Forum

Kvali beskærersaks

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. februar 2016 kl. 15.53

Nu har jeg ødelagt det tredje eller fjerde "ørnenæb" på et års tid. Jeg er efterhånden nået til den erkendelse at plantecentrenes sortiment er designet til ældre damer som rækker ud efter en sav hvis grenen er tykkere end 15 mm.

MAO så er jeg i markedet for grensakse i en professionnel kvalitet som ligger noget over det gængse sortiment.

Er der nogen som kan anbefale mærker eller konkrete produkter som er lavet til at blive brugt?

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. februar 2016 kl. 16.23

Der bliver solgt meget halvdårligt værktøj nu om dage.
Du skal nok have råd fra en super prof.
Jeg har altid brugt den taktik ved køb af værktøj, at spørge smedene ude på værkstedet om det var noget, de selv ville bruge. Hvis de sagde ja, kunne man roligt investere.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. februar 2016 kl. 16.26

Den jeg har, har jeg overtaget fra min far.
Tykkere grene 5 - 6 cm Ø, tager jeg ved at presse det ene håndtag mod mit ben og så lægge vægte på det andet. Er de for tykke er det mig, der giver op, ikke ørnenæbbet.

Den er fransk, hedder "Pradines, no 18, 75 cm.

Min beskæersaks er også overtaget fra min far og jeg har kendt den så længe jeg kan huske dvs. 50+ år, og den fungerer stadig upåklageligt, trods slidte og lidt hakkede skær.

Den hedder Felco og er schweisisk.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. februar 2016 kl. 16.38

Ørnenæb, har jeg gode erfaringer med Wolf Garten.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 22. februar 2016 kl. 18.25

De mærker Vibeke nævner kan stadig til dels findes, men om kvaliteten er den samme og om det kan fås i Danmark er lidt mere usikkert. Pradines hedder nu Bahco, så vidt jeg kan se. Redskaberne ser faktisk rigtig gode ud, på firmaernes hjemmesider. Jeg gad ihvertfald godt at have et lille udvalg.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. februar 2016 kl. 18.37

Det er sikkert gammel viden for mange, men selv de firmaer, som man før kunne stole på kun lavede kvalitetsværktøj, laver nu også discountting med samme navn. Det er desværre blevet et pris og afsætningsspørgsmål. Kvalitet koster, så man skal se sig godt for.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. februar 2016 kl. 18.46

Hej Tilde, det har du ret i, jeg har i al fald hørt omkring felco, at det ikke er lige meget hvilken 'model"/årgang, man får fat i.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. februar 2016 kl. 19.06

Tak for feedback indtil videre. Felco og Bahco kan sagtens fås i danske netbutikker. Jeg kan se de to mærker også dukker op når jeg søger info på engelsk. Der er delte meninger om hvorvidt Felco holder tidligere tiders standard, men de har helt sikkert stadig en fanskare.

Nogen erfaringer med ARS?

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 22. februar 2016 kl. 19.13

Jeg har ikke selv prøvet dem, men efter sigende skulle ARS være noget af det bedste. Det er japansk og Søren Ryge har på et tidspunkt rost deres hæksaks til skyerne i et program. Han sagde ikke at det var en ARS, men det kunne man se hvis man vidste det.

ARS LPB-30 er et eksempel på en grensaks fra dem.

Hvis man kan finde en af dem i smedet aluminium fra Felco vil mit bud også være at den kan klare mere end de fleste voksne mænd.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. februar 2016 kl. 20.46

Den ser ikke tosset ud på foto. Jeg har andre ting fra det firma. Smarte løsninger som jeg er godt tilfreds med. De slår mig bare ikke som "ekstra solide", så det er nok et produkt jeg er nødt til at føle på før jeg tør binde an med det.

I bund og grund er mit problem jo ikke at finde noget som klipper godt. Det har de sådan set alle sammen gjort. Problemet er at de går i stykker.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. februar 2016 kl. 22.06

Jeg har ikke teleskopversion, men fast størrelse - ret stor, men husker ikke lige præcist, men mener den hedder "830". Har fået mange hårde ture. Har desuden pendulhakke fra dem også, fantastisk redskab.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 23. februar 2016 kl. 16.11

Når det skal være så solidt, som du efterspørger, er du nok nødt til at se bort fra sakse med stænger der er lavet af rør. Når det skal være så solidt som muligt, må man unægteligt gå på kompromis med vægten. Det bedste bud i forhold til hvad du efterspørger må absolut være denne:

greentools.dk/product/felco-22-classic-307/

Den behøver man ikke engang have i hånden, for at vurdere at selv en overordentlig stærk mand aldrig ville kunne ødelægge.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. februar 2016 kl. 16.31

@Claus K. Madsen
Jeg anvender ARS sakse. Både stangsakse og ikke stangsakse.
Jeg kan ikke forestille mig, at de laves bedre.
Andre haveredskaber er hovedsagelig Wolf.
Men jeg har altså ikke prøvet Wolf's sakse.
(Dette er ingen reklame!!)

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. februar 2016 kl. 21.29

Det ligner godtnok kram Søren. Den havde jeg faktisk overset på felcos egen hjemmeside fordi jeg blev draget af dem med udveksling. Meget fristende...
Også tak dit input Willy. ARS er stadig med i opløbet :-)

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. februar 2016 kl. 13.04

Valget faldt på en Felco 22. Den føles simpelthen som barnet af et stort ørnenæb og en boltsaks. Gråspurve med kanoner? Måske, men nu kan jeg beskære uden at tænke mere på om saksen nu holder.
Jeg kiggede også på Wolf i butikken. Fine grejer og helt sikkert meget lettere. I følge ekspedienten sælger de mange af dem til anlægsgartnerne. Omvendt er jeg ikke et sekund i tvivl om at felco'en er meget mere robust og det blev så afgørende.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. februar 2016 kl. 19.13

Det ligner kram for den kræsne :)

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. februar 2016 kl. 9.01

... Det gør det.
Og et tappet skær, med noget der ligner kvalitetsskruer gør det let at få af og på når det skal hvæsses.
Jeg må finde et sted, hvor Felco er i udstillingen. Har aldrig set mærket før.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. februar 2016 kl. 11.59

Jeg har et fantastisk ørnenæb af ukendt mærke tilbage fra min farfar - den duer bare! :-)

Jeg har i årernes løb prøvet og ødelagt/slidt op adskillige beskærer sakse og har nu én fra Fiskars der lever på 4. år - med ergonomisk grev OG rullegreb! Den tager fint 1,5 cm grene. Derudover har jeg købt en beskærer saks på el til de lidt større grebe - den er fra Bosch.

Fiskars:
Fiskars PowerGear TM beskærersaks med rullegreb.

Boash:
Bosch multibeskærersaks CISO Akku 3,6 V li-ion.

Nyt svar til emnet »Kvali beskærersaks«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kvali beskærersaks

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider