Forum

Giftige gasser i container med textil

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2016 kl. 12.10

I en tysk avis har jeg lige læst at op mod 60 medarbejdere beskæftiget med at tømme en tekstilcontainer fra Kina måtte indlægges med forgiftninger idet dr ved åbningen af containeren strømmede giftige gasser ud. Tekstilerne var behandlet med toxiske midler og pesticider.
Det fremgår også at man når containerne lukkes inden afskibning lukker giftige gasarter ind, som skal forhindre skadedyr og f. eks mug i at angribe tøjet.
Der er altså virkelig god grund til at købe tøj med økomærker. Vi ved jo også alle, at garvning af læder + farvning, især sort sker med en masse kemikalier.
Måske påfører den sorte modedille os flere livsstilsygdomme end vi vil være ved.
Lad os være med til at udbrede budskabet om de økologisk forsvarlige tekstiler. Nu kommer jeg så i tanker om fiberdug. Hvor sundhedsskadelig er det mon?
Personlig vasker jeg altid nyt tøj før det kommer på. Hidtil har jeg ikke tænkt så meget over det med de skadelige kemikalier, men mere på hygiejnen på fremstillingsstederne. Hvor mange håndvaske er der mon i de kilometerlange systuer i udlandene?
Her er der virkelig grund til at danske designere hiver produktionen tilbage til Dk og at man anvender dyre plantefarver i stedet for syntetiske. Jeg ved godt at der skal lidt kemi til plantefarvning også, f. eks. alun.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Giftige gasser i container med textil«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Giftige gasser i container med textil

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider