Forum

Skaft til greb

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Preben Lynggaard, 11. marts 2016 kl. 19.36

Jeg er kommet i besiddelse af en fantastisk, gammel, håndsmedet gravegreb, som desværre mangler skaft/greb...er der nogen, der kender til, hvor jeg kan få et lavet?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 11. marts 2016 kl. 21.34

Hej Preben.

Du kan købe et nyt skaft i det byggecenter der er i nærheden af dig, det kan da godt være, at det første byggecenter du prøver ikke kan levere det, men jeg har mange gange købt et nyt skaft til min gravegreb.
Det problem du derefter så møder, er at du nok mangler de 2-3 lange nitter der plejer at sidde nede på de 2 jernplader der fortsætter op fra bladet.
Men der kan du købe nogle lange "bræddebolte" (de har et fladt hoved), men husk at tykkelsen på bræddeboltene skal passe til de huller der er i de 2 jernplader der sidder på spade-bladet.
Bræddebolte kan købes i længder, der er så lange at du evt. kan save gevindet af, og nitte dem fast på gammeldags facon, men du kan selvfølgelig også bare bruge den møtrik der passer til det gevind der er på bræddebolten. Du kan med en vinkelsliber slibe det lille firkantede stykke af, der sidder under det flade hoved på bræddebolten.
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund
Tlf.: 4731 4705, hvis jeg ikke tager den, så mobil: 3033 8311
Mail: hope@post.tele.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. marts 2016 kl. 12.53

Er du frisk, så laver du det selv - det var det de gjorde på den tid, hvor greben blev brugt. Jeg mener, at ask skulle være godt og det er nemt at arbejde i.

Ellers prøv her:
shop.orebo.dk/group.asp?group=1

Jeg har selv en håndsmedet rive. Utroligt, hvad sådan én ville koste i dag :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Johan Brogaard, 12. marts 2016 kl. 21.30

Jeg har lige købt nyt skaft til en greb. Det var ikke muligt i de lokale byggemarkeder fordi de ikke ville hjemtage så mange løse skafter som leverandøren forlangte, men en specialbutik med landbrugs- og havemaskiner havde løse skafter på programmet.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Johan Brogaard, 12. marts 2016 kl. 21.31

Jeg har lige købt nyt skaft til en greb. Det var ikke muligt i de lokale byggemarkeder fordi de ikke ville hjemtage så mange løse skafter som leverandøren forlangte, men en specialbutik med landbrugs- og havemaskiner havde løse skafter på programmet.

Nyt svar til emnet »Skaft til greb«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skaft til greb

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider