Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2016 kl. 8.40
Jeg har spurgt om det i en anden tråd, som måske ikke har samme overskrift. Det haster med et svar.
Jeg har købt noget sort ukrudtsdug, der er vævet af glatte pp strimler. Det skal bruges til at beklæde et højbed med indvendigt. Formålet er at der ikke skal drysse jord ud af højbedets bund, hvor der er slået brædder på, fordi højbedet skal stå på ben og på fliser. Der skal dyrkes krydderurter i højbedet, persille, purløg m.m.
Skal jeg få byttet ukrudtsdugen til bassinfolie?
Ingeborg
Skrevet af: Tine Andersen, 26. marts 2016 kl. 9.01
Hvad er pp?
Der er vel træbund i kasserne, højbede vil jeg ikke lige kalde dem. Ukrudtsdug tillader vand at trænge igennem- med bassinfolie- vil du få- tjah- et bassin?
Og de vil over tid rådne i bunden, men det er du nok klar over.
mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2016 kl. 9.17
PP står for polypropylen. Dugen er UV stabiliseret. Det undrer mig ar der på pakken ikke er angivet et producentnavn. Simpelthen intet er oplyst udover:
UKRUDTSDUG vævet
2x5 m - 10 m2
forhindrer ukrudtsvækst nedefra
anvendelig i flere år
vægt ca 80 gr/m2
UV stabiliseret PP - vævet
vandgrnnemtrængelig og åndbar.
På nettet har jeg set denne type anvendt til jordbærbede. Så måske kan jeg alligevel bruge det?
Er det ikke underligt at der ikke står, hvem der har produceret dugen. Det troede jeg var et lovkrav.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Andersen, 26. marts 2016 kl. 9.35
Det er ikke giftigt, det bruges til et væld af ting (sportstøj og plasticbestik), det nedbrydes i sollys, og bliver formentlig til vand og CO2.
Så næh giftigt er det næppe.
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2016 kl. 9.54
UV stabilisering betyder at det ikke (så hurtigt) nedbrydes af sollys. Sådan forstår jeg det ?
Det er der jo ingen fare for, når jeg lægger jord ovenpå.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Andersen, 26. marts 2016 kl. 10.07
>>
Polypropylen, PP
Termoplast.
Er i familie med polyethylen, er stivere end HDPE og bevarer de mekaniske egenskaber bedre ved højere temperaturer. God kemisk bestandighed.
PP har en hvidlig til farveløs egenfarve og kan indfarves i stort set alle farver. PP har en vægtfylde på ca. 900-910 kg/m3. Det vil sige PP flyder på vand.>>
Sakset fra www.plast.dk/Fakta/Det-lille-plastleksikon/Det-lille-plastleksikon-indhold/index.aspx/
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. marts 2016 kl. 21.35
Du kan roligt bruge det til grøntsager o.l.
Det nedbrydes meget langsomt. Vi genbruger det til at sætte potterne på, så alt ukrudt undgås uden sprøjtning.
Det har nu ligget i 10 år og er brugt fra tidligere planteskole i 15 år.
Det er ikke til at slide op selv i fuld sol og megen færdsel.
Jeg tror nok det hedder Hortex.
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2016 kl. 23.33
Tak for svaret Anne Marie. Nu har jeg brugt ukrudtsdugen i min nye plantekasse.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.