Skrevet af: Maria., 26. april 2016 kl. 13.24
Ifbm. etableringen af en lille frugtplantage ønsker jeg, at markere frugttræerne (og frugtbuskene) med navneskilte på de forskellige sorter. En permanent-maker-tusch på plastic kender jeg alt for godt = det holder kun få år.
Hvis penge ikke betød noget, så ville jeg bestille skilte i rustfrit stål, med indgraveret tekst, der vil kunne holde "evigt".
Må jeg høre jeres (billige) alternativer og idéer, takker :)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. april 2016 kl. 14.28
Træskilte i en eller anden afskygning med navnene malet og/eller brændt ind?
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2016 kl. 15.27
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2016 kl. 15.30
Skrevet af: Ayoe B. P., 26. april 2016 kl. 15.45
Man kan male/skrive med neglelak på træstumper og mens neglelakken er våd kan man brænde det ind i træet. Det er ihvertfald prisbilligt og holdbart - lige til træstykket forgår. ;)
Skrevet af: Rasmus Thomsen, 26. april 2016 kl. 15.50
Hvor holdbart skal det være?
Evt lav et hundetegn med nedenstående. Jeg kan ikke huske hvad det hedder på dansk, men det burde holde ;).
(bytter æblertræerne plads når du kigger væk, bare nysgerrig ;).
www.amazon.com/Piece-Letter-Number-Punch-Stamping/dp/B00315F93O
Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2016 kl. 15.50
Til så varige beplantninger (mange år) findes ingen helt billige løsninger. Franks idé med at brænde navnet i træ er nok det bedste forslag til ingen penge jeg har hørt og så kan børn og børnebørn deltage med brændeglasset ?
Hvorfor ikke blot lave en oversigt (digitalt eller på papir), som du opbevarer tilgængeligt (i huset eller på nettet)?
Det er jo mest til andre end dig selv - du lærer hurtigt, hvad der er hvor og skelne de enkelte arter / sorter.
Skrevet af: James F., 26. april 2016 kl. 16.08
Jeg kan også godt lide at have et holdbart skilt med navn på mine over 40 forsk. sorter i frugttræer. Så for nyligt tog jeg på besøg hos skrothandleren. Jeg kom hjem med et par strimler aluminiums plade 20-25 mm brede og ca. 2mm. tykke. Jeg har netop hugget navne i pladerne med stålbogstaver fra HN,- et sæt bogstaver koster knap 100kr. Jeg har boret 2 huller i hjørnerne for oven og brugt et stykke installations ledning til at hænge skiltet op i træet med.
Disse skilte forventer jeg kan holde min. 50-100 år! :)
Jeg er godt tilfreds med resultatet.
Skrevet af: Maria., 26. april 2016 kl. 16.17
JR.F, det er klasse.
Tak for tippet!
www.harald-nyborg.dk/p2699/staalbogstaver-4mm
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. april 2016 kl. 16.28
Og så er der den lidt dyrere løsning med et graveringsværktøj med tilhørende skabelon: ca 200 kr :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2016 kl. 17.11
Skrevet af: Mogens; E., 26. april 2016 kl. 21.00
JR.F. Det er ski flot og smart.
Jeg har engang brugt halve rørerpinde (til maling) hvor bogstaverne blev brændt ned i med loddekolben. De holdt i mange år og det var gratis.
Skrevet af: Gartner Duun, 26. april 2016 kl. 21.36
JF.F er næsten prof. Vi har haft tråden oppe før da os der poder ofter har det problem at vores tekster forsvinder efter noget tid, hvis ikke vi får lavet det ordentlig fra start . Det har jeg desværre prøvet og så er det spændende hvilket sort det er man har givet væk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.