Skrevet af: Tine Horsum, 29. april 2016 kl. 19.22
Eftersom landbrugsmaskinerne rager langt indover skel, så vil jeg gerne ifbm, at det grønne plante- og trådhegn saves ned, så sætte en lav markering. Jeg er landet på noget rundt/rundstokke, da kattene ikke kan se trådhegn, og helst ikke skal lære, at de kan hoppe over det. Så hopper de bare ind til naboen.
Men det ser dyrt ud!
Så markering ud til marken, så maskinbetjernerne kan se det- og kattene gå igennem. Hvad er det? Og billigt!
Hvidkalkede sten- vil desværre blive for dyrt.
Mvh
Tine- og de kører tit om natten... Så. Hvad kan de se?!
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2016 kl. 23.05
Pæle med refleksmaling måske...
Skrevet af: Anonym bruger, 30. april 2016 kl. 8.35
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 30. april 2016 kl. 8.43
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2016 kl. 9.58
Hej Tine
Jeg har jo læst at du har masser af ryddet materiale fra din grund. Jeg tænker på dit brombærkrat og det andet, du har ryddet op i. Fordi du heller ikke har kørende mulighed for selv at bortskaffe disse ting -og ikke nåede at brænde skidtet af, kunne jeg selv finde på at ramme nogle rundstokke ned i jorden og lave et kvashegn. Måske kunne du også først lave en lille jordvold på det sted. Jeg husker desværre også at du ikke har så mange kræfter til den slags arbejde. Mit forslag: Køb nogle billige rundstokke hos j&f måske også et jordbor, hvis du ikke kan låne sådan et og etabler et kvashegn. Tag løbende billeder af stedet, og skulle markens ejer ikke kunne styre sine redskaber på egen jord, kan du jo passende fotografere igen.
Kan I da slet ikke blive enige om det markskel?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2016 kl. 10.06
I den periode, hvor marken bearbejdes kunne du så. binde selvlysende strimler på pælene...... eller sætte nogle af de billige små solarlys op. Den med kattene forstår jeg så ikke : De må ikke hoppe over et trådhegn, men skal alligevel kunne gå igennem?
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 30. april 2016 kl. 10.24
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. april 2016 kl. 11.01
Reelt behøver man vel slet ikke at have rundstokke, man kan som jeg gør det, flette ud og ind mellem bestående buske og træer ( op mod en meget dyb motorvejsskrænt) eller nøjes med at lægge i pæne bunker. hermed mener jeg at man lægger materialet sådan at grene og andet ligger med spids og ende pegende i een retning og ikke på kryds og tværs. Når det bliver lagt "ordentligt" har man også mulighed for at lægge småaffald ovenpå, som så vil synke bedre ned i stakken.
Ingeborg
Skrevet af: Helle L., 30. april 2016 kl. 11.11
Jeg undre mig.....
Først, her er betingelserne for min overvejelser:
Jeg er gift med en landmand, vi driver 350 ha jordbrug og 650 ha skov. Begge dele er konventionel drevet.
Vores private have er semi-økologisk - anvender kompost fra den lokale genbrugsplads til stauderne og hestemøg fra vores egne heste (fodret med eget korn) til køkkenhaven. Ingen af delene kan anses for at være "rigtig" økologisk pga af deres ophav.
Så svaret til tråden:
Jeg undre mig over, at maskinerne kommer over skel.
Hvorfor? Det burde ikke ske, med mindre det drejer sig om en smal vej hvor landmanden har vej-ret.
Desuden kan de sagtens se hvor de kører, enten ved hjælp af gps eller lys (de flest traktorer ligner velhængte juletræer ;-).
Når det er sagt, så ville vores mark-mand komme til at stå skoleret på driftskontoret, hvis vi fik melding om at han vendte over skel....
Man bliver på egen jord, medmindre andet er aftalt.
Måske ikke det mest brugbare svar i din situation.
Jeg synes bare man skal respektere skel, uanset om det er hække/hegn i byer eller skel i det åbne landskab.
Mange hilsner
Helle
Skrevet af: Anonym bruger, 30. april 2016 kl. 11.37
Skrevet af: Tine Horsum, 2. maj 2016 kl. 18.34
Tak for gode og brugbare svar!
@Ingeborg: Jeg har et par ruller lavt grønt havehegn med røde tentorpæle, de er beregnet til at forhinde naboens høns- og mine katte i at skrabe i jorden.
Derimod kan jeg ikke se noget forgjort i, at jeg går ture med kattene, (jeg jokker ikke i nysået korn), og hvad naboens høns gør- og anden nabos Formel1 hund gør, og jo ikke mit problem. Den render også gerne ud i marken, men ikke efter mine katte. (DE er ikke glade for den, men da den var lille hvalp, sagde de noget til den. ;-) Det er en sød hund.)
Hazard Tape er overvejet! Flere gange...
Og spørg ikke mig, hvorfor min bøg og andre træer har fået tæsk. Den står mere end 3 meter fra skel- og er nu ved at gå ud.
Det ligner, det de får med den kommunale hækketæsker.
Nu er det pt nok maskinstationenen, idet marken er udforpagtet.
For flere år siden fik garagen tæsk, og den har vist endda stået længere end bøgen. Det var et helvede at opspore skadesvolder, jordejeren er ikke helt normal. Han blev ihvertfald skidesur, da han først tog sagen alvorligt; En forsvunden skelpæl- ER meget dyr- at få erstattet. (18.000 kr i opmåling plus bøde).
Jeg er ikke ude efter markplejerne, jeg ved godt, vi bor på landet. Jeg er bare en anelse træt af- at de kvaser træer inde på min grund. Dem skal JEG jo betale for at få fældet, så de ikke lægger sig på upassende steder pga råd & svamp. (Og hvis de gør)
Min grund er trapezformet, dvs kortest mod vejen- og så er den ikke lige lige ud, den bliver bredere op mod bagenden.
Derfor kan man ikke lige pløje og høste ligeud i sporet ved skel- uden at fræse for tæt på.
Det er ikke mig, der har udstukket matriklerne i sin tid! Dengang gik man vel også med heste- fremfor de der kæmpetraktorer.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.