Forum

Bedste sort

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anton Foght, 25. januar 2016 kl. 17.38

Hej, mener der for flere år siden blev lavet en liste over hvilken sort der for hver art er den bedste til dyrkning under danske forhold, f.eks hvilken solbærsort, hindbærsort osv. Mener det måske var haveforbundet der lavede den men jeg kan ikke finde det nogen steder. Er der nogen her der kender det jeg omtaler?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. januar 2016 kl. 22.49

Umiddelbart lyder det underligt hvis nogen skulle have lavet en liste med bare en enkelt sort af hver art.

Før i tiden lavede "Statens planteavlsforsøg" og senere "Dansk jordbrugsforskning" anbefalinger. Typisk beskrev man en håndfuld sorter med fordele og ulemper.
Der laves ikke længere pr. automatik forsøg med nye frugtsorter, så det er svært at lave anbefalinger som tager højde for nye sorter der er kommet på markedet indenfor de sidste par årtier.

Hvis det er en bestemt frugt/bær du tænker på er her måske nogen som kan hjælpe.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. januar 2016 kl. 7.19

Måske tænker du på den her,

pure.au.dk/portal/files/458252/gvh131.pdf

som nok er en mere generel vejledning.

Ellers, som Claus er inde på, nævn en specifik frugt eller bær-sort, som du er på jagt efter og der melder sig nok nogle med kendskab til netop den.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. januar 2016 kl. 13.22

Jeg tror, at du mener DAFO-sorter - prøv at google dem :)

Nyt svar til emnet »Bedste sort«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bedste sort

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider