Skrevet af: Peter Hansen, 8. marts 2016 kl. 8.43
hej havenyt
jeg vil gerne vide hvordan jeg får jorden i min have til at trække mere vand da jeg har store bassiner med vand flere steder i bedene og på terrassen
på billedet kan i se et hul som er lavet på terrassen helt ind til huset da jeg er ved at få lagt fibernet hullet er ca 80cm dybt og fyldt med regnvand som har stået der i 3 dage og det er på min terrasse så vil gerne have gode råd til hvordan jeg får vandet til at trække ned i jorden
Skrevet af: Tilde P., 8. marts 2016 kl. 9.05
Som det ser ud lige nu, kan du ikke gøre andet end have tålmodighed. Mange steder sejler det hele efter massiv regn. Det skal have tid til at synke.
Skrevet af: Ayoe B. P., 8. marts 2016 kl. 9.44
En idé kunne være at så Olie-ræddike i de områder hvor du har problemer, da de har meget dybe rødder (1-2 m ned) som løsner jorden. Tillige fanger de kvælstof og når de rådner ned i løbet af vinteren giver deres rodgange vandet bedre mulighed for at trække ned.
Ellers vil træer og buske med pælerod kunne gøre det samme, det tager blot mange år. F.eks. har akasie, ask, eg og pære pælerod.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. marts 2016 kl. 10.12
Hej Peter
Du skriver ikke om det er et årligt tilbagevendende fænomen? Samt om din hce skråner ned mod de steder der samler sig vand.
Vi havde hvert år et problem med en sø på terreassen. Vi fik lavet en faskine som leder det vand væk som trækker ned fra græsplænen der skråner ned mod huset. Det løste problemet for os.
Hvis din grund lider af traktose er der andre der kan svare bedre end jeg.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. marts 2016 kl. 10.13
Hce = have (dumme tablet!)
Skrevet af: Tilde P., 8. marts 2016 kl. 10.28
Hvis jorden er mættet med vand, hvad der er det normale på denne årstid, og det ikke er den rene grusbunke, er det kun et spørgsmål om at have den fornødne tålmodighed. De regnmængder, der i vækstperioden hurtigt trækker ned, kan nu give korte massive oversvømmelser.
Skrevet af: Anonym bruger, 8. marts 2016 kl. 12.28
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Peter Hansen, 8. marts 2016 kl. 16.57
jeg har meget kompakt lerjord så det kan ikke trække vandet ned. ved ikke om det er årligt tilbage vendende problem da jeg har haft huset siden november. men ser ud til problemet har været der hele tiden. men olieræddike lyder til at kunne løsne jorden op og muligvis afhjælpe mit probem. en faskine hjælper også men er en meget kostbar løsning.
Skrevet af: Chris J., 8. marts 2016 kl. 17.28
Kunne det (på længere sigt) hjælpe med stedsegrønne træer, der suger vand hele året? Hvor vi har store stedsegrønne i haven, er jorden som tør beton i en meters dybde, mens jorden andre steder er fugtig i samme højde.
Skrevet af: Anonym bruger, 8. marts 2016 kl. 17.29
Skrevet af: Anonym bruger, 8. marts 2016 kl. 17.30
Skrevet af: Anonym bruger, 8. marts 2016 kl. 17.33
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. marts 2016 kl. 8.10
Det er utroligt så mange "gode råd" om at fjerne vandansamlinger ved at plante det ene og det andet. Hvis det sekundære vandspejl i jorden er meget højt, hvad der er meget udbredt forekommende efter nedbørsmængder som vi har oplevet i lang tid, så kan man da plante lige så tosset det skal være, uden at det hjælper en snus ! Hvis jorden er helt vandmættet, så svarer det jo tilat stikke en finger ned i en fyldt vandskål, og så forvente at man kan fylde mere vand i hullet efter fingeren. Og så skal man i øvrigt tænke sig godt og ikke plante træer tæt på husets fundament hvis man vil undgå at lave skader på bygningens fundamenter.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. marts 2016 kl. 8.37
hvis der er der et lavere punkt på grunden så lav et sumpbed der og led vandet derhen
Skrevet af: Søren Riber, 11. april 2016 kl. 12.58
Hvis der står vand op ad din bygning, så bør du hurtigst muligt få lavet en løsning der afhjælper dette, f.eks. ved at sikre at terrænet ikke skråner ind mod bygningen, men væk fra den og helst med et fald på 20 o/oo.
Skyldes samlingen af vand, at din jordbund er meget lerholdig, så er det ligegyldigt at lave en faskine, vandet vil ikke kunne sive i jorden, i hvert fald skal du først få lavet en synketest der kan fastslå din jordtype, for at fastlægge faskinens størrelse.
Den bedste løsning er at få dit regnvand ledt et andet sted hen på grunden, hvor det ikke gør skade og stille og roligt sive ned, f.eks. i et regnbed som en anden foreslår.
Planter ved huset vil ikke kunne løse dit problem
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.