Skrevet af: Tinna D., 8. maj 2016 kl. 22.07
Jeg har et piletræ som er 10 år gammelt. Syntes det blev noget stort så jeg fik beskåret det dvs. at alle grene fik jeg klippe helt ind til stammen og det fik jeg gjort i marts måned. Der kom små skud nu men de er desværre visnet. Mon jeg har gjort det forkert? håber ikke mit træ går ud. Har nu læst at der kan gå råd i stammen efter beskæring så tæt på stammen. Håber om der er nogen som har erfaringer?
Skrevet af: Gartner Duun, 8. maj 2016 kl. 23.04
Den skal bare have noget mere tid så skal den nok skyde igen . Pil kan få nogle svidninger hvor de små skud bliver sorte , men som regel skyder den igen
Pil er meget hårdføre og robuste .
Jeg har ikke hørt om nogle der ved forkert beskæring har slået pil ihjel .
Skrevet af: Anonym bruger, 8. maj 2016 kl. 23.20
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2016 kl. 18.45
Ja, jeg kan kun bidrage med, hvordan du IKKE skal beskære dit piletræ.
Se i min blog, hvordan jeg har båret mig rigtig forkert ad i mange år, indtil træet væltede på grund af den alt for tunge krone.
strikingeshave.blogspot.dk/2009/06/udplantning-og-studsning-af-piletrer.html
Nu står pilestamme og krone oppe mellem træerne i min lille kratskov, i håb om at en fugl vil bygge rede i det. Så sent som i går sagde min svigerdatter at det var en enorm flot skulptur og at jeg skulle flytte den så den blev synlig :-).
Nu har jeg en hængepil udenfor igen og den har fået fjernet alle skud fra sidste år. Skuddene har det også med at vokse på kryds og tværs af kronen.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2016 kl. 18.46
Glemte lige billedet af kronen
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2016 kl. 19.05
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tinna D., 9. maj 2016 kl. 21.01
Tak for jeres gode råd. Dejligt at høre den ikke går ud. Syntes en pil man har i sin have gør sig flot men pga. af plads mangle er den flot når den holdes nede.
Flot pil du har klippet ned Ingeborg Hansen
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2016 kl. 21.07
Nu har jeg så lige her i aftensolen taget et billede af min nye hængepil - en af de billige slags, købt i Brugsen i en potte sidste år.
Som man kan se på close up billedet, er der kommet en masse små skud/knopper på alle grene. Dem vil jeg kigge på i morgen og sikkert pille halvdelen af skuddene af - inden de bliver til lange grene. Efter min smag, skal sådan en hængepil have en lys og let krone. Jeg har ofte set dem blive pageklippet, hvilket jeg synes er synd for pilen. Men den har en utrolig tilvækst hvert år.
I et bed som det viste, vil planterne omkring i bedet i løbet af få uger dække bunden helt. Derfor har jeg i dag brugt første græsafklip til at lægge på bunden i dette bed, fordi jeg et par uger længere henne slet ikke kan gå i bedet. Sådan skal det være = arbejdsfri:
INGEBORG
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2016 kl. 21.09
Og her er close up billedet:
Skrevet af: Gartner Duun, 9. maj 2016 kl. 23.05
Ingeborg
Jeg fik skrevet at jeg ikke kendte nogle der ved forkert beskæring kunne slå en pil ihjel. Det må jeg så trække tilbage efter at have set din dokumentation.
Men jeg bliver også nød til at spørge dig om ikke der var råd i rødderne . 😂
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. maj 2016 kl. 8.28
Hej Søren
Rødderne var intakte. Stammen var bare alt for lille til at bære den tunge krone. Da en af de store storme væltede den, var der jo blade på, så træet gav god vindmodstand.
Et lignende, noget yngre træ, beskåret på samme måde, væltede i en snestorm. Jeg fik rejst det op igen. Et par år senere skrantede det noget. Det ville jeg ikke se på, så jeg gravede det op. Her var den oprindelige rod rådnet helt væk, men træet havde dannet ny rod længere oppe ad stammen. Jeg gravede træet ned et andet sted, og det så ud til at det ville komme sig, men døde i en tørkeperiode.
Ingeborg
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.