Skrevet af: Jan E, 2. april 2016 kl. 10.44
I et efterårs-blæsevejr knækkede en side-gren _halvt_igennem", på mit 5 år gamle Guldborg-æbletræ.
Jeg fik ikke rigtig gjort noget ved det, nok fordi jeg egentlig "afskrev" denne gren, til senere afklipning.
Her i foråret ser grenen overraskende sund ud, med mange knopper.
Se billedet herunder.
Har grenen en fremtid, jo større den bliver?
Kan jeg "lappe" den sammen, og med hvad?
mvh Jan
Skrevet af: James F., 2. april 2016 kl. 11.17
Den er svær at 'redde', men hvis du har tålmodighed, er du måske heldig...!?
Hvis det var mit træ, så ville jeg save den venstre 1/3-½ af stammen, lige over den lille nye nederste gren. Sav grenen/stammen over, så den skråner fra midten og ud af - så vandet kan løbe af.
Træet vil sikkert have et grimt sår i 5-10 år frem i tiden - hvis det ikke er bukket under af råd og svamp inden.
Jeg synes, at du skal skynde dig at plante endnu et æbletræ i haven som gardering, - hvis forsøget med det skadede mislykkes. (Jeg kan næsten ikke få nok af disse skønne træer :)
Mvh. JR.F.
Skrevet af: Anonym bruger, 2. april 2016 kl. 12.05
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Claus K Madsen, 2. april 2016 kl. 15.39
Så vidt jeg kan se er det nærmere en flækket stamme end en knækket gren. Jeg synes det svært ud.
Jeg ville også gøre som Frank Chr. foreslår. Rense og snurre det sammen. Det kan måske give træet ganske mange gode år. Jeg tror nu det vil blive ved med at være et svagt punkt som før eller siden vil give problemer igen.
Skrevet af: Jan E, 2. april 2016 kl. 20.38
Claus, jeg kan godt se det ligner en hovedstamme, men det er altså en sidegren der går pænt lodret op :-)
Skær lige ud i pap, hvad i mener med »rense«. Skal jeg skære i begge sider, så det er friskt træ jeg presser sammen og binder ind/sammen ?
Skrevet af: Anonym bruger, 2. april 2016 kl. 22.06
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Mogens; E., 2. april 2016 kl. 22.12
Jeg ville fjerne det træ, og plante et nyt Guldborg.
Det vil altid være svækket i hovedstammen, og der skal ikke meget stormvejr til før det flækker igen. Selv om stammen snurres sammen, vil der komme svamp og råd.
Det træ vil bare give dig ærgelser, køb da et nyt med saft og kraft i.
Husk lige at skifte jorden ud.
Skrevet af: Claus K Madsen, 2. april 2016 kl. 22.35
Ok. når det ikke er hovedstammen vi ser på billedet, så tror jeg det er bedst at amputere. Altså skære helt tilbage til et punkt hvor træet bedre kan hele.
Jeg antager at træet ikke vil blive helt uharmonisk, men det kan jeg jeg selvfølgelig ikke vurdere ud fra fotoet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.