Forum

Efeu og fuger

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Pejtersen, 31. januar 2016 kl. 18.10

Hejsa, vi har plantet en hel del efeu som bunddække i bede som grænser op til vores hus. De virker fint som bunddække og nu er de begyndt at sprede sig - bla. op af et nedløbsrør men også op af væggene. Det ser vældigt fint ud men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt de er skadelige for fugerne. Jeg har fundet et par artikler på nettet som benægter at der skulle være et problem - at efeu op af en væg tværtimod beskytter væggen mod vind og vejr. Men hvad siger I? Er der nogen der har erfaringer - gode og dårlige med efeu op af murstensvægge?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. januar 2016 kl. 18.33

Vores hus har på et tidspunkt haft en del efeu op ad væggene. De forrige ejere fjernede det meste og vi fjernede det sidste.
Det er min opfattelse at det har gjort en del skade på selve murstenene. De "rødder" som den hæfter sig fast med sidder utroligt godt fast og efterlader af og til et varigt aftryk. Jeg tror også at efeuen er ansvarlig for en del afskalling af den glatte overflade på murstenene.
Jeg vil ikke anbefale at lade den vokse op ad en væg medmindre væggen allerede er grim.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. januar 2016 kl. 19.31

Som Claus nævner, så kan den afsætte nogle mærker, men er væggen i god stand, vil den ingen skade tage, men blive beskyttet mod vejr og vind, samt huse insekter, fugle m.m. En fritstående muret/ pudset væg med tæt efeu kan - i mine øjne - være vildt flot.

Af egen erfaring vil jeg dog fraråde efeu på husets vægge _med mindre man er indstillet på tidskrævende pasning_ i form af beskæring omkring vinduer, nedløbsrør og tagkonstruktion m.m., da nogle typer vokser fantastisk hurtigt og finder ind i revner og sprækker. Sker det, kan en efeu der vokser frit på et hus igennem en længere årrække ødelægge meget.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Pejtersen, 31. januar 2016 kl. 19.39

Tak for jeres svar - vi er indstillet på at holde den i ave men synes faktisk den pynter så hvis den ikke decideret ødelægger furer m.m. så lader vi den vokse.
Mit spørgsmål var meget affødt af min oldemors ældgamle bindingsværk hus hvor efeu'en var vokset ind gennem væggene og faktisk voksede indvendigt i loftrummet - men det kan jo ikke sammenlignes med et hus bygget i '84 :-)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. februar 2016 kl. 15.40

Du skal holde den væk fra taget; der har den let ved at gro ind under tagsten eller plader.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 1. februar 2016 kl. 23.19

Mogens, du holder for mange pauser :-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. februar 2016 kl. 14.01

Søren.
Sådan er det når hjemmehjælpen kun kommer hver 3. uge.

Nyt svar til emnet »Efeu og fuger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Efeu og fuger

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider