Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. april 2016 kl. 19.04
nemaslug?
www.idenyt.dk/haven/skadedyr-haven/sadan-vinder-du-kampen-mod-drabersnegle/
Er der mon nogen herinde, som har prøvet denne metode eller påtænker at bruge metoden?
Hvor køber man Nemaslug? Personlig vil jeg gerne og hellere bruge den norske metode end at gå frem efter udvandingsmetoden.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 18. april 2016 kl. 19.21
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 18. april 2016 kl. 19.44
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. april 2016 kl. 22.21
Kan f.eks købes her:
www.nyttedyr.dk/skadevoldere/snegle.aspx
Skrevet af: Tom Andersen, 18. april 2016 kl. 22.28
De kan købes igen.
Mine erfaringer er dels, at forhandleren kan finde på at ompakke originalemballagen, så du ikke har mulighed for at se sidste holdbarhedsdato m.m. (ved køb af dobbelt portion), dels, at der ingen synlig effekt var, hverken i fangenskab eller "på friland".
To test gennemført, en efter leverandørens anvisning og en efter "den norske metode" / Helge Petersens anvisninger.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. april 2016 kl. 22.36
På tyske havesider har jeg i dag læst at nematoderne kommer fra England og at man ikke er leveringsdygtig i år. Iøvrigt er prisen i i Tyskland - omkring 80 kr for en lille portion. Herhjemme omkring 300 kr.
Ingeborg
Nb. Jeg har i år købt dræbersnegle sammen med stedmoderplanter. Så kig grundigt efter i købeplanter.
Skrevet af: Anonym bruger, 18. april 2016 kl. 22.40
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2016 kl. 8.25
Netop til udvanding er det da en kostbar metode, hvorfor jeg synes godt om den norske metode og Helge Petersens metode, hvor man går mere målrettet frem, istedet for at "skyde med hagl". Da jeg ingen køkkenhave har og dræbersneglene ser ud til at være på tilbagetog hos os de senere år, måske fordi vinbjergsneglene æder deres æg???, er jeg træt af at købe mig til dræbersnegle via potteplanter.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2016 kl. 9.46
Ingeborg, langsomt virkende gødning i potteplanter kan sommetider minde om snegleæg.
Jeg siger ikke, at der ikke kan være snegleæg i, men hvis du finder dem meget ofte tror jeg altså de er gødning.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2016 kl. 9.55
Jeg har set så mange hvide gennemsigtige snegleæg/kontra gødningsperler med langtidsvirkning at jeg ikke tager fejl. Skulle andre være i tvivl, kan man bare give kuglen et klem. Gødningskugler er hårde og tørre indeni. Snegleæg er elastiske, smattede og ligesom omgivet af en hinde.
Det var små levende snegle gemt under de grønne blade omkring rodhalsen på stedmoderblomsterne.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2016 kl. 10.29
Den langtidsvirkende gødning kan også være flydende inden i når den har ligget i jorden nogen tid. Du skal tænke på at det er en almindelig kunstgødningsperle omgivet af en hinde som forsinker at den går i opløsning. Når gødningen er opløst og sivet ud er den vandfyldte hinde tilbage i nogen tid.
Snegleæg er hvide eller gennemsigtige. Gødningen er oftest gul eller brun.
Jeg kan ikke forestille mig at snegleæg forekommer særlig ofte i potteplanter som er fremstillet i drivhuse. I sådan en produktion lader man altså ikke snegle kravle over alt. Er produktet produceret udenfor i "rigtig" jord kan der selvfølgelig forekomme snegleæg-
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2016 kl. 11.59
@Claus Madsen
Du har muligvis ret i at konsistensen kan væreforskellig indenfor kunstgødningens hinde. Konsistensen indeni må være forskellig afhængig af, hvor længe perlen har ligget i jorden. Men hinden har altid været glasagtig skør og ikke som ved snegleæg = sejg og nærmest som hinden i et hønseæg. Iøvrigt dynes jeg at en klump snegleæg er fascinerende smuk i dens form og farve og renhed, nærmest som perler. Men ØV!
ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 19. april 2016 kl. 13.12
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2016 kl. 13.30
Jeg så lige efter hvad der er lavet af forsøg med den nematode som findes i produktet. Den skulle være ganske effektiv mod agersnegle, men iberisk skovsnegl tåler dem bedre. Man skal kun forvente en effekt på ungerne.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2016 kl. 13.54
i forsøget i Norge er nematoderne jo anvendt anderledes målrettet end ved udvanding på et areal.
Nematoder på agurkeskiver skulle jo også have en virkning.
Jeg havde iøvrigt fine dræbersnegle i mine kartoffelpots sidste år.
I år har jeg derfor yderligere sat mine kartoffelpots ned i sorte plastspande, som igen står i en vandfyldt plastbakke. Jeg overvejer at komme vejsalt i vandet, som jo ikke kommer i berøring med mine planter i kartoffelpotterne. Jeg tænker det som en slags voldgrav :-).
Skrevet af: Tine Horsum, 19. april 2016 kl. 14.10
"2 for 1" køb. Stakkels dig Ingeborg!
Jeg har godtnok ikke dræbersnegle i mine stedmoder, men der er flyttet en vinbjerg ind i mine citronmelisser... Denne er dog hjemmeavlet (sneglen).
Nå, de skal plantes i morgen. (Planten- ikke sneglen).
Jeg tror stadig, at den mest sikre metode er- at klippe de der AVRBVAR- dyr, når man ser dem. Det er bare stadig grænseoverskridende klamt. Men at hælde salt/salmiakspiritus- er dyrplageri.
Med en skarp beskærersaks dør de hurtigt. Det er bare ulækkert!
Mvh
Tine- der er ikke æg i mine udplantningsplanter?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2016 kl. 14.18
@Tine
jeg har jo ikke i sinde at skubbe dem ned i vandet. Her bestemmer sneglene selv, modsat sakseføreren :-)...... og ja, de bittesmå snegle træder jeg ihjel.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2016 kl. 14.22
Ved nærmere eftertanke er et overfald med nematoder vel heller ikke en særlig kortvarig process? For sneglen altså?
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 19. april 2016 kl. 14.29
Nematoder er vel bare "naturens uorden"? Som når hvepse lægger æg i larver, eller svampe påvirker myrers hjerner. Eller andet klamt i som hvordan bladlusformering foregår.
Naturen ER klam. Derfor Naturens uorden.
Mvh
Tine
Haven er vores måde at styre natur på.
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2016 kl. 14.44
Jeg er ikke sikker på at nematoderne overhovedet kan invadere sneglene gennem føden. Det er i hvert fald ikke en rute jeg umiddelbart kan finde beskrevet.
Angiveligt finder de vej ind via en fold mellem kappen og bagkroppen på sneglen. Sneglen skulle dø i løbet af 4-21 dage men holde op med spise noget hurtigere.
Særligt interesserede kan læse videre her:
onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ps.1424/full
Skrevet af: Anonym bruger, 19. april 2016 kl. 14.54
Skrevet af: Anonym bruger, 19. april 2016 kl. 15.10
Skrevet af: Willy N, 19. april 2016 kl. 15.43
Det eneste der reelt er effektivt er efter min erfaring Ferramol.
Ferramol er relativt billigt.
Men først og fremmest er én "pille" én død dræbersnegl.
Ferramol er godkendt til økologisk drift.
Men den skal være købt i Danmark!
I udlandet er der tilsætningsstoffer/kan der være tilsætningsstoffer som er skadelige for havens andre dyr hvis de spiser stoffet.
Snegle følger hinandens spor og så er det blot at ligge Ferramol på stien.
Overdækkes Ferramolen holder den indtil der kommer en snegl og æder den.
Da en snegl kun æder én "pille" kan man nogenlunde fastslå hvor mange dræbersnegle der har været på vej ind i haven.
Jernvitriol smurt på et bræt kan også bruges.
Sneglen dør hvis den forcerer brættet.
Løsningen er dog uhensigtmæssig af flere grunde.
Bl.a. er jernvitriolens virkning reduceret - eller forsvundet - efter det har regnet.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2016 kl. 16.59
Agurkeskiver med nematoder er vel kun beregnet som lokkemad og så må nematoderne selv finde vej til sneglens kappe, hvor de formerer sig med
sneglens langsomme død til følge. Jeg er slet ikke ramt så voldsomt af dræbersnegle, men de indkøbte snegle har gjort mig betænkelig.
Ferramol er vel også kun ok, indtil det modsatte er bevist. Det har vi jo utallige andre eksempler på. Sidste nyt er at smør er mindre "farlig" end diverse planteolier. Vores husstand har altid brugt smør, siden både min mand og jeg i 60' ne var ansat ved A. Blom & Søn i Skanderborg. Her så vi vel nok Danmarks sidste tærskeværk blive fremstillet, sammen med en af de første grønthøstere. Vi har følt os forpligtet til at understøtte landbruget :-)
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 19. april 2016 kl. 20.35
@Claus / 13
Det bekræfter mit "forsøg" m.h.t. dræbersneglene i fangenskab. De var alle velvoksne og trivedes fint trods gentagne "behandlinger". Efter godt to måneder i fangenskab med god varieret kost begyndte de på æglægning og da sluttede min tålmodighed og de blev aflivet.
Om der har været en effekt på småsneglene i det fri kan jeg ikke sige, men kan vurdere det i maj i en fugtig periode når varmen er ankommet.
Køber måske en portion igen i år og tester på mindre eksemplarer,men vil helst kombinere det med anskaffelsen af et mikroskop. Leverandøren oplyste, at nematoderne skulle være synlige i et alm. mikroskop og det er en underlig fornemmelse at håndtere noget "usynligt". Bakterier, gær og skimmel kan visualiseres ved simpel dyrkning i en Petriskål - hvad gør jeg lige med nematoder i den henseende andet end mikroskopi?
Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2016 kl. 22.47
@Tom, i den artikel jeg skimmede i eftermiddags var der god effekt på iberiske snegle på ca. 200 mg, men næsten ingen når de var nået 400 mg. Jeg tænker næsten det vil være bedst at samle nogle æg til forsøget og lade dem udvikle sig i beholdere med/uden nematoder i jorden.
Der var god effekt på netagersnegle af alle størrelser, så hvis du bare vil kontrollere om produktet er aktivt burde de kunne bruges. Sneglene får nogle synlige symptomer inden de dør.
Det er ikke den samme artikel jeg linker til i 19.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.