Forum

Flytning af bøgehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin W., 4. februar 2016 kl. 19.57

Kære havekyndige

Jeg plantede en bøgehæk for snart 2 år siden omkring min nye grund. Nu har jeg behov for at flytte fire meter af den ti centimeter længere ind i haven, da jeg gerne vil have lavet en lille, lav mur i herregårdsblokken.

Jeg er dog stadig grøn (høhø) i have-sammenhæng, og mit spørgsmål til jer er derfor: Må jeg flytte hækken nu eller er det for sent - jeg har læst, at man skal gøre det efter 10. november, men ikke hvornår det igen er for sent.
Hvordan vil I gribe det an rent praktisk, når flytteafstanden er så relativ kort?

Mange venlige hilsner, Martin

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. februar 2016 kl. 9.02

Bøg planter man normalt i december og ikke før, da deres knopper skal nå at afmodne, ellers vil der være for mange planter, der går ud, eller knopper der ikke springer ud.

Du kan godt flytte planterne nu. Vejret er dejligt mildt, og jo før du gør det, jo bedre kommer rødderne i gang med nyvækst, inden planterne får blade og skal bruge vand.

Du skal være forberedt på, at du skal vande planterne hen over sommeren, da de har fået begrænset deres rodsystem. Køb evt. en siveslange og læg langs hækstykket, så det er let lige at give dem vand, når det er nødvendigt.

Jeg ville grave en rende i hele bredden over til den ny placering og så trække rodklumpen over. Det vil betyde at du kan flytte med en større rodklump, og jeg tror at jorden bliver bedre hængende på rødderne end hvis du løfter planten. Men det kan du jo vurdere, når du går i gang.

Husk der skal plantes i samme plantedybde igen.

Nyt svar til emnet »Flytning af bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flytning af bøgehæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider