Forum

Få avocadoplante til at forgrene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Lind, 14. december 2015 kl. 14.16

Hej Alle

I maj måned 2015 satte jeg to avocadosten i vand. Satte tre tændstikker i siden og lod bunden stå i vand, mens toppen var fri. Da stenene slog rødder og fik en spire i toppen, så plantede jeg dem ud i små potter. Den ene sten fik en større end den anden.

Der er nu gået halvandet år og stenene blev alt for sent plantet ud i større krukker. Den ene sten er over halvanden meter høj, hvor den anden kun er ca. én meter.
Den store plante har en lidt tykkere stamme og lidt tykkere blade, men de er begge voldsomt ranglede og har ingen sideskud og så er deres blade kæmpe store.

Kan mine avocadoplanter redes, så de bliver pænere og forgrener sig?

Har læst på et youtube-link, at man skal klippe planten af fra jordoverfladen og til knæet. Så er der ingen blade tilbage.

Hvad er jeres råd

Og tak for jeres tid

M.v.h. Martin

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 14. december 2015 kl. 22.10

Uden at jeg skal gøre mig klog på avocadoer så vil jeg alligevel råde dig til at vente med at skære den ned til den er blevet lidt kraftigere. Ellers bliver det nogle tynde skud du får . Din plante er lang og ranglet og må godt få noget mere lys og så kan det være at den laver nogle sideskud med tiden .

Men det kan være at andre er af en anden mening.....

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. december 2015 kl. 16.18

Det skader næppe at skære topskuddet af.
Det får normalt planter til at forgrene sig.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 15. december 2015 kl. 17.31

Efter hvad jeg har kunne læse mig til er det mit indtryk at avocado planten er en lidt vanskelig en at dyrke , bl.a fordi den som oftes får sygdomme af en eller anden slags (svamp eller insekt) . I botanisk have i København står nogle store pragteksemplar som bære frugt men her er mulighed for de rette betingelser også tilstede.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lind, 16. december 2015 kl. 9.49

Hej Søren og Lars

Ja jeg har også en klar fornemmelsen af, at den er ganske vanskelig. Jeg har ikke en forventning eller et mål om at få frugt. Det kunne være sjovt, men det er mere for plantens skyld alene :)
Vil gerne have, at den er smuk

Vil du Lars sige, at jeg skal skære begge planter af i knæhøjde? Sådan at ingen af dem har nogle blade?

M.v.h. Martin

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 16. december 2015 kl. 15.45

For nogen år siden havde jeg en avocadoplante, som voksede sig rigtig stor, da den var ca 7 år gammel, måtte jeg klippe den ned, da den nåede loftet, den blev for stor, så jeg gav den til en institution. Så vidt jeg husker lignede den din de første par år, før f..... tog ved den. Jeg flyttede den ud i en meget lys udestue om sommeren og ind om vinteren. Den tabte en gudsjammerlig masse blade hvert efterår, så jeg var godt og grundigt træt af den, men stor og flot var den
Vh Jette

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 16. december 2015 kl. 15.46

PS Min havde aldrig svamp eller andre dårligdomme

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. december 2015 kl. 19.36

Hej Martin vent til foråret (Marts/April) før du klipper toppen af din plante, klip over det andet blad fra basis, giv den gødning og stil den lyst, og du vil i løbet af sommeren få sideskud der kan afkortes alt efter hvilken form du ønsker. Henry G.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. december 2015 kl. 18.05

Den ser noget hældøret ud- som i overvandet. Jeg ville vande sparsomt- og beskære og ompotte hen i foråret.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Få avocadoplante til at forgrene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Få avocadoplante til at forgrene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider