Skrevet af: Bent Østergaard, 24. januar 2016 kl. 20.12
Da jeg tidligere har haft megen gavn af besvarelser i dette forum efterlyser jeg svar på følgende spørgsmål.
Efter læhegnlovens § 1 er en sammenhængende plantning af træer med indtil 7 planterækker og en bredde af ikke over 10 m et læhegn.
§ 6 er en bestemmelse, der beskytter naboen for unøden ulempe.
§ 6 stk. 2 siger, at indenfor 10 meters afstand fra naboskel er den vedligeholdelsespligtige på naboens forlangende pligtig en gang årligt at nedkappe læhegnet til en højde af 10 m.
§ 9 siger, at sager om tilsidesættelse af § 6 stk. 2 kan indbringes for hegnsynet.
Mit spørgsmål:
Hvis man fælder de 2 rækker nærmest naboskellet, så de resterende 5 rækker står i en afstand over 1,75 fra naboskellet i en bredde af 7 m er læhegnet så stadig et læhegn efter læhegnsloven, da det jo stadig opfylder betingelsen i § 1 om indtil 7 planterækker og en bredde af ikke over 10 m. eller har det ændret karakter til et indre hegn, der ikke kan forlanges nedkappet.
Med andre ord var nabobeskyttelsen gældende da der stod 7 rækker træer men er den også gældende når der kun står 5 rækker træer.
Håber I kan svare på dette spørgsmål
Skrevet af: Anonym bruger, 25. januar 2016 kl. 12.43
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Gartner Duun, 27. januar 2016 kl. 14.34
Hvad siger din kommune som må være de ansvarlige på dette område.
Skrevet af: Lars Holt, 28. januar 2016 kl. 18.36
Hvis det er plantet som læhegn, vil det vedblive at være et læhegn, selv om der foretages mindre ændringer i hegnet (fjernelse af to rækker ud af 7).
Hegnet skal derfor fortsat kappes ned.
Skrevet af: Tine Horsum, 29. januar 2016 kl. 17.46
10 meter! Det er da... Nå, jeg kan se vi skal spare op til træmanden- og hans reb og 2 m motorsav. Så er det bare:
Hvornår må motorsavsmanden så køre på naboens mark? Der ikke plads til maskinerne indefra, medmindre vi river huset ned, får fjernet garagen, et træ og en brønd. På den anden side: Minirensen og septictanken var ret dyr... Så deet.
Der er ikke plads!
For en 15 år siden fik jeg fældet de fleste træer i hegnet, men de gror jo op igen.
mvh
Tine
Skrevet af: Michael Bæk, 4. februar 2016 kl. 17.05
Motorsavsmanden må køre på marken når og hvis ejeren af marken giver tilladelse.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.