html

12 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. december 2015 kl. 19.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 4. december 2015 kl. 20.14

Velbekomme Frank

Dengang jeg dyrkede det havde Grøn viden lige skrevet om det og der var ikke så mange sorter som kunne bruges . Derfor gik jeg tiggergang hos dem .

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 4. december 2015 kl. 20.16

Quinoa er intet værd som bi og insektplante, men eminent god til småfugle om efteråret og vinteren.
Hvis man blander andre planter sammen med, kan der laves nogle meget spændende arealer.
Her en vildtstribe på en randzone med Quinoa og fire andre blomstrene vækster.
Hvis nogen har en stor have, og ikke har brug for mere køkkenhave, er der muligheder i stedet for tre forkølede brændenælder og to vild kørvel nede i det fjerneste hjørne. ;-)
Det er ikke så længe siden, der blev opfordret til at lave noget "vildt" til gavn for mange ting.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. december 2015 kl. 20.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 4. december 2015 kl. 21.45

Jeg tror at de er svære at høste frø af . Det var min erfaring. Der er også noget med at de indeholder et slags sæbelign stof som skal vaskes af inden de kan spises . Dette gælder de sorter som dyrkes dengang de blev prøvedyrket herhjemme. Om man så har fundet sorter der ikke skal vaskes ved jeg ikke . Men opleverr man at fuglene ikke vil spise dem ved man hvorfor .

Så det bedre at dyrke hamp da priserne på frø er voldsom dyre . Ok så ved jeg godt at det er ulovlig og måske dumt . Men jeg kunne godt fristes.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. december 2015 kl. 22.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. december 2015 kl. 22.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 4. december 2015 kl. 22.39

Herover hos mig er der en hampebonde som dyrker det til strøelse og hvis bare hver plante gav en håndfuld frø ville han være rig men den sort han dyrker giver ikke frø men kun grønmasse som han så sælger til stalde med heste mm.

Vedr. Quinoa så mener jeg at det indeholder en del proteiner som mætter godt . Du kan vistnok også bage med det men ddet er noogle specielle brød du får .
Smagenn er meget speciel nærmere nøddeagtig.

Nyt svar til emnet »Rabarber.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rabarber.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider