Skrevet af: Elsebeth Faber, 25. april 2016 kl. 13.21
Vores plæneklipper er afgået ved døden og vi skal have en ny. Vi vil gerne have en med både bioklip og opsamling. Vores græsplæne er nok ca. 500 m2. Er der nogen der kan anbefale en god én? Vi har kigget på en Stiga combi 48S.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 13.26
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2016 kl. 14.28
Vi er nået til vores 3. plæneklipper i løbet af 50 år. De første to, som klarede ca 24 år hver, var Wolff klippere. Sidste år købte vi en Husqvarna LC 348 V. Den er vi meget godt tilfredse med. den har automatisk start, så man ikke skal hive i en snor og samtidig kan den også stilles til bioklip ( ekstra til 330 kr).
Indtil videre er vi glade for den især, fordi den modsat de tidligere er selvkørende.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 15.07
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Mogens; E., 25. april 2016 kl. 15.08
Vedr. Bioklip.
Plæneafklippet kan forblive på plænen. Det er imidlertid vigtigt, at mængden af afklip ikke er for stor, og at afklippet bliver findelt og fordelt ensartet. Det indeholdte kvælstof mineraliseres hurtigt og bliver dermed til gavn for planterne – med vedvarende virkning! Konsekvent bioklipning giver mening.
Fra en plæne i sund vækst produceres årligt ca. 1,5-2 kg græsafklip pr. kvadratmeter. Hvis plænen er på 1.000 m², er der med andre ord tale om 1,5-2 tons! Bortskaffelse af bioaffald eller kompostering er ikke altid muligt. Alene af den grund bliver bioklipning stadigt mere populært.
Skrevet af: H. Christensen, 25. april 2016 kl. 16.07
Vil klart anbefale en Hayter harrier.
Den har bagrulle i stedet for hjul.
Den er dog i den dyre ende.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2016 kl. 16.28
Jeg har ikke bioklippet endnu, for selvom det er ekstra arbejde at samle græsset og fordele det som bund/jorddække langs hække og i bedene, sparer jeg til gengæld at luge disse steder. Min mand slår græsset og han stritter imod bioklip. Han siger at det ofte ligger i klatter på græsplænen, fordi vi så tit har regnvejr og klipningen ligger mellem 2 regnbyger.
Vi har lerjord og kun et tyndt lag muld under græsset. Af samme grund er topdressing en god ide. Vi har ladt os fortælle at bioklip er bedst, når jorden er tør og allerbedst på sandet jord.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Pedersen, 26. april 2016 kl. 20.30
Jeg har rigtig god erfaring med Klippos bioklip, eller "mulchere" som de kalder dem. Der skal meget til for at den efterlader klumper af græs.
Jeg har ikke erfaring med deres opsamlere, ej heller deres selvkørende maskiner, men på trods af at de er meget robuste er de utrolig nemme at skubbe rundt.
Desværre er de ret dyre, men sådan hænger tingene jo sammen.
Skrevet af: Elsebeth Faber, 27. april 2016 kl. 12.06
Har fundet denne fra McCulloch (model m46-125WR - vist en udgået model):
byggebixen.dk/Shop/haven/plaeneklipper/mcculloch-plaeneklipper-m46-125wr.aspx?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Tror I den er bedre en Stiga'en? Er jo ikke glad for at høre hvis den kører meget langsomt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.