Forum

økologisk dyrkning – og hvad så?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. december 2015 kl. 12.18

Med tanker omkring julens famøse økologiske ænder, kan jeg tænke på, hvad f. eks andre økologiske varer udsættes for på vejen frem til forbrugerne = os, der tror vi køber sunde varer.
Hvad med indpakning i plastik og transport fra høst til forbruger. Jeg kan sagtens forestille mig frugter transporteret i små ladvogne bag en stinkende trækmaskine, urene hænder osv. Det vi selv kan dyrke, kan vi fri holde (?) , men hvor begynder og stopper prædikatet "økologisk" ?
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. december 2015 kl. 20.00

@ Ingeborg Hansen.

Det har intet med økologi at gøre.
Det er et spørgsmål om, hvordan dyret er behandlet efter det har forladt "stalddøren", og til det ligger på forbrugerens køkkenbord.
Men flovt er det.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. december 2015 kl. 22.17

Ja, netop. Hvordan er de økologiske grøntsager og urter behandlet under transport, indpakning osv. Varerne kan jo sagtens være dyrket økologiske, men være høstet af mennesker, som ikke har mulighed for ordentlige toiletforhold og mulighed for at vaske hænder.
Jeg køber disse varer i den tro at jeg rolig kan spise dem uden grundig rengøring eller skrælning, som ved konventionelle f. eks. æbler.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 27. december 2015 kl. 23.23

Kravene til transport, opbevaring og medarbejdernes velfærd er jo ikke økologiske - men de samme som gælder for konventionelt dyrkede frugt og grønt og animalske fødevarer.. så der adskiller sundheden sig nok ikke det store - det er vel mest i forhold til dyrkningsmetoder og dyrevelfærd det økologiske aspekt kommer ind.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. december 2015 kl. 1.19

Det vil betyde, at vi er fri for pesticider, men kan risikere coli + andre bakterier, nøjagtig som ved konventionel frugt/grøntsager.
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. december 2015 kl. 8.48

sådan vil det altid være - der er vist ikke mange som ta´r skade af det - vi dør sku´ da af sult hvis vi skal tænke i de baner

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. december 2015 kl. 10.42

næh, jeg tænker såmænd mere på at jeg ofte har været ude for at møde folk, som regner med at den hellige grav er velforvaret, når man giver sit barn et uvasket økologisk stykke frugt. Alt for mange mener at når en vare er økologisk er det unødvendigt at vaske f. eks. agurker, og æbler inden fortæring. Når jeg skal bruge revet citronskal, vasker jeg da også den økologiske citron først!
Ingeborg
måske er jeg bare for pernitten!!

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. december 2015 kl. 11.29

Mange har enten ikke lært eller ser stort på de gamle køkkenhygiegneregler fra før der var noget der hed køl eller frys. Det gælder både håndtering af grønsager og ferskt kød.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. december 2015 kl. 11.36

Selvfølgelig skal al købefrugt og -grønt da vaskes - det siger da sig selv :)

Dyrkningmetoden lægger jo ikke lige frem et beskyttende filter uden på :)

Hvis der skulle nusses så meget om frugterne fra plukningen til salg i forretningerne, ville de jo ikke være til at betale...

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. december 2015 kl. 12.37

Det siger sig desværre ikke selv for alle! Tilde P har sikkert ret i at mange unge slet ikke har lært de mest elementære hygiejneregler for husholdning. Personlig stod jeg i lørdags med en spandfuld viskestykker, som vi havde tørret andebryster af i i torsdags. De var straks lagt i blød, men det videre forløb var kogning i en stor gryde med vaskemiddel. Mine svigerdøtrene ville have vasket viskestykkerne med andet til 60 graders vask.
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. december 2015 kl. 14.57

En lidt besynderlig debat!
Naturligvis skal der altid udvises opmærksomhed på fødevaresundheden - økologi eller konventionel.
Jeg vasker også egen frugt og grønt, inden jeg spiser den, for selv i den mest økologiske jord, trives sundhedsskadelige bakterier (foruden de mange uskadelige/gavnlige).

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. december 2015 kl. 15.12

ja, det er en besynderlig debat , fordi mange ligestiller økologi med renhed i videste forstand.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »økologisk dyrkning – og hvad så?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > økologisk dyrkning – og hvad så?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider