Forum

Naboen er i tvivl om skel.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 22. april 2016 kl. 17.03

vores nabo har fældet alle træer i skel, og fjernet hegn.
uden at informere os om det.
forleden kom jeg hjem til 3 mennesker der var ved at grave skelpæle ned i min have, spurgte om hvad der lå til grund for det, de mente at skellet gik længere nede. Jeg bad dem om at få fat i en landmåler hvis de var i tvivl, men det vil de ikke betale for. jeg spurgte ligeledes om de ikke syntes det var en mærkelig fremgangsmåde at de starter med at fjerne alt, hvis de var i tvivl om hvor skellet er...det fik jeg intet svar på.
jeg vil gerne have løst det her, men jeg kan ikke se jeg skal betale for at få en landmåler ud og ligeledes hegntilsynet, når det ikke er mig der har fjernet noget. men noget skal der ske, for det ligner lort i vores have efter de har fjernet, og vi kan jo ikke bare begynde at plante når vi ikke ved hvad de vil og ikke er til at komme til at tale med...hvad gør man i sådan en situation??

1 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2016 kl. 17.41

Har du overvejet at se på et kort g selv finde nogle af dine / jeres skelpæle?

2 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 17.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 18.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 18.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 22. april 2016 kl. 19.02

vi kan ikke umiddelbart finde nogle skelpæle, deres have har stået uberørt i 15-20 år så der er en del muld der nok skal fjernes, men jeg må ud og grave....

6 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 22. april 2016 kl. 19.31

Nu ved jeg ikke hvor i DK du bor, men vores kommune (Brønderslev) giver adgang til matrikelkort via kommunens hjemmeside.
Bla er der en målefunktion der kan give dig mål fra bygning til skel.
Det er selvfølgelig ikke helt nøjagtigt, men dog et godt fingerpeg.

Hilsen Anders

7 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 22. april 2016 kl. 22.06

men mon ikke skellet var hvor det gamle hegn stod, jeg prøver i alt fald at grave efter skelpæle der...
ja måske kommunen har sådanne tegninger....vi kunne i alt fald godt bruge målene, så der var lidt at gå efter, selv om det nok ender med den landmåler...og et hegnstilsyn....rigtig træls at vi skal derud.

8 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 9.34

Mål optaget på matrikelkortet kan ikke bruges til noget.
Det var først i 1949 at det blev obligatorisk at sætte skelpæle, men selv om de har været sat, kan de været tæret op eller fjernet.
Der hører et måleblad til fastlæggelsen af skellet (hvis det ikke er alt for gammelt).
Udgifterne til en skelforretning vil ofte blive delt mellem de berørte parter, ud fra den betragtning, at begge parter må antages at have glæde af at få klarhed over skellets rette beliggenhed.

9 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 10.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 10.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. april 2016 kl. 11.10

Jeg tror, at Lars tænker på den manglende juridiske værdi af opmåling på digitale kort. Så vidt jeg husker har Lars en professionel fortid som landmåler og er værd at lytte til - også i dén sammenhæng :-)

Naturligvis kan du bruge matrikelkortene, som guide i en jagt på skel-pæle.

12 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2016 kl. 12.02

Mig bekendt er der ikke andre end landmålere som må gå og grave skelpæle ned. Måske Lars Holt kan bekræfte?

I min øjne er din nabos opførsel utrolig dårlig naboskab og formentlig ulovlig. Overfor den slags mennesker må man straks sætte hårdt mod hårdt.
Fotografer alt hvad de foretager sig. Gerne åbenlyst. Kontakt relevante myndigheder, dvs. hegnssynet og evt. politiet hvis der er tale om hærværk.

13 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 12.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 23. april 2016 kl. 12.24

Ja vi havde fuld forståelse for at de fjernede deres "skov" og var også glad for oprydningen af gammelt affald som har lagt i deres have i over 15 år. Men min forståelse stoppede da de uden varsel fjernede et hegn, og begyndte at vade rundt i vores have med en spade og grave pæle ned. Og da jeg spurgte til det, så gik de...jeg ved jo ikke hvad det er de tænker der skal ske med det område...nu er der helt åbent og intet til at dele haverne lidt op...og vi kan jo ikke begynde at plante eller sætte hegn op uden vi har fundet ud af hvor skel er, og i det hele taget har snakket med naboen...er vi tvunget til bare at vente til de har fundet ud af hvad de vil....??? for jeg vil ikke selv betale for en landmåler når det er dem der har fjernet alt det beplantning....og hvis vi kontaktet hegnstilsynet så vil de vel sige vi skal have en landmåler ud....???

15 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 12.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 12.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 23. april 2016 kl. 12.32

lidt som kommunale arbejdere....en holder skovlen, en anden kigger og den tredje vejleder....;o)))

18 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 12.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 12.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 23. april 2016 kl. 13.19

tak for linket....der var gode svare på mine spørgsmål....

21 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 23. april 2016 kl. 13.41

må jeg godt gå ud og forsøge at finde skelpæle...jeg har gjort det i den ene ende af haven....den der går over til en anden bagbo...men kan ikke finde den der står ved deres/vores skel...en anden nabo siger at det er fordi der står en træ lige midt i skellet....der hvor hans hjørne af grunden støder op til dem .....skal nok have gang i en spade for at finde den men det er der vel ikke noget problem i....

22 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 14.38

Det er korrekt, at det er en praktiserende landinspektør med beskikkelse, der er den eneste, der må fastlægge skel og grave skelpæle (af beton) ned eller slå skelrør (af metal) i.
En indboforsikring har ofte retshjælp indbygget. Den bør dække din andel af en skelforretning. Skelforretningen er førsteinstans i retsvæsnet vedr. fastlæggelse af skel.
De oplysninger, der findes i matrikelkortet kan stamme tilbage fra før 1822. Der findes digitale oplysninger i matrikelkortet om nøjagtighed af skellets bestemmelse, men det er først fra 2010, at man kan være sikker på at den højeste klasse er så god, at man kan bruge koordinaterne direkte.
Og så er der jo spørgsmålet om der kan være vundet hævd på en anden beliggenhed af skellet.

23 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 23. april 2016 kl. 15.05

jeg går jo ud fra at skellet ligger hvor det hegn de har fjernet stod....det passer i alt fald med de tegninger vi har af matriklen, fra 2011 da vi byggede...
men jeg forsøger mig med hjælp udefra så vi kan få det løst...

24 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 17.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 17.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 23. april 2016 kl. 18.29

ja så er man der igen....de fælder bare løs og vender ryggen til når jeg forsøger at få dem i tale...
Der er da ikke noget rimeligt i at jeg skal betale for alt muligt de har sat igang....
for dælen....man skal have styr på paragrafferne...
jeg knalder sku bare et 2,5 m hegn og maler det lyserødt på deres side....så kan det være de tilkalder noget myndighed, og så kan vi få styr på hvor mange af mine træer de har fældet...

27 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 19.30

@Frank Chr.
Det kræver ingen advokat at ringe til sit forsikringsselskab.
Det har været en fast del af min orientering under skelforretninger, at indboforsikringen dækkede omkostningerne. Jeg har aldrig hørt, at det ikke skulle være tilfældet. Men jeg har fra anden side hørt, at nogle forsikringsselskaber ikke ved, at en skelforretning er en domshandling, selv om der ikke er brug for en advokat under forretningen. Landinspektøren sørger for at spørge begge parter til forholdene på stedet, indtil sagen er fuldt opklaret.
Hvis skellet er mindre end 20 år gammelt, skal det blot afsættes efter målebladet - så kan der ikke være vundet hævd.

@L. Munk
Selvtægt er det værste, du kan gøre. Så risikerer du, at komme til at hænge på hele regningen.
Mit forslag er, at du taler med en landinspektør, der kender området, men det skal være en anden end den, der har fastlagt skellet i sin tid pga habilitetsregler.
Det er rigtigt, som Frank skriver, at rekvirenten hæfter for betalingen. Men jeg har aldrig oplevet at nogen ikke har betalt det, som hegnssynet har afgjort

28 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 23. april 2016 kl. 19.41

ja jeg ved det godt, kunne heller ikke finde på det, men er bare frustreret over at man opføre sig sådan og så bare vender ryggen til...
Hvis jeg ønskede at fjerne noget ved skel havde jeg da banket på ved naboen inden jeg begyndte at fælde en hel skov....især hvis jeg var i tvivl om hvor skellet var...
Men de regner vel med at går den så går den...men de er da voksne veluddannede mennesker, de burde da vide at sådan fungere tingene ikke.
jeg prøver at høre vores forsikringsselskab...og så må vi igang.

29 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2016 kl. 20.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2016 kl. 21.16

Min mor var udsat for en nabo med territoriale ambitioner for nogle år siden. Han troede vist at sådan en ældre dame bare ville finde sig i det.
Det var regning uden vært. Hun lod en advokat køre sagen. Der blev målt op og naboen endte med hele regningen og rettens ord for at det faktisk var hans have der skulle være 0.5 meter smallere hvis noget skulle laves om. Så vidt jeg husker blev skelene flyttet så det passede med de gamle hegn mod kompensation til min mor.

Som jeg ser det har naboen erklæret krig. Det er ikke dit valg. Rigtig træls, men du er altså nødt til at sætte foden ned.

31 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2016 kl. 7.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

32 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. april 2016 kl. 8.50

For at skellet på papiret blev flyttet så det passede hegn der havde stået i mange år. Det vil sige at hun afgav lidt jord hun aldrig havde vidst hun havde så det hele ikke skulle laves om.

Hendes nabo var dog ikke så slem at han fjernede hegnene på forhånd.

33 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 24. april 2016 kl. 8.51

Nu ved jeg ikke om du har checket matrikelkort på kommunens side, men det er forholdsvis let at bruge,bare søg på matrikelkort og find den der hedder kortinfo, eller hvad din kommune nu bruger.
Når du har zoomet ind på din egen grund kan du bruge måleværktøjet til at måle afstand fra eksisterende bygning til skel.
Hvis det skal være avanceret skifter du derefter baggrundskort til "ortofoto 2015", så kan du direkte se din måling på luftfoto med beplantning.

Måske lyder det avanceret, men brug de muligheder der er.

34 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2016 kl. 8.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

35 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 24. april 2016 kl. 9.31

vi har fundet målene på et matrikelkort vi har fra da vi byggede, så nu skal vi ud og måle og forhåbentlig finde pælene, så må vi bare håbe at naboen kommer ud så vi kan få en snak...
for vi vil have et hegn op igen...

36 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2016 kl. 9.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

37 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Munk, 24. april 2016 kl. 9.45

ja det lyder som en fantastisk ide´....er dog ret sikker på at de ikke ønsker noget overhovedet, da de jo ligesom har fjernet det hele....og sidst jeg spurgte...-og jeg spørger pænt, da jeg faktisk ikke er typen der råber-....da gik de bare.

38 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2016 kl. 10.48

@Anders
Det ser fint og nøjagtigt ud, men kan godt ramme langt fra skellet, j.fr. tidligere svar

39 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 24. april 2016 kl. 12.33

Lars, mener du at det er målefunktionen der er dårlig, eller at det er matrikel kortet der ikke rigtig stemmer ?

Hilsen Anders

40 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2016 kl. 13.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

41 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2016 kl. 18.26

@Anders
Målefunktionen er sikkert så nøjagtig, som du kan sætte markøren.

Men matrikelkortet er meget uens i nøjagtighed.
Jeg har været med til at udarbejde de digitale matrikelkort for Kalundborg og Slagelse kommuner. Der kunne godt være 4 til 10 meter galt på skellene. Du skal huske på, at 1 mm på de gamle matrikelkort svarede til 4 meter i marken.
Men alle skel, der fastlægges efter 2010 vil blive nøjagtige.

Men dernæst kommer spørgsmålet, om hvor nøjagtige grundkortene er (Bygninger og anden topografi).

42 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Grethe Nielsen, 16. april 2018 kl. 9.14

Slettet af administrator 17. april 2018 kl. 8.29.

43 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. april 2018 kl. 12.58

@L. Munk

For 16 år siden spurgte jeg en advokat og en landmåler om, hvordan jeg skulle gribe det an i forhold til at få et skellet til min nabo klarlagt.
Det er et lidt træls skel, fordi det bugter sig, og der er mange skel markeringer.
Advokaten foreslog, at jeg kunne prøve at sætte et hegn op, og det ville så med tiden vinde hævd.
Landmåleren sagde, at når jeg var tilflytter, og hvis markeringerne var væk, så kunne jeg spørge naboen om, hvor skellet var. Når han havde boet der så længe, så ville det alligevel blive ham, der fik ret. Og hvis vi blev enige, så ville det være billigt og hurtigt at sætte nogle skelpæle.
Heldigvis har jeg en venlig nabo, og vi afklarede sammen et mindre stykke, som jeg havde brug for, og resten står så stadig mere eller mindre hen i det uvisse.

Om du kan bruge noget af historien i dit tilfælde, ved jeg ikke. Men det vil nok være både det billigste og det nemmeste, hvis I selv kan snakke om det og blive enige.
Jeg har også set to andre naboer, der ikke kunne blive enige. Det blev dyrt og tog lang tid, og jeg tror måske aldrig, at de får et ordentligt naboskab igen.

Jeg skrev ovenstående, før jeg opdagede, at tråden er to år gammel, og med den kompetente hjælp, som allerede er givet, så havde det nok været mere relevant at spørge om udfaldet.
Må vi få det til læsning.?

44 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2018 kl. 16.51

Du (og dine rådgivere) har fuldstændig ret i, at man skal starte med at tale med sine naboer. Man skal altid overveje naboskabet i forhold til juridiske rettigheder. Er et uvenskab med naboen det værd?
På den anden siden skal man heller ikke lade sig underkue af en nabo, der ikke kan få jord nok (uden at betale for det!). Sådan en nabo har jeg haft!
Hvis der er vundet hævd på et stykke jord (Danske lov), skal der blot 20 års uafbrudt brug af jorden til for at flytte skelpæle (der skal dog en landinspektør til at flytte pælene fysisk og få skellets nye beliggenhed registreret i Matriklen (landets register over fast ejendom).
Landinspektørens rådgivning i dit tilfælde drejer sig netop om, hvorvidt der er sket ændringer i skellenes beliggenhed i forhold til matrikkelkortet pga. hævd.

45 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Grethe Nielsen, 18. april 2018 kl. 12.51

Slettet af administrator 1. maj 2018 kl. 8.13.

46 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2018 kl. 13.51

Hej Grethe.
Dit indlæg er slettet, fordi det er reklame for et landinspektørfirma.
Alle landinspektørfirmaer kan rådgive om skel.
Og vi er nogle pensionister, der også kan, uden at det kræver reklame.

47 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Werner, 7. november 2018 kl. 20.09

@L. Munk

Det var en trist sag. Hvad var resultatet?

48 af 49 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fake Doc, 10. november 2018 kl. 12.42

Slettet af administrator 30. november 2018 kl. 9.14.

49 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. november 2018 kl. 15.07

Svindleren - Fake - ér anmeldt.

Nyt svar til emnet »Naboen er i tvivl om skel.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Naboen er i tvivl om skel.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider