Skrevet af: Line Krüger, 11. marts 2016 kl. 10.01
Jeg købte et æbletræ med 4 sorter for omkring 2 år siden. Hvordan skal sådan et beskæres? Der er noget med at der altid er en sort der gerne vil overtage? Hvordan gør jeg?
Skrevet af: Holger Pedersen, 11. marts 2016 kl. 21.49
Hej Line.
Man plejer at sige, at et æbletræ ikke skal beskæres før det er blevet for stort.
Hvis du syntes at den ene sort af dem der er podet på dit træ gror for meget, så klipper du det bare lidt ned, men altid over en udadgående knop, så skyder træet en gren ud den vej.
Når man beskærer et æbletræ, så begrænser man frugtantallet.
Træet skyder flere nye grene, der hvor det er blevet beskåret, i stedet for at danne flere blomsterknopper der giver æbler næste år.
Du skal helst kun begrænse antallet af æbler på dit træ, så træet også har kræfter til at danne de frugtknopper der skal give dig æbler næste år.
Du kan opleve at dit træ det ene år har givet så mange æbler, at det ikke har haft kræfter til også at danne blomsterknopper, der næste år skal give dig æbler, og så kommer træet ind i den dårlige vane, at det kun giver frugt hvert andet år.!
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705,
hvis jeg ikke tager den, så mobil: 3033 8311
Mail: hope@post.tele.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.