Forum

Oliventræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Cecilie Engsig, 15. oktober 2002 kl. 9.20

Er der nogen der ved hvad vi skal gøre med vore store oliventræ i potte.

Det er meget flot med rigtig mange store sorte oliven på- kan disse spises?

Lige nu står det ude og vi har desværre ikke mulighed for at tage det ind for vinteren- evt. på en halvt lukket terasse, kunne det så evt. pakkes ind?

Eller i et lukket skur uden vinduer.

Er der nogen der ved hvad vi skal gøre og hvordan vi passer det i den kolde tid.

Håber der er nogen der har lidt ideer til os- vi vil meget nødig miste dette meget flotte træ, som vi fik til vores bryllup i august.

På forhånd tak

Anne-Cecilie Engsig

1 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jordansen, 15. oktober 2002 kl. 17.59

Hej Anne-Cecilie Engsig!

Oliven er ikke det mest sarte træ om vinteren. I Sydeuropa kan der også komme frost om vinteren, men det danske klima er lige en tak for koldt. Jeg ville ikke turde at stille træet på en halvlukket terasse, selv om den er pakket ind, for kulden kommer stadig til planten, alternativt bliver den pakket så grundigt ind, at den ikke får lys nok. Derfor er det lukkede skur heller ikke optimalt, igen mangler der lys.

Jeg ville finde det koldeste rum i jeres hus og placere det der. Der skal være lys i rummet. Du dog skal være forberedt på at det vil tabe en del blade i løbet af vinteren, men det skal nok skyde igen. Samtidig får i en flot plante ind i huset i vintermånederne!

Hvis det er helt umuligt kan i jo overveje om træet skal på "vinterferie" og placeres hos bekendte der har mere egnede lokaler...

Jeg har selv en lukket uopvarmet loggia, hvor der om vinteren kan være ned til et par graders frost, men ikke reel frost. Det er i virkeligheden et perfekt sted til f.eks. oliven- og citrusplanter.

Og ja, jeres sorte oliven kan i selvfølgelig spise direkte fra træet, eller lagt i f.eks. en krydderolie.

Bedste hilsner
Mads

2 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Cecilie Engsig, 16. oktober 2002 kl. 20.55

Hej Mads

Tusinde tak for dit fyldest gørende svar.

Jeg tror vi sender det afsted på vinterferie... desværre.

Jeg vil prøve at lægge de mange oliven i noget krydderolie.

Tak for hjælpen

Vh. Anne-Cecilie

3 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. oktober 2002 kl. 23.51

Der findes gartnerier, som vinteropbevarer pottekulturer for private haveejere mod betaling.

Se f.eks. www.gartnerietjensen.dk/

Måske er der nogen, som kender andre gartnerier.

4 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 7. marts 2003 kl. 9.18

Min kæreste og jeg overvejer at flytte til Naxos i Grækenland hvor vi er ved at få bygget et hus.

Og ved den lejlighed ville vi gerne plante oliventræer og citrustræer i haven, men er lidt bange for at de måske vil kræve et stort arbejde?

Er der nogle ting man skal tage højde for, så man får en god høst hvert år?

Mvh
Charlotte

5 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. marts 2003 kl. 11.26

Hej Charlotte

Jeg ville helt bestemt tage en snak med de lokale, som du kan se dyrker disse planter. Danske erfaringer er ikke til ret megen hjælp – klima og jordbund er der stor forskel på. Det vil også være en god ide at købe planter, som de lokale har gode erfaringer med på stedet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

6 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Juhl, 19. april 2003 kl. 16.37

Hej!

Nu vi er ved oliventræer, har jeg fået et lille et i gave. Desværre ser det meget tørt og trist ud og taber flere og flere blade. Hvordan passer jeg det bedst?

Med venlig hilsen Lise

7 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. april 2003 kl. 16.59

Oliventræer er der faktisk stillet mange spørgsmål om her på siden i det sidste års tid også om pasning, så prøv at bruge søgefunktionen øverst på siden og søg på oliventræ.

8 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 25. juni 2003 kl. 12.40

Jeg har lige modtaget et lille oliventræ i fødseldagsgave, og jeg er lidt i tvivl om hvor ofte og hvor meget det skal vandes. Kan man spise de oliven der kommer?

Mvh.

Lars

9 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 25. juni 2003 kl. 16.11

Måske kan du finde hjælp her: www.havenyt.dk/spoergsmaal/556.html eller ved at søge på oliven øverst til højre.

10 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. oktober 2003 kl. 17.21

Prøv Slagelse Produktionsskole – tlf. 5854 4001 – de opbevarer planter vinteren over for kr. 500,– pr. m2.

Jeg har selv afleveret en del af mine store planter – jeg har godt nok et rum med opvarmning og lys, men det bliver mindre år for år, synes jeg...

Med venlig hilsen
Anja

11 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 4. december 2003 kl. 16.04

Hej

Min søster ønsker sig et opstammet oliventræ i julegave, men hvor køber man det? Evt over nettet?

Forslag til forhandlere i Århusområdet og ca priser modtages med kyshånd!

Anette

12 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jordansen, 6. december 2003 kl. 16.27

Hej Anette!

I Århus-området vil jeg anbefale dig Skæring Plantecenter eller Plantorama, begge i Skæring. De har et udvalg, omend begrænset på denne tid af året. Tror priserne starter fra omkring 3–400 kr og opefter. Alternativt kan et gavekort være en idé, til nye sendinger af oliventræer rammer landet i foråret.

Venligst
Mads

13 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lenette Sørensen, 27. december 2003 kl. 10.57

Hej have-expert.

Vi har et stort opstammet oliventræ i stuen. det gik fint i starten med at passe det. Jeg fik at vide i butikken at når bladene begyndte at hænge lidt, skulle det have vand og bladene ville rejse sig. Således har det også gået. men så blev bladene pludselig ved med at hænge. Jeg troede det var tørt, men tilsyneladende kun i overfladen. Jeg opdagede at det var plaskvådt nede i krukken. -Alt for meget vand. Vi har nu fjernet al den våde jord fra rødderne, købt en større potte og puttet helt nyt jord i. den er ved at føles mere tør nu omkring rodsystemet, men bladene hænger og nogle er faldet af.

Hvad gør jeg nu? Jeg tør næsten ikke vande og hvor meget må den nu få. Jeg er helt elendig, træet har kostet 1000 kr. så jeg vil nødig at det går til...

14 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 29. december 2003 kl. 12.13

Dit træ har været udsat for vandstress, med iltfattige forhold om rødderne, kombineret med lav lysindstråling (og erfterfølgende fotosynteseaktivitet). Det KAN, afhængig af omfanget, have bevirket varige skader. Det er altid en god regel, at mærke efter i potten før vanding, så man får en idé om planten har behov. Oliven bør stå lyst og køligt om vinteren og ikke overvandes eller soppe, hellere lidt til den tørre side, uden at udtørre helt. Hvor alvorlig skaden er må tiden vise. Sørg for at træet ikke har det for varmt de kommende måneder, helst omkring 10 grader; varme vil belaste planten yderligere her i vinterperioden. Husk endvidere: ingen gødning fra oktober til marts.

15 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Vestergaard, 23. marts 2004 kl. 8.27

Hejsa have-expert
jeg har for nylig købt mig et oliventræ, men er meget i tvivl om det står i den rigtigt jord?

Det er købt i en potte med noget meget hårdt jord i, hvor det tager vandet lang tid at trænge ned i gennem...skal det stå i denne type jord, eller skal jeg plante det over i en anden type jord...hvilken? og hvordan?

På forhånd tak for svaret
Heidi

16 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 1. maj 2004 kl. 19.22

Hej Have-expert.

Jeg vil gerne have et citrontræ og mandarintræ stående i mit store glashus, som fungerer som spisestue. Dvs. de vil være udsat for varme i vinter månederne. Jeg har fundet det svært at finde noget om pasning af citrustræer og vil gerne vide om det er en umulig opgave inden jeg investerer i dyre træer. Jeg har også både drivhus uden varme og have.

På forhånd tak.

Camilla.

17 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Hansen, 19. maj 2004 kl. 21.25

Hej,
Vi har lige fået os et lille oliventræ, der ser ud til at trives fint i vores udestue. Det er nu begyndt at blomstre, hvilket giver os håb om friske oliven. Men hvordan er det med bestøvning, foregår det af sig selv, eller skal vi hjælpe det?

Med venlig hilsen
Jens og Eva

18 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Honoré, 1. juni 2004 kl. 14.22

Hej Oliventræs-elskere!

Sidste sommer købte vi et stort smukt (og dyrt!) oliventræ, ca. 1,7 m. Det stod ude til sep. og inde i vinter i vores stue. Stille og roligt faldt alle de eksistrende blade af, samtidigt med at det fik nye lange lysegrønne skud for enderne af grenene. Det så meget sølle ud, så da vi satte det udenfor på terassen her i foråret klippede jeg de lange skud ned og prøvede at beskære det lidt i håb om at det ville få nye blade, der hvor jeg beskar det. Der er nu kommet små bitte skud hist og pist, dog meget få. Disse har ikke udviklet sig siden og det er flere måneder siden.

Hjælp hvad kan jeg gøre? Kan jeg klippe den mere ned eller give den en kur af en art? Håber nogen kan hjælpe, den VAR så flot!

Hilsen Maria

19 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sussi Eriksen, 1. oktober 2004 kl. 10.22

Hjælp jeg har et 2m højt citrontræ med mange grønne citroner på.men det er som om at det er gået istå,blade og små nye citroner falder af.der er lidt vand i underskålen som ser lidt mukken ud.hvad skal jeg gørre.vh sussi

20 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Elung-Jensen, 5. oktober 2004 kl. 21.43

Hvordan tøre jeg bladene fra min laurbærbusk, så jeg kan bruge dem til madlavning?

21 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Gaba, 28. april 2005 kl. 13.59

Hej Alle

Vi har omkring 8 oliventræer her i Danmark og ca 21 træer i vores hus i Nice.

I Danmark sætter vi dem om vinteren ind i vores skur når de første minus grader kommer(Oliventræer kan klare op til -18 grader) Vores tag er af plasttypen sådan at der kan komme lys ind. Vi sætter dem ca. 0,5 -1 meter over gulv, herefter vander vi dem og pakker dem ind i klude. Vi vander dem først igen i febuar/marts måned igen. Det er meget vigtigt at de står køligt om vinteren eller taber de bladene og har meget svært ved at komme igen.

Da det i år har været en/et meget koldt vinter/forår i Nice (-7 grader) kan vi se at oliventræerne ikke har taget skade, men vores palmer og citrustræer har det skidt.

Oliventræer ælsker gødning og gerne flere gange om året.

MVH Lars Gaba.

www.biot.gaba.dk

* Helere solbrændt end udbrændt

22 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Grøndahl, 16. maj 2005 kl. 20.28

Jeg har fået mig et dejligt oliventræ, som står rigtig godt i en udestue. Det vokser på livet løs, men nu er der kommet noget "hvidt skum" på de nye stilke, som jeg ikke rigtig kan finde ud af, hvad er.

Det ligner ikke spyt, men nærmere baberskum. Når jeg fjerner det virker det meget tørt, dog uden synlige tegn på dyr.

Hvad kan det dog være?

23 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Nielsen, 28. juni 2005 kl. 3.13

Vi har lige koebt en grund paa Kreta lidt udenfor Hania og paa grunden er der nogle gamle oliventraer som traenger til lidt opmaerksomhed.

Er der nogen der kender til litteratur paa Dansk eller Engelsk om beskaering og pasning af Oliventraer i Syd Europa.

Mange tak.

24 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Bülow Poulsen, 19. april 2006 kl. 14.02

Uha! efter at have læst Mads'svar på hvorledes oliventræer bør opbevares om vinteren, er jeg meget bekymret for fores oliventræ! Det fik lov at stå i garagen hele vinteren – med en fiberdug over. Der har været lys, men der har også været koldt, og bladene er alle visne. Kan nogen fortælle mig, om jeg kan gøre noget for at øge chancerne for, at det overlever? – kan det beskæres?

Med venlig hilsen
Janne

25 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Basse, 2. august 2006 kl. 21.36

Hej!

jeg har et lille citrontræ som jeg selv har sået det står pænt men jeg synes det er lidt tyndt,kan jeg evt klippe toppen af for at få en kraftigere stamme.?

Med venlig hilsen Susan.

26 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilly Anna Schriwer Jakobsen, 27. maj 2008 kl. 19.39

Jeg har lige købt et oliventræ og et citrontræ. Er de selvbestøvende? De står i en glaspavillon med store sving i temp., er det ok? Hvor meget vand og gødning skal de have? Er der nogle der kan hjælpe mig lidt på vej?

Venlig hilsen Lilly A. S. Jakobsen.

27 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gry, 4. januar 2009 kl. 22.20

Hej Haveekspert

Jeg har et oliventræ, som vist har fået en art sygdom eller dyr i sig. Der dannes noget underligt hvidt fnuller på grenene, i små klumper, som ind imellem drysser af. Træet har tabt en del blade de sidste måneder, måske fordi det står lidt for varmt, men samtidig er der kommet mange nye. Disse er desværre begyndt at visne hen, pga. denne fnuller-syge, så jeg håber meget, at der er et eller andet jeg kan gøre eller behandle det med.

Venlig hilsen Gry Møller

28 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. januar 2009 kl. 16.42

Hej Gry Møller

Ud fra din beskrivelse lyder det som uldlus – se mere om deres biologi og dine muligheder for at slippe af med disse små kræ: Klik på bjælken øverst på denne side på Skadedyr og plantesygdomme.

Jeg har haft uldlus og skjoldlus i mit oliventræ (2,5 m høj stamme og kronediameter på 3 meter – står i uopvarmet udestue). Det kan lade sig gøre at rense træet totalt for ihvertfald disse to uønskede dyr uden brug af kemi ved at beskære hele kronen. Der skal være få korte grenstykker tilbage, som kan være udgangspunkt for ny kronedannelse (der er såkaldt "sovende knopper" i massevis selv på korte grenstykker).

Efter at have fjernet alt det afklippede plantemateriale (brænd det / bundt det til optændingsformål / efterlad det på genbrugsstationen) kan man meget let komme til at fjerne alle uldlus på stamme og grenstumper med en fugtig klud / svamp. Måske er det nødvendigt at holde øje med nye individer et stykke tid – men det er jo også let, når der kun er stamme og få korte grenstykker at overvåge.

Hvis der er rigtig mange uldlus kan de måske nok forårsage at nye skud visner – men "skuddøden" skyldes formentlig en kombination af forskellige andre forhold, som for eksempel for meget vand i rodzonen, for høj temperatur, for lidt lys.

Prøv at finde årsagen – måske kan du ændre noget, så træet kommer i bedre trivsel.

Hvis vækstforholdene er i orden, vil hård beskæring lige inden vækstsæsonen starter i tidlige forår være en god kur – oliven er en særdeles hårdfør og vækstvillig plante, som plejer at reagere positivt efter beskæring.

Med venlig hilsen fra
Lone

29 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gry, 5. januar 2009 kl. 19.48

Hej Lone

Mange tak for dit svar, og gode råd.

Venlig hilsen
Gry

30 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Zandersen, 8. marts 2009 kl. 16.44

Hjælp;
Jeg har fået skjoldlus i mit citrontræ og i mit mindre appelsin træ. De står i min uopvarmede udestue og klarede sig fint de sidste to vintre men i år er der masser af skjoldlus og meget fedtede blade. Er der noget at gøre, jeg har før vasket et (gummi træ) med brun sæbe, men dette her ser næsten håbløst ud.

Venlig hilsen
Karen

31 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 8. marts 2009 kl. 19.41

Ja-jeg har erfaret ved en tilfældighed at myrer i det tidlige forår er særdeles velegnede til at gøre kål på skjoldlusene.

Man skal gøre opmærksom på at der er noget " sødt " ved at knuse nogle af skjoldlusene.

Myrene finder herefter ud af selv at løfte lågene og æde indholdet.

Det gælder altså om at lokke lidt myrer op i potten ved f.eks at placere lidt syltetøj eller lignende på stammen.

Har fået renset både min Lime og mit citrontræ på denne måde -de er begge placeret i min udestue, men myrene har åbenbart en indgang udefra. Der har ikke været skjoldlus på træerne siden og det er nu 2 år siden.

32 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Eskildsen, 29. marts 2009 kl. 19.52

Jeg vil gerne sørge om råd med hensyn til omplantning af oliventrær. Kan man bruge mlmindelig pottemild, eller er det bedst at blande sand eller ler i?

Hilsen Finn

33 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gry, 29. marts 2009 kl. 22.23

Jeg vil gerne høre, om der er nogle ting jeg skal være opmærksom på når jeg skal beskære mit oliventræ. Alle bladene er næsten faldet af, og de der er tilbage er stort set visnet væk efterhånden, pga. uldlus. Jeg vil beskære det nu her inden forår, hvor det forhåbentlig kan skyde på ny, men jeg er ikke ekspert, så hvis der er forhold jeg skal være opmærksom på er jeg meget interesseret. Er det en fordel at sætte det udenfor, så snart der ikke er meget nattefrost? Det står for mørkt på nuværende tidspunkt.

Mvh. Gry

34 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Zandersen, 31. marts 2009 kl. 9.04

Oliven træ
I flere år stillede eg mit oliventræ ind på et værelse om vinteren, og her tabte træet mange blade, det blev skåret tilbage, og kom til træfter igen.

Nu står det hele vinteren lyst på min lukkede terasse der ikke er opvarmet og trives fint, uden at tabe blade.

Mvh. Karen

35 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 31. marts 2009 kl. 18.46

Hvordan med beskæring af citrontræ? Mit har stået på en lukket teresse hele vinteren, alle blade er faldet af. Jeg har kradset lidt i barken for at se om det var dødt men der var fint grønt under barken.

Hvad gør jeg? Jeg ser ingen knopper eller noget.

36 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Lundberg, 13. april 2009 kl. 15.17

Mit oliventræ som står på åben altan hele året har i løbet af vinteren fået sammenkrøllede/plettede orange brune blade. Er det mon sygt eller bare udtørret. Det er 5 år og ca. 2 meter højt. Håber på et godt råd til, hvad jeg skal stille op med det. Med venlig hilsen Marianne Lundberg

37 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Brar, 4. oktober 2009 kl. 10.17

Hej der.

Mit oliventræ udvikler en fedtet substans som minder om harpiks. Det sidder på både stammer og blade (samt drypper på mit bord :)). Står på en lukket/åben altan mod syd.

Spørgsmål: Står det for varmt og udvikler derfor harpiksen for at beskytte sig selv mod varme?

Eller :
Vander jeg det for lidt og udvikler det harpiksen mod udtørring?

Eller: Er det bare helt naturligt for træet?

Har haft træet et par år nu og det trives i almindelighed godt. Taber ikke blade af nævneværdig grad.

På et tidspunkt i sommers voksede der pludselig nogle kolosale svampe frem nede ved roden, på størelse med en hånd. Blev lidt bekymret for træets jordfugtighed og undlod vanding i 14 dage, de udtørrede. Egentlig lidt synd for de var ganske dekorative.

KH
Martin Brar

38 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Brar, 4. oktober 2009 kl. 10.17

Hej der.

Mit oliventræ udvikler en fedtet substans som minder om harpiks. Det sidder på både stammer og blade (samt drypper på mit bord :)). Står på en lukket/åben altan mod syd.

Spørgsmål: Står det for varmt og udvikler derfor harpiksen for at beskytte sig selv mod varme?

Eller :
Vander jeg det for lidt og udvikler det harpiksen mod udtørring?

Eller: Er det bare helt naturligt for træet?

Har haft træet et par år nu og det trives i almindelighed godt. Taber ikke blade af nævneværdig grad.

På et tidspunkt i sommers voksede der pludselig nogle kolosale svampe frem nede ved roden, på størelse med en hånd. Blev lidt bekymret for træets jordfugtighed og undlod vanding i 14 dage, de udtørrede. Egentlig lidt synd for de var ganske dekorative.

KH
Martin Brar

Nyt svar til emnet »Oliventræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Oliventræ

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider