Skrevet af: Sam Sam, 15. december 2015 kl. 14.48
Hejsa,
Jeg har læst mig frem til, at man kan få nogen cedrus libani, som klarer sig udmærket herhjemme. Det skulle dreje sig om nogen af de varianter, som kommer fra Tyrkiet. Er der nogen, der har forstand på det, evt. nogen erfaringer eller ved hvor man kan købe sådan en henne?
Skrevet af: Gartner Duun, 15. december 2015 kl. 15.27
Tænker du ikke på libanon ceder? .Den kan du godt få til at gro herhjemme. Den bliver 5 meter høj .
Der findes også en som kaldes atlas ceder, den skulle være hængende i væksten.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 15. december 2015 kl. 22.03
der er navnrod i de ceder vi har til salg idag. Atlasceder og libaniceder flyder sammen. Jeg ved snart ikke hvad der er rigtigt og forkert mere.
Og det er vist svært at få oplyst oprindelsesland for frøkilden...
Du må vist prøve dig frem :)
Skrevet af: Gartner Duun, 15. december 2015 kl. 22.30
Hej Kristian.
Hvis jeg Googler atlas cederen får jeg et billede af en ceder med hængende grene .
Men det kan godt være at du har ret.
Hilsen Søren.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. december 2015 kl. 9.02
@ søren - de fleste botanikere betragter atlascederen (cedrus atlantica ) som en variant af libononcederen (cedrus libani ) - det er himalayacederen som har hængende vækst.
Skrevet af: Gartner Duun, 16. december 2015 kl. 14.12
Jeg troede faktisk at Himalaya ceder og Libanon ceder var varianter af hinanden. Men så lærde jeg også det .
Skrevet af: Sam Sam, 16. december 2015 kl. 14.45
Det er godt nok svært at finde rundt i navnene på cedertræer. Det er ikke lykkedes mig at finde en forhandler, der sælger en Cedrus Libani, som kommer fra Tyrkiet. Jeg har dog lige bestilt Cedrus Libani ssp. Stenocoma frø, som skulle være den mest hårdføre af Cedrus Libani sorterne :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.