Forum

Ny jord i plantekasse – såning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2016 kl. 23.46

Min nye plantekasse skal fyldes med ny jord. 100x100x45 cm. Der skal jo bruges rigtig meget jord i sådan en kasse.
Jorden fra den gamle rådnede kasse vil jeg ikke bruge og har brugt jorden som topdressing på min græsplæne.

Jeg har købt plantesække, som ny jord i kassen, men er bange for at gødningsindholdet er for stort og at jeg dermed ikke kan så direkte i kassen - f. eks. persille. Er det en god ide at komme jorden fra plantesækkene i bunden af kassen og så og priklejord ovenpå i ca. 10cm højde?

Vil det være muligt at lægge andet fyld i bunden af kassen. F. eks. lecakugler? en plade flamingo?

Jeg har også overvejet at blande sand i plantesæksjorden.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2016 kl. 23.52

Jeg glemte st skrive at jeg også har ca. 3 børfulde færdig kompost og mere halvfærdig kompost
Ingeborg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. marts 2016 kl. 10.52

Hvis du ikke skal udnytte jordens varme kan du godt bruge flamingo i bunden eller blande leca i den nederste del af jorden. Husk ingen af delene holder på vandet.
Færdig kompost kan være ret stærkt, så det skal nok blandes med noget andet.
Sand er altid godt som blandingsprodukt.
I mine store baljer bruger jeg altid 1/3 -1/4 sand blandet med den lerholdige opgødet gartnerjord, der ikke er for stærkt, men holder længe.
Plantesække til tomater o.l. holder ikke ret længe, men blandet med kompost, kan det måske bruges.
Såjord er gødet til at så i, så det kan nok bruges i overlaget.
Held og lykke
Anne Marie

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. marts 2016 kl. 11.05

Tak Anne Marie
Du svarer på det, jeg spørger om og det dækker fuldkommen det indlæg her på HAVENYT som jeg lige fandt for 5 minutter siden
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/saajord_og_pottemuld/1329.html
Jeg ved ikke lige hvor jeg skal skaffe muldjord, for det har jeg ikke mulighed for at grave op i egen have efter at jeg hentede rigtig meget muld til et nyt højt bed sidste efterår. Sand kan jeg købe i spandevis i vores lokale Brugs -heldigvis.
God påske, selvom det regner, har du vel mulighed for arbejde under tag?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Ny jord i plantekasse – såning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ny jord i plantekasse – såning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider