Forum

Gødning før vertikalskærering

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo Bjørn, 27. april 2016 kl. 20.57

Hej alle

Vil det være spildt at gøde før vertikalskæring af min 2 år gamle plæne?

Den er ikke mosset, blot alt for hård, da den nok ikke har været tilført et stort nok jordlag ved etablering af haven.

Mangler lige en ledig weekend til en omgang vertikalskæring og topdressing, men gødning kan man sagtens nå en aften. Men vil det være dumt?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. april 2016 kl. 23.09

Jeg ville nok vertikale først og så hygge - gøde bag efter . Så er jeg sikker på at gødningen kommer ned hvor den skal.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2016 kl. 0.08

Hej Bo hvorfor vil du vertikalskære din plæne når den er for hård, knivene rører normalt ikke jorden, den eneste måde du kan få løsnet jorden på er ved at give plænen en dressing af 0/2 vasket sand (lerfrit) ca, 10 mm de næste 2-3 år så vil ormene trække det ned til rødderne og jorden bliver efterhånden mere porøs. Hilsen Henry G.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Bjørn, 28. april 2016 kl. 8.18

En vertikalskærer skærer jo netop i toplaget og lufter græssets rødder.

Jeg vil tilføje topdressing for at forbedre voksemediet.

Jeg har laget et billede fra en video, hvor i kan se hvordan den ser ud - den er lidt pænere nu, men ikke meget.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2016 kl. 16.35

@Henry G
Når jeg vertikalskærer ridser jeg jorden op i nogle millimeters dybde.
Der er mange forskellige meninger om, hvorvidt man gøder før eller efter vertkalskæringen og efterfølgende eftersår græsfrø.

Nu har jeg gjort det så ofte, at det jo i høj grad kommer an på fugtigheden og jordens beskaffenhed, hvor dybt man stiller maskinens knive. Jeg skærer altid så dybt at der kommer synlige riller.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2016 kl. 16.44

I dette link kan man se fremgangsmåden.
Iøvrigt er ordet vertikulere ikke korrekt. Ordet kommer af vertical og cut = vertikal og skære. Så det bør hedde verticutere. Men vi er jo gode til at fordanske og bør måske bruge ordet vertikalskære.
Her kan man se fremgangsmåden og de synlige riller i græsplænen, som knivene laver. Det kan jo ikke undgåes at der ved ujævnheder skæres dybere end de 3 mm.
www.mein-schoener-garten.de/gartenpraxis/ziergaerten/rasen-richtig-vertikutieren-3996
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Gødning før vertikalskærering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gødning før vertikalskærering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider