Forum

Hjælp til anlægning af lille vildnis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Vestergård, 13. marts 2016 kl. 11.42

Hej

Jeg er flyttet på landet, og er nu den lykkelige ejer af 5000 kvm græsplæne fordelt rundt om en 4 længet gård.

På vestsiden har jeg et gammelt læbæltet, som er blevet skåret ned i 1 m højde for mange år siden, og træerne har skudt vanris. De er meget høje, og der er ingen lave bevoksninger. Dvs ingen læ. 10 m mod øst har jeg en tjørnehæk, som er tæt på 4 m høj. Den yder læ, men den besværlig at klippe, og den punkterer cykler og giver torne i børne fødderne. Så den vil jeg gerne af med. Imellem læbæltet og tjørnehækken, er der et stykke græs, på 10x20 m. Heri vil jeg beplante. Min tanke er at der skal være et rum i midten, hvor børnene har en plads til at bygge huler og gemme sig. Med tiden vil jeg fjerne de høje træer i læbæltet, og plante nogle tætte gran. Men i første omgang, lyder projektet at komme af med tjørnehækken, uden at miste det læ den giver. Mit spørgsmål lyder så.
Hvilke buske og træer planter jeg, og skal jeg tænke på at sætte nogle mere hårdføre planter mod vest?
Hvordan griber jeg projektet an, jeg tænker på om jeg bare sætter dem på skift, eller om jeg laver en række af hver.

Jeg vil gerne have en blanding af pæne beplantninger, som osse tåler at blive beskåret af en grov barnehånd. Som indeholder spiselige bær, men som osse vokser relativt hurtigt. Fugle og råvildt må osse gerne nyde godt af det.
Jeg har overvejet følgende sorter:
Aronia
Hyld
Pil
Syren
Klitroser

Jeg har en del unge æble, pærer og blommetræer jeg kan plante med.

Jeg håber på en masse gode råd og hjælp.

På forhånd tak

Rasmus

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. marts 2016 kl. 12.43

Jeg har brugt Fjeldrips som yderste række i et læbælte mod vest på et meget forblæst sted. Indenfor er der 2 rk. syrener. Læbæltet på billedet er mere end 25 år og har aldrig været beskåret.-
Også Naur har jeg brugt nogle steder. Et glimrende lille træ, som bliver tæt ved beskæring og stikker ikke.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. marts 2016 kl. 18.31

Hassel, gerne storfrugtet. Med tiden kan det blive nødvendigt at "stævne" dem for at styre højden, men stokkene er på den anden side nyttige til snobrødspinde, bønnestager, hegn osv.

"Fourberry" (Ribes odoratum). Det er en underart af guldribs som i de senere år er blevet forædlet så bærrene skulle være mere interessante. Jeg har lige købt en, men har af gode grunde ikke smagt bærrene. Den sætter gule blomster i foråret og skulle have flot efterårsløv.

Worcesterberry er en anden spiselig ribes som skulle være mere hårdfør end de traditionelle bærbuske af slægten. Den har dog torne.

Klitroser er svære at styre. De spreder sig med udløbere og frø.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. marts 2016 kl. 19.10

Hvis der med Klitrose menes Rynket Rose, er den uønsket, og bør ikke plantes.
naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/planter/froeplanter/traeer-og-buske/loevfaeldende/rynket-rose/

Hvis der tænkes i roser, kan jeg anbefale Mangeblomstret Rose. Den sætter ikke rodskud. Får et væld af hvide blomster og senere mange små røde hyben. Og så er den næsten uden torne.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. marts 2016 kl. 20.24

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. marts 2016 kl. 20.28

Formodentlig ville hunderoser naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/planter/froeplanter/traeer-og-buske/loevfaeldende/hunderose/ være bedre til formålet, hvis det er læ, man er ude efter.

Nyt svar til emnet »Hjælp til anlægning af lille vildnis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til anlægning af lille vildnis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider