Forum

Tømning af grøn kompostbeholder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2016 kl. 10.28

Vi har for 10-12 år siden valgt at kompostere vores haveaffald i en af kommunen udleveret ( betalt af os) grøn kegleformet kompostbeholder. Det er så mange år siden, at jeg ikke husker om der var en bund i, men det ser ud som om den står på en galvaniseret metalbund. Vi kan holde beholderen i gang med mere eller mindre godt resultat. Masser af kompostorme, tusindben og myriader af andre smådyr. Når indholdet ser ud til at blive for vådt, kommer jeg tørt materiale, blade, kværnede grene og lignende i beholderen. Vi kommer udelukkende grøntsagsaffald, køkkenrulle, tebreve, æggeskaller og andet omsætteligt affald i. Aldrig andre madrester.
Jeg har et gammelt haveredskab ståend ved siden af, som jeg bruger til at stampe, vende indholdet med. Problemet er at få komposten ud gennem lugen forneden. Ideelt burde komposten jo være tør og smuldrene, som man ser på visse reklamer. Det er den bare ikke, men klæg, velomsat og sammenhængende. Jeg kan kun grave frem til ca. midten af beholderen nedefra, så al kompost i kanterne og bagud kan jeg ikke få ud.
Jeg tror ikke at toppen bare kan tages af, selvom den har facon til det. Jeg har prøvet, men det gik ikke. Hvad gør i?

Ingeborg

1 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2016 kl. 10.32

Jeg glemte at skrive, at jeg også har to andre kompostkasser stående i nærheden. Kan jeg smide den udgravede våde kompost over i kassen med det halvt omsatte? Efterhånden er beholderen ved at være fyldt op og jeg vil gerne forsøge at nå frem til en smuldrende kompost, som nemt kan skovles ud.
Ingeborg

2 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2016 kl. 10.37

Jeg ved at det er upassende at skrive her, men vil et lille lag tør spaghnum mellem hvert lag køkkenaffald kunne hjælpe? Spaghnum vil kunne suge fugtigheden, og det er noget jeg altid vil kunne have stående ved siden af beholderen.
Ingeborg

3 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2016 kl. 10.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. april 2016 kl. 12.02

Hej Ingeborg Hansen

Fugtighedsregulering i sådan en kompostbeholder kan (ud over med visne tørre blade og iturevet køkkenrullerør) ske med hampestrøelse.
Strøelsen består af knuste stængler fra hamp - et restprodukt fra rebfremstilling. Hampestrøelse købes i sammenpresset tilstand (ca 120 liter) - eller mindre portioner og ikke komprimeret i dyrebutikker,
hvor der forhandles krybdyr (små portioner er relativt meget dyrere end 120 liter-løsningen).

Hampestrøelse et meget smuldrende materiale, som er let at fordele i små portioner og som let komposterer. Det udmærker sig ved at kunne opsuge rigtig meget fugt, uden at det klasker sammen.

Så jeg vil da foreslå, at du går den vej i stedet for at bruge sphagnum.
Du kan prøve at finde frem til en forhandler i dit lokalområde - foderstofforretninger eller specialbutikker med et udvalg af varer til hesteavlere vil være gode steder at søge.

Venlig hilsen fra
Lone

5 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 21. april 2016 kl. 12.17

Her på Sjælland ligger der to producenter og flere sælger af hampestrøelse og en af dem sælger trailerfulde for næsten ingen penge .

Det skulle være meget mærkelig hvis ikke der ikke lå en producent i Jylland. En der var til at tale med så man kunne få en go pris . Tidligere skulle det hentes hjem fra Holland men efter vi selv producerer det er det blivet billigere .

6 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2016 kl. 12.39

Toppen kan snilt løftes af og så er det let at tømme. Det øverste lag (som skal tilbage) er dog ikke for sarte sjæle. Når du samler igen er det vigtigt at rillen i metalbunden er ren så det hele passer godt sammen.

Jeg er så heldig at have fået naboens udleverede forærende. På den måde har jeg altid en aktiv og en til eftermodning. Min kompost er også teknisk set for våd, men hverken jeg eller kompostormene oplever det egentlig som noget problem.

7 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2016 kl. 13.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2016 kl. 19.16

Det er en HUMUS KOMPOSTBEHOLDER, som den Frank Chr. har linket til. Jeg har hørt eller læst at man kan løfte toppen af, og det er første gang jeg ser det på billeder. Papir er jo også taknemmelig.
Jeg vil aldrig selv kunne løfte toppen af, beholderen er jo tung i sig selv, og indholdet klægt, så det klistrer på. Det gør mig ikke noget, at det ikke er for sarte sjæle - jeg "rører" jo også i stadsen af og til!
Jeg må prøve at få toppen af.
Vi har ingen trailer, så hampestrøelse i sække må jeg undersøge. Jeg har en utæt stor regntønde til tørre blade, men de er åbenbart ikke velegnede nok til at tørre indholdet.
Tak for svarene.
Ingeborg

9 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. april 2016 kl. 21.29

For 10-12 år siden var denne model meget brugt af kommunerne. Er det denne model du har Ingeborg.
Havde selv én, og den kunne skilles ad på midten med skruer.

10 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2016 kl. 23.24

@Mogen E.
Nej min beholder er nøjagtig som den Frank Chr. har linket til. Den er jo ca 1m høj, så hvis den skal løftes af når beholderen er fuldt op, skal jeg jo løfte den tunge beholderskal en hel meter, for at få den fri. Det er måske nemt nok, hvis indholdet er tørt og slipper beholderen, men jeg tvivler på at jeg kan gøre det alene. Gemalen kan ikke løfte tungt p.t.
Ingeborg

11 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2016 kl. 23.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2016 kl. 23.44

Hej Frank - Du har ret, men samlelisterne er skudt ind i nogle riller, så toppen skal løftes af, før jeg måske kan skubbe samlelisterne af igen---- og så er der jo ingen grund til at skille beholderen ad.
Ingeborg

13 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 0.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. april 2016 kl. 0.08

Mine beholdere er også præcis som den Frank linker til. Jeg synes ikke den hænger fast i indholdet, men det er da rigtigt at man skal have den lidt uhåndterlige skal op over bunken (ca. 1m). Du må alliere dig med yngre kræfter en gang hvert 1-2 år.

Jeg kan i øvrigt ikke se meningen med at købe materialer i pose for ramme et eller andet ideal for fugtigheden. Det er vist det man kalder økologik.
Mine kompostorm æder og formerer sig lystigt på fjerde år selvom materialet er til den våde side.

15 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2016 kl. 0.15

Jeg har også masser af kompostorme, som mest opholder sig lige nedenunder den sidste pose grøntsagsaffald. Men jeg synes at den kompost jeg altid har gravet ud gennem lugen er for våd, nærmest som våd tørv. Om sommeren kan jeg styre fugtigheden bedre end her sidst på vinteren.
Ingeborg

16 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 0.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 0.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. april 2016 kl. 0.34

Materialet i bunden af min er også vådt og kompakt. Og hvad så? Det er jo allerede omsat af ormene højere oppe. Ønskes en løsere konsistens af hensyn til spredning eller andet, kan man løsne det med en greb og lade "trække vejret" i det fri en uges tid.

19 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 0.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 0.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2016 kl. 7.58

Hvor i alverden skal der kunne hoppe solsorte ind i min beholder, når der er låg på? Er det ikke stadigvæk den omtalte HUMUS KOMPOSTBEHOLDER vi diskuterer? Min beholder vil aldrig kunne rumme flere trillebørfulde æbler og pærer. Den kan lige klare det grønne køkkenaffald fra år til år og især, fordi jeg endnu aldrig har fået den tømt helt.

Iøvrigt elsker rotter også æbler og pærer, det er jo derfor beholderen er lukket. Der kan sagtens gå rotter og mus i æbler til vinteropbevaring også. Gæt, hvor jeg ved det fra.
Æblerne kommer i den åbne beholder hos os, sikkert ikke helt ok, men mange steder bliver de jo også bare liggende under træerne.
Ingeborg

22 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 9.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2016 kl. 21.06

Jeg kunne sagtens komme med et bedre design! For eksempel at lave en nedre forskydelig ring med et udtagningshul, så man kunne skubbe ringen rundt om indholdet forneden.Hvor svært kan det være?
Ingeborg

24 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. april 2016 kl. 7.50

så må du få produceret sådan og så tage patent på

25 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 8.59

Jeg har to beholdere til køkkenaffald. De er for mange år siden udleveret af kommunen. Jeg har endnu ikke tømt dem, men jeg fylder også al anden kompost i de åbne kompostbeholdere.
Mht. pH værdi har der for ca. 10 år siden i Praktisk Økologi været omtalt en undersøgelse, der konkluderede at pH-værdien i jorden til grøntsager skulle ligge mellem 5,5 og 6,5.

26 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 9.04

Det var i nr. 6/2007
”Planter, som voksede på jorde med lav pH-værdi, havde højere indhold af flere vigtige mikronæringsstoffer – specielt mangan. Med til mikronæringsstofferne regner man i dag jern, mangan, bor, zink, kobber, molybdæn, klor, kobolt og nikkel. Alle stofferne undtagen molybdæn og klor bliver mere sværttilgængelige for planterne, når jordens pH-værdi stiger. Mangan indgår i klorofyl og er altså nødvendigt for fotosyntesen. Ved mangel på mangan bliver fotosyntesen mindre effektiv, og planten udvikler sig langsommere. Mangan er også vigtigt for at rødderne er sunde og fungerer optimalt, og stoffet har en veldokumenteret betydning for planternes modstandskraft mod forskellige sygdomsfremkaldere. Inden for den internationale litteratur er der planteernærings-forskere, der hævder, at mangan måske kan vise sig at være det vigtigste mikronæringsstof for planternes evne til at udvikle modstandskraft mod svampesygdomme i såvel skud som rødder.
Mangan findes i tilstrækkelige mængder i de fleste normale jorde, men det begynder at blive sværere for planterne at optage mangan ved en pH-værdi på over 5,5.”

27 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2016 kl. 9.17

Hej Lars Holt
Jeg er for dum til at gennemskue, hvad dit indlæg har med tømningen af min grønne kompostbeholder at gøre? Vær rar at forklare.
Ingeborg

28 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 9.25

Den har med indlæg nr. 17 at gøre.

29 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2019 kl. 8.57

Det er igen tid til at tømme den grønne beholder nedefra. Jeg hader at ligge på knæ og skovle den færdige klæge kompost ud, for jeg har ikke fundet andre metoder. Det er mega svært at komme til beholderens side modsat lugens åbning. At løfte toppen af er mindst lige så svært.
Skulle jeg prøve at holde komposten mere tør fremover? Hvad vil ormene synes om det? Ormene er så mange at jeg kan tage dem ud i håndfulde.
Er der en ide i at smide nogle orme over i den åbne kompostbunke eller bliver ormene dræbt af varmkomposteringen ?
Ingeborg

30 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 17. maj 2019 kl. 9.11

Hvis alt indholdet er komposteret, og der er plads omkring beholderen, er det nok muligt at vælte keglen af. Det lykkedes i al fald for mig, uden at pladerne faldt fra hinanden.
Komposten hos mig er for tør, så i dag er låget taget af, så det kan regne ned i den.
Ormene kan måske klare sig i udkanten af en varmkompost.

31 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2019 kl. 12.00

Hej og tak for svaret. At vælte hele keglen når den er fuld og det øverste ikke er komposteret kan jeg ikke, og slet ikke, fordi den er placeret i et hjørne. Den vejer vel som 200 l plantesæk. Iøvrigt har jeg på fabrikantens side læst at man allerede fra starten skulle have roteret keglen så lugen vedvarende kunne forskydes rundt og man kunne komme til fra alle sider. Hm..... det stod der ikke i samleanvisningen dengang vi fik keglen..... det er nok 15 år siden.
Ingeborg

32 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. maj 2019 kl. 12.19

Hej Ingeborg
Det der med at rotere, har jeg også opgivet.
Havde keglen af, sidste år, og rengjorde kompostbeholderen, inden jeg smed en skovlfuld kompost med orme af blandet omsætningsgrad tilbage i den.
Det gik ikke mange uger før den sad fast igen. Måske fordi min kompost, som din, er til den våde side.

Indholdet samlede jeg iøvrigt i en bunke på jorden og lagde en pressening over. Den var ikke helt nok til at varmkompostere, men komposteringen, af det ikke færdigkomposterede, skete hurtigere end det havde gjort i beholderen.

Den lille portion orme der kom tilbage i kompostbeholderen har nu forplantet sig til ligeså mange som der var før "operationen" sidste år.

33 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. maj 2019 kl. 13.36

Jeg plejer også bare at løfte keglen af, lægge det uomsatte med de fleste af ormene til side mens jeg fjerner det gode og så ellers fylde tilbage igen.
Det virker håbløst at skovle det ud af lugen. Udover vanskelighederne med at komme hele vejen rundt, så er der også en tendens til at det uomsatte falder ned og bliver blandet med det man vil have ud.
Men jeg kan godt forstå hvis seniorene synes det er for tungt et løft...

34 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2019 kl. 14.37

Ja, udformningen kunne have været mere gennemtænkt, så man kunne komme til komposten fra flere sider. Jeg har nu heller ikke tænkt på tømningen da jeg placerede tønden bag brændeskuret ved kompostpladsen. Det gør det heller ikke bedre at regnvandstønden, som heldigvis er fyldt i dag, ikke kan flyttes lige nu.
Jeg kunne have brug for et redskab til at “rage kastanjerne” ud med. En hakke med næsten 90 grader vinklet jern ville ikke være så tosset, men det skal jeg vist lede efter længe. Jeg modtager gerne et forslag, for med en greb er det et molboarbejde.
Ingeborg

35 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2019 kl. 15.34

Jeg har overvejet om låget kunne erstattes med et net, så der på dage uden regn kunne ske en fordampning og iltning, så komposten blev mere tør. Det skal så også være sikret mod rotter og af metal. Alternativt at erstatte lugen med et net på en ramme.
Ingeborg

36 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. maj 2019 kl. 15.41

Hvorfor vil du have den mere tør? Bliver materialet ikke omsat?
Det er mit indtryk at kompostormene godt kan lide omgivelserne lidt snaskede.

37 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2019 kl. 15.50

Hvis outputtet var mere tørt, ville det være nemmere at tage ud. Tænk om det nærmest smuldrede ud som Krøyer kugler ! ;-)
Ingeborg

38 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. maj 2019 kl. 16.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

39 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2019 kl. 16.33

Hej, der er jo altid et 25-30 cm lag uomsat snask øverst, så det er det nederste..... og helt ud i hjørnerne jeg gerne vil have ud.
Hvis jeg købte en beholder mere og lod den gamle være i fred til alt var omsat, ville ormene, som er mine medarbejdere desværre dø af sult.
Ingeborg

40 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. maj 2019 kl. 17.02

Jeg havde i en overgang to. Det fungerede udmærket. Når jeg tog en ny i brug overførte jeg det øverste lag hvor de fleste orm er til den nye beholder.

41 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. maj 2019 kl. 21.33

Jeg har tre sådanne kompostbeholdere, og jeg fylder jævnligt materiale i dem (og kontrollerer for orme og fugt).
Men det er den gamle kompostplads, jeg bruger min energi på!

42 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. maj 2019 kl. 22.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

43 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. maj 2019 kl. 22.37

@F.Christensen
Tak for rådet. Det ser fint ud, men jeg havde håbet at skaftet var et teleskopskaft. 40 cm alt i alt kommer jeg desværre ikke langt nok ind i beholderen med. Men sådan noget må da findes i større format.
Ingeborg

44 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. maj 2019 kl. 22.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

45 af 45 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. maj 2019 kl. 22.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Tømning af grøn kompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tømning af grøn kompostbeholder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider